Gå til innhold

Overnatting hos kjæresten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 14 år, fyller 15 neste år. Kjæresten min er like gammel som meg. Jeg har vært i et serriøst forhold med en gutt i snart ett år. Det har vært serriøst fra dag 1, problemet mitt er at jeg ikke får sove hos han, og han får ikke sove hos meg. Mamma vet at vi har hatt sex og hun sier bare at hun ikke liker det, og at jeg må passe på med beskyttelse (begynte på p-piller for 3 mnd siden, som hun også vet).Jeg har heller ikke fått lov til å overnatte hos venner siden vi ble sammen, for hun tror jeg kommer til å ligge hos han, da hun gjorde det samme når hun var yngre.

Har noen her ute noen argumenter som kan funke? Hvis det er sex hun er redde for at vi kan ha, så er vi alene på dagtid med låste dører osv. Det har hun ingenting imot. Hun sier heller aldri noe om grunnene til hvorfor vi ikke får sove hos hverandre, moren hans gir klart lys når mamma gjør deg.

Videoannonse
Annonse
Gjest SemperFi
Skrevet

Be mor begrunne sitt nei.

Men uansett hva svaret blir burde du respektere din mor sine avgjørelser.

• Liker 4
Gjest Sevastra
Skrevet

Jeg var akkurat like gammel og i samme situasjon en gang i tida. Mamma sa at det var fordi hvis vi først begynte å overnatte, så ville vi ha lyst til å overnatte hos hverandre hver helg, og det ble litt mye syntes hun. Uansett, så gav hun etter og det ble akkurat slik som hun hadde sagt.

Det kan jo også være at hun ikke vil ligge å høre på at dere har sex på natta hvis det er lytt i huset deres.

• Liker 3
Skrevet

Jeg var akkurat like gammel og i samme situasjon en gang i tida. Mamma sa at det var fordi hvis vi først begynte å overnatte, så ville vi ha lyst til å overnatte hos hverandre hver helg, og det ble litt mye syntes hun. Uansett, så gav hun etter og det ble akkurat slik som hun hadde sagt.

Det kan jo også være at hun ikke vil ligge å høre på at dere har sex på natta hvis det er lytt i huset deres.

Maste du ofte? : -) og husker du hva du sa?

Gjest Hannemor
Skrevet

Seksuell lavalder er 16 år. Det er to år til, og jeg hadde ikke latt barnet mitt overnatte med kjæreste før det- uansett hvor mye sex dere har på andre tider av døgnet... Du er jo et barn jo...

• Liker 4
Skrevet

aaah, ingen gode argumenter?

Gjest NozMonster
Skrevet

mitt argument er at mødre som oftest vet best!

jeg fikk heller aldri sove hos kjærester på den alderen, ikke venninner heller, selvom jeg ikke hadde kjæreste en gang.

du er ung, og har goood tid... hør på mamman din :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes først og fremst at det er dårlig gjort av henne å nekte deg å overnatte hos venninner fordi hun selv ikke var til å stole på da hun gjorde det, men det kan være fordi jeg personlig ikke hadde misbrukt den tilliten og jeg ville faktisk ha overnatta hos venninner, og ikke kjæresten, hvis jeg ikke fikk lov til det.

Tror dessverre det ikke er så mye du kan gjøre, når moren din er klar over at dere har beskyttet sex allerede. Jeg synes hun er ufattelig teit, men det er et "argument" jeg foreslår du ikke konfronterer henne med :-P

Du får bare vente og håpe på at hun endrer mening etter hvert. Også oppfører du deg fint, for da er sjansen større for at hun gjør det ;-)

Skrevet

For flere år siden var det en reportasje i en avis skrevet av en psykolog (?) ang spørsmålet om overnatting hos kjærester og hvordan foreldre skulle forholde seg. Han hadde mange gode råd og forklaringer blandt annet ikke konsekvent å si nei, men vurdere forholdet, at det var seriøst osv. Jeg har nå tenåringsbarn selv, og skulle likt å lese den reportasjen. Er det noen som husker den?

14 år syns jeg nok uansett hadde vært for ungt.

• Liker 1
Skrevet

lulle: Kan det være du tenker på denne?

Skrevet

Det er ikke ufattelig teit at hun nekter deg å overnatte sammen med kjæresten. Det er du som er en ufattelig teit fjortis. Du tror du er voksen, men handlingene dine vitner om umodenhet,

Det handler om hvilke signaler man sender som foreldre. Det er en ting å vite hva som skjer, det er noe annet å gi sin tillatelse til det. Barn (for det er det du er) trenger foreldre som setter klare grenser.

Jeg tenkte som deg da jeg var på din alder og mistet også jomfrudommen da. Nå når jeg hadde blitt noen år eldre tenker jeg at dersom dette hadde vært min datter hadde noe slikt ikke kommet på tale. Det blir noe annet når man er over den seksuelle lavalder.

• Liker 3
Skrevet

lulle: Kan det være du tenker på denne?

Det var dessverre ikke den, men jesper juul har jo mange flott artikler. Den jeg tenker på var nok tilbake til 2004 tror jeg ... Noen andre som vet ?

Skrevet

Jeg hadde det akkurat likedan da jeg var 15.. Fikk faktisk ikke sove med kjæresten før jeg var 17 og da hadde vi vært sammen i 2år. Det ble slutt bare noen mnd senere, men likevel. Grunnen til mamma var at hun viste vi gjorde det, men hun hadde ikke gitt oss sin tilatelse. Den dagen hun lot oss sove sammen ville hun også gi oss sin tilatelse. Jeg forsto det ikke da, men nå som jeg er 22 skjønner jeg hun allerede utrolig godt! Jeg skulle ønske jeg venta til jeg ble litt eldre før jeg hadde min første gang, men nå må jeg jo bare stå for det jeg har gjort.

Eneste negative jeg kan se med den avgjørelsen mamma tok for meg er at jeg syns det er litt skammelig de første gangene jeg sover med en ny fyr, uansett hva som skjer eller ikke skjer. Uansett er det en liten pris å betale, og nå bor jeg for meg selv så mamma har strengt tatt ikke noe med hvor jeg sover og hvem jeg sover med. Hør på moren din, hvis du viser hun respekt så får du nok fortere sove med kjæresten din.

Ang det at du ikke får sove hos venninner, si at hun får lov å ringe foreldrene til den du skal sove hos og undersøke. Får hun ikke lov til det så hadde du ikke fått lov av meg heller, for da lukter det muffins lang vei! Jeg har alltid latt mamma ringe og avtale.

Selv fikk jeg dra på ferie med kjæresten og foreldre før jeg fikk sove i samme seng som han. Da fikk mamma avtale med foreldrene at vi skulle sove hver for oss, hva som skjedde er kanskje en annen historie;)

Skrevet

Jeg og kjæresten overnattet hos hverandre i ungdommen, men vi sov på forskjellige rom til vi ble 16. Kanskje moren din sier ja, hvis kjæresten sover på gjesterommet?

Skrevet

Jeg hadde sagt nei til min fjortenåring. En fjortenåring er altfor ung.

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Sitter i samme situasjon, men både jeg og kjæresten fyller 17 i januar/februar. Vi har hvert sammen i et halvt år, og dette er vel det første ordentlig forholdet jeg har hvert i. Jeg får lov av min mor, men kjæresten min får ikke lov av sine foreldre. Vi spurte vel veldig tidlig om å få lov (2mnd +-) Så når vi fikk et nei respekterte vi det og har ikke tatt det opp til diskusjon igjen.

Hva syntes dere som ikke selv er ungdommer, men dere som faktisk er foreldre selv om situasjonen vår? Bør vi få lov eller bør vi vente enda lenger før vi spør igjen? Vi har begge et godt forhold til foreldrene våre og krangler lite med foresatte.

Setter pris på svar ifra noen i samme situasjon, men ser helst noen som er i samme situasjon som våre foreldre kommenterer.

Takk :)

Skrevet

Jeg har barn på nesten samme alder som du er og de hadde ikke fått lov til å overnatte hos kjæreste før de begge hadde passert 16. Dette fordi jeg ikke ønsker å gi min tillatelse til at de skal ha sex før de er "lovlige" og en annen ting er at et forhold mellom to som er så unge kan bli litt vel seriøst hvos det skal være overnatting til stadighet.

En ungdom på denne alderen skal ha mänge andre interesser i tillegg til kjæresten, og en del alenetid, og det blir det automatisk mindre tid til hvis de også overnatter hos hverandre.

• Liker 2
Skrevet

Mitt argument som mor, er at forholdet blir automatisk mer seriøst med en gang man overnatter sammen. Jeg syns du er alt for ung tilå ha et så seriøst forhold, og du skal være glad for at du har en mor som bryr seg om deg. Finnes nok av de mødrene som ikke tar opp kampen, og som lar tenåringene sine gjøre nesten hva som helst.

Hos meg hadde det hatt motsatt effekt, om du hadde mast mye. Da ville piggene mine kommet ut, rett og slett fordi du ikke hadde respektert det svaret du får.

Om foreldre skal overtales til det meste, og tenåringen skal få gjøre som de vil, så vil nok tenåringen føle at foreldrene ikke brydde seg den dagen de blir voksen for da forstår man litt mer.

Det blir nesten som med alkohol, skal man servere barna sine alkohol bare fordi man vet at de drikker likevel? Selv om din mor vet at du har sex, må hun ikke si at det er greit for henne, ei heller være med på å hjelpe deg til å ha det. Jeg vet at man kan ha sex hvor som helst og når som helst, men jeg vet også at man kan ha sex når man overnatter sammen. Men mitt viktigste argument er at forholdet blir for seriøst for så unge mennesker

• Liker 2
Skrevet

Seksuell lavalder er 16 år. Det er to år til, og jeg hadde ikke latt barnet mitt overnatte med kjæreste før det- uansett hvor mye sex dere har på andre tider av døgnet... Du er jo et barn jo...

Etter seksual undervisning i 9 klasse lærer du att den seksuelle lavalderen ikke er en aldersgrense for og ha sex , men att den er der for og beskytte ungdom under 16 mot overgrep og voldtekter av eldre menn/kvinner.

altså det er ikke ulovlig for undom under 16 å ha sex ! :takke:

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser jeg har vært heldig, som fikk lov til å sove hos kjæresten min da jeg var 14-15 (blir 18 i januar) .. visste det ikke var så mange som ikke fikk lov til det. men hadde jeg hatt en datter på 14, hadde jeg nok aldri sagt ja til at hun kunne ha sovet over hos en gutt før hun var 16.. hvorfor må dere sove hos hverandre? dere kan jo finne på noe på dagen. det er jo ikke akkurat spesielt morsomt å sove med en uansett, selvfølgelig er det koselig. men er jo mer å gjøre på dagen :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...