Gå til innhold

Barnehagestart, 11 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min begynner i barnehage rett etter nyttår, og jeg lurer på om noen erfarne der ute har noen tips på hvordan vi skal gjøre det best mulig. Jeg har 2 uker ferie, så han får 2 uker tilvenning. De første 3 dagene er det et opplegg på. Men etter det, hvor fort bør man øke? (Selvsagt må jeg se det an på hvordan han takler barnehagen da, men lurer generelt.)

Når jeg begynner å jobbe igjen så har jeg annenhver uke senvakt og tidligvakt, da vil han bli levert kl 7 og kl 9. Når bør han hentes igjen da? De sover fra ca 11-13 (min sover 1,5 time på ca den tiden nå, så det vil vel bli noe av det samme der?)

Jeg er redd for å la han være for lenge der, men det er vel ikke bra å bare ha kjempekorte dager heller.

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet

Her pleier jeg å hente snuppa (2,5 år)i to-tiden de dagene jeg kan det ( 2-3 dager i uken). Leverer henne også senest mulig.

Har ingen tro på at det ikke er bra med korte dager ;)

Jeg ville gitt han kortere dager begge de to ukene jeg. Kanskje ikke levert så seint, men hvertfall hentet tidlig (etter sovingen selvsagt).

I starten kan sovingen være skikkelig på tur... Spes om de ikke er vandt med bråk når de sover.

Skrevet

Jeg tenkte mest på at det kan jo bli lengre dager i blant (etter tilvenning), og at det kanskje ikke er bra om han aldri får lange dager ellers. Men jeg vil jo ikke ha han i barnehage 10 timer bare for at jeg kan heller. :)

Skrevet

Sønnen min er 12 mnd. og de dagene han er lengst i barnehagen er han der fra 8 til 15, noe lengre dager enn det vil ikke jeg at han skal ha, uten at jeg nødvendigvis tror han tar skade av det. Sønnen min sover også to lurer, en etter frokost og en etter lunsj, så han har ikke mange timene våkentid i barnehagen.

Skrevet

Hvordan er dagen i barnehagen da?

I vår er det faste tider for frokost, morgenstund, lunsj, soving og fruktmåltid. Jeg leverer tidlig pga jobb og hun får da med seg frokosten i barnehagen (som er ca åtte).

Og vårt barn sover fra tolv til nærmere to, etter det er det fruktmåltid. Så pappaen prøver da og henta da dette er over. Skulle vi hentet tidligere så måtte vi hentet før måltidet, kommer vi midt i måltidet blir det som regel bare masse venting.

Så jeg ville spurt barnehagen litt jeg.

Skrevet

Det kan godt hende at han vil sove mer i barnehagen enn han vanligvis gjør hjemme, og da bør han få lov til det såfremt det ikke ødelegger nattesøvnen. Min begynte da han var 13 måneder, og sov da to dupper på tilsammen 3-4 timer. Siden verken jeg eller mannen hadde mulighet for flexitid var han i barnehagen fra 8-16, og det gikk fint. Han er en typisk barnehagegutt som har kost seg fra dag én. Nå er jeg hjemme i permisjon, og da leverer jeg han litt senere og henter han som regel mellom halv tre og tre. Hender titt og ofte at han blir regelrett sint hvis jeg kommer for tidlig, fordi han ikke er ferdig med leken. Nå er han 2,5.

Jeg ville sett det an. Noen passer bedre i barnehagen enn andre, noen sover mer enn andre, og får kortere dager på den måten etc. Du får bare legge til rette så godt du kan, og ta det som det kommer. Så sant barnet trives tror jeg ikke det tar skade av å være 8 timer hver dag, men har du mulighet til å ha kortere dager ville jeg nok gått for det.

Flott at dere har mulighet til å bruke så god tid med tilvenning da, det er viktig!

Skrevet

Jenta mi begyntei barnehagen da hun var 11mnd. Hadde henne 3 dager tilvenning, og dette gikk kjempe fint! Har mandag-onsdag-fredag

Lengste dagene hun hadde var fra 8-14.30, synes det var veldig greit. Ellers var hun der fra 8-13.30. Hun er nå 14mnd og har fortsatt samme dagene, men får litt lengre dager nå fremover.

Hun begynte faktisk å sove kortere og bare en gang om dagen da hun begynte i barnehage, de sa det ikke var vanlig at så små sov så kort i barnehagen:p så da ble det en kvil etter middag hjemme også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...