Iset Skrevet 16. desember 2003 #1 Skrevet 16. desember 2003 har lett på nettet, og funnet dokumentasjon på at solhatt virker (bare en motvekt til DDs innlegg lengre nede). Vitenskapelige undersøkelser, kliniske studier Det foreligger flere hundre vitenskapelige undersøkelser av solhatt, både av innholdsstoffer (type og mengde), hvordan solhattsubstansene virker på enzymer, celler, organer og organismer, og også kliniske studier som beskriver virkning på mennesker. Trolig er påvirkning av immunsystemet den effekten som betyr mest i praksis, mens direkte antimikrobiell effekt synes å være av mindre betydning i denne sammenheng. En rekke undersøkelser viser virkning av forskjellige solhattsubstanser - best dokumentert synes dette å være for polysakkaridene. I de fleste kliniske studiene over solhatt er evnen til å styrke infeksjonsforsvaret undersøkt - i hovedsak ved infeksjoner i de øvre luftveier. I de siste ti årene er det kommet flere undersøkelser av akseptabel vitenskapelig kvalitet. Kortfattet ser det ut til at det er lite som tyder på noen profylaktisk effekt - det ser med andre ord ikke ut til å være til særlig hjelp å ta solhatt for å unngå å bli smittet. Derimot ser det ut til å foreligge en terapeutisk effekt - hvis man tar solhatt ved en begynnende infeksjon, vil det øke sjansen for at sykdommen ikke bryter ut. Noe mirakelmiddel er det imidlertid ikke, og effekten er trolig mindre på en infeksjon som allerede har brutt ut. Noen få undersøkelser har vært foretatt på solhattpreparater ved andre sykdommer enn forkjølelse og influensa, men her foreligger det neppe nok data til at man kan si noe sikkert om eventuelle effekter. Solhatt hjelper mot forkjølelse (ved: Karl Otto Vibran; 14-03-2002) Det er en utbredt oppfatning blant leger og fagfolk, at man ikke kan kurere en forkjølelse. Når man har snue, feber og hoste, er det ikke annet å gjøre enn å holde sengen, drikke rikelig med væske, og håpe på at forkjølelsen går fort over. Men ifølge nyere forskning finnes det produkter som kan hjelpe litt.. Forskning Det gjennomføres forskning og eksperimenter rundt om i mange land med det formål å finne midler som kan kurere denne folkeplagen. Det ansette vitenskapelige institutt Cochrane Collaboration har f.eks. gjennomgått alt eksisterende vitenskapelige materiale innen forkjølelseslindrende og -helbredende midler. De konstaterer at uttrekk av planten solhatt, echinacea, kan forebygge og helbrede forkjølelse. Les Cochrane-instituttets konklusjon. Solhatt monografi Cochranes konklusjon samsvarer med innholdet i Solhatt monografien i NONA-katalogen. Den er revidert av NONA's fagredaksjon pr. 28.10.2001. Av denne monografien, som også bygger på tilgjengelig vitenskapelig dokumentasjon, fremgår det at "hvis man tar solhatt ved en begynnende infeksjon, vil det øke sjansen for at sykdommen ikke bryter ut." Les hele monografien. Er de dyreste produkter best? Tidsskriftet "Tænk+Test", som utgis av det danske forbrukerrådet, har med utgangspunkt i Cochrane undersøkelsen, foretatt en test av 16 solhatt produkter på det danske markedet. De fant blant annet, "at der ikke er nogen logisk sammenhæng mellem pris og kvalitet." Noen av de testede produktene har samme navn som tilsvarende produkter som selges i Norge. Men Forbruker-rapporten (3/2002) gjør oppmerksom på at "produkter som finnes på markedet i andre land ikke automatisk kan sammenliknes med liknende produkter i Norge. Dette til tross for at merkenavnet til forveksling kan være det samme." Det generelle rådet for den som vil gjøre et godt kjøp, er å sammenlikne prisen med mengden aktive stoffer. Nona-godkjente produkter Syv Solhatt-produkter på det norske markedet er NONA-godkjent, og det er lagt ut datablad for disse i NONA-katalogen: (Klikk på linkene for å se på databladet for de respektive produktene) Echinaforce Echinacea Revitonil Solary Echinacea/Solhatt Solary GHP Echinacea/Solhatt Ekstrakt Vitaplex Solhatt Ekstrakt Vitaplex Solhatt Kapsler
manji Skrevet 16. desember 2003 #2 Skrevet 16. desember 2003 Det jeg synes er rart er at de har forsket på dette flere hundre ganger. Det holder jo som regel at et eller to anerkjente forskningsinstitutt forsker på det, så spre det seg etter hvert og resten blir reflektering og videre innblikk i den forskningen som allerede er gjort. Mulig det ofte forskes noen ganger til, og kanskje til og med noen tiltalls ganger til... Men kom igjen... flere hundre ganger? Er det om å gjøre å få flest mulig anerkjente forskningsinstitutt til å vedkjenne og videreformidle innholdet i produktet, å seile resten på propaganda med at disse ingrediensene er sunne. Men hey, jeg sikker ikke at solhatt usunt. Men det treffer meg som et pop-kur produkt ved siden av lykkepillen og ab-energizer'n. Og det minner meg om det Murphy sa; If enough data is collected, a board of inquiry can prove anything!
Donnie Darko Skrevet 21. desember 2003 #3 Skrevet 21. desember 2003 har lett på nettet, og funnet dokumentasjon på at solhatt virker (bare en motvekt til DDs innlegg lengre nede). Vitenskapelige undersøkelser, kliniske studier Det foreligger flere hundre vitenskapelige undersøkelser av solhatt, både av innholdsstoffer (type og mengde), hvordan solhattsubstansene virker på enzymer, celler, organer og organismer, og også kliniske studier som beskriver virkning på mennesker. Trolig er påvirkning av immunsystemet den effekten som betyr mest i praksis, mens direkte antimikrobiell effekt synes å være av mindre betydning i denne sammenheng. En rekke undersøkelser viser virkning av forskjellige solhattsubstanser - best dokumentert synes dette å være for polysakkaridene. I de fleste kliniske studiene over solhatt er evnen til å styrke infeksjonsforsvaret undersøkt - i hovedsak ved infeksjoner i de øvre luftveier. I de siste ti årene er det kommet flere undersøkelser av akseptabel vitenskapelig kvalitet. Kortfattet ser det ut til at det er lite som tyder på noen profylaktisk effekt - det ser med andre ord ikke ut til å være til særlig hjelp å ta solhatt for å unngå å bli smittet. Derimot ser det ut til å foreligge en terapeutisk effekt - hvis man tar solhatt ved en begynnende infeksjon, vil det øke sjansen for at sykdommen ikke bryter ut. Noe mirakelmiddel er det imidlertid ikke, og effekten er trolig mindre på en infeksjon som allerede har brutt ut. Noen få undersøkelser har vært foretatt på solhattpreparater ved andre sykdommer enn forkjølelse og influensa, men her foreligger det neppe nok data til at man kan si noe sikkert om eventuelle effekter. Solhatt hjelper mot forkjølelse (ved: Karl Otto Vibran; 14-03-2002) Det er en utbredt oppfatning blant leger og fagfolk, at man ikke kan kurere en forkjølelse. Når man har snue, feber og hoste, er det ikke annet å gjøre enn å holde sengen, drikke rikelig med væske, og håpe på at forkjølelsen går fort over. Men ifølge nyere forskning finnes det produkter som kan hjelpe litt.. Forskning Det gjennomføres forskning og eksperimenter rundt om i mange land med det formål å finne midler som kan kurere denne folkeplagen. Det ansette vitenskapelige institutt Cochrane Collaboration har f.eks. gjennomgått alt eksisterende vitenskapelige materiale innen forkjølelseslindrende og -helbredende midler. De konstaterer at uttrekk av planten solhatt, echinacea, kan forebygge og helbrede forkjølelse. Les Cochrane-instituttets konklusjon. Solhatt monografi Cochranes konklusjon samsvarer med innholdet i Solhatt monografien i NONA-katalogen. Den er revidert av NONA's fagredaksjon pr. 28.10.2001. Av denne monografien, som også bygger på tilgjengelig vitenskapelig dokumentasjon, fremgår det at "hvis man tar solhatt ved en begynnende infeksjon, vil det øke sjansen for at sykdommen ikke bryter ut." Les hele monografien. Er de dyreste produkter best? Tidsskriftet "Tænk+Test", som utgis av det danske forbrukerrådet, har med utgangspunkt i Cochrane undersøkelsen, foretatt en test av 16 solhatt produkter på det danske markedet. De fant blant annet, "at der ikke er nogen logisk sammenhæng mellem pris og kvalitet." Noen av de testede produktene har samme navn som tilsvarende produkter som selges i Norge. Men Forbruker-rapporten (3/2002) gjør oppmerksom på at "produkter som finnes på markedet i andre land ikke automatisk kan sammenliknes med liknende produkter i Norge. Dette til tross for at merkenavnet til forveksling kan være det samme." Det generelle rådet for den som vil gjøre et godt kjøp, er å sammenlikne prisen med mengden aktive stoffer. Nona-godkjente produkter Syv Solhatt-produkter på det norske markedet er NONA-godkjent, og det er lagt ut datablad for disse i NONA-katalogen: (Klikk på linkene for å se på databladet for de respektive produktene) Echinaforce Echinacea Revitonil Solary Echinacea/Solhatt Solary GHP Echinacea/Solhatt Ekstrakt Vitaplex Solhatt Ekstrakt Vitaplex Solhatt Kapsler Man skal ikke tro på alt man leser var det noen som sa til meg
Arketypen Skrevet 21. desember 2003 #4 Skrevet 21. desember 2003 Man skal derimot lese pro og pre og gjøre seg opp sin mening... Men nå som det er vist at skolemedisin virker på så mye færre enn det en trodde, så står jo alternativ medisin sterkere enn før synes da jeg...
Iset Skrevet 24. desember 2003 Forfatter #5 Skrevet 24. desember 2003 man skal ikke tro alt man leser,var det noen som sa til meg jepp, men det var ikke derfor jeg la ut linken, som jeg sa så var det bare en "motvekt" til innlegget ditt! :blunke:
Gjest Nicoline Skrevet 25. desember 2003 #6 Skrevet 25. desember 2003 Dette vil jeg kalle reklame og det trodde jeg ikke var helt "stuerent" her på Kvinneguiden.
Gjest Tex Skrevet 26. desember 2003 #7 Skrevet 26. desember 2003 Forøvrig kan jeg opplyse om at Grapefruktkjerneekstrakt virker bedre.
Iset Skrevet 26. desember 2003 Forfatter #8 Skrevet 26. desember 2003 Dette vil jeg kalle reklame og det trodde jeg ikke var helt "stuerent" her på Kvinneguiden. det er ikke reklame. DD skrev i en tråd lengre nede at solhatt ikke virker, så skrev jeg denne tråden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå