Sandman Skrevet 16. desember 2003 #1 Skrevet 16. desember 2003 Franskmennene er nå i ferd med å vedta en lov som forbyr elevene å bære religiøse symboler i skolen, så som muslimske jenter med skaut, og halsekjeder med korset. http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article159855.ece Debatten har også gått i Norge. Er det ikke på tide at skolen blir fri for slike symboler, også her? Sier en Sandman som er døpt og konfirmert, og som er medlem av statskirken, men som syns at KrF-politikere og religiøse fanatikere innen Islam, er i ferd med å bringe kristendom og religion i vanry.
tuji Skrevet 16. desember 2003 #2 Skrevet 16. desember 2003 Nei, det synes jeg ikke er på tide. Skolen bør ikke få bestemme hva elevene skal ha på seg.
Gjest Poirot Skrevet 16. desember 2003 #3 Skrevet 16. desember 2003 Nei' date=' det synes jeg ikke er på tide. Skolen bør ikke få bestemme hva elevene skal ha på seg.[/quote'] Det er ikke skolen som skal bestemme, det er staten som sier at ingen får lov.
Gunilla Skrevet 16. desember 2003 #4 Skrevet 16. desember 2003 Hoj! En skolehverdag fri for symboler! kan bli tøft å gjennomføre i praksis! Vi omgir oss nok med flere symboler enn de vi forstår innholdet av. Som er symboler for noen, men ikke for andre. Hvem skal definere hva i slike tilfeller??
lampeskjerm Skrevet 16. desember 2003 #5 Skrevet 16. desember 2003 Enig med Tuji. Det må være rom for at elever kan bære religiøse symboler. Det som også kan diskuteres er hva som er et religiøst symbol og hvor grensene evt skal gå. Bør også politiske og organisasjonssymboler forbys? Og i tilfelle hvorfor/hvorfor ikke? Er det bare skaut og kors som bør forbys? Hva med halvmåne, chi, yin yang ++ ? Mange klær produseres med religiøse symboler. Hva med buttons fra HEF, Hedningesamfunnet osv? Jeg skremmes av utviklingen ved at flere og flere religiøse sender barna på privatskoler. Et slikt forslag vil garantert ikke bedre på den situasjonen. Lampeskjerm
Gjest Poirot Skrevet 16. desember 2003 #6 Skrevet 16. desember 2003 Hoj! En skolehverdag fri for symboler! kan bli tøft å gjennomføre i praksis! Vi omgir oss nok med flere symboler enn de vi forstår innholdet av. Som er symboler for noen' date=' men ikke for andre. Hvem skal definere hva i slike tilfeller??[/quote'] Enig. For noen få år siden var det moderne med skaut om sommeren for alle jenter. Hvem bestemmer hva som er greit skaut, og hva som er muslimsk skaut? Eller er alle skjerf på hodet forbudt? Hva da med saggeluer, caps osv?
Gundel Gaukeley Skrevet 16. desember 2003 #7 Skrevet 16. desember 2003 (endret) . Endret 11. februar 2013 av Gundel Gaukeley
Gjest Poirot Skrevet 16. desember 2003 #8 Skrevet 16. desember 2003 Jeg skjønner ikke helt hvorfor de vil fjerne det? http://www.klassekampen.no/nyheter/203606
Arwen Skrevet 16. desember 2003 #9 Skrevet 16. desember 2003 Synes det høres vanskelig ut å gjennomføre ja. Da må man hvertfall innføre skoleuniform. Da kunne det fungert.
Glitterchick Skrevet 16. desember 2003 #10 Skrevet 16. desember 2003 Enig i at det må være vanskelig å gjennomføre, og er heller ikke enig i at det bør gjenomføres. Syns vi fra vesten også skal være litt forsiktig med å "over-forstå" muslimske kvinner og bare bestemme oss for at å bære skaut er kvinneundertrykkende. Basta. Det er ofte litt mer komplisert enn det. Noen kvinner vil selvfølgelig oppfatte det sånn, mens andre føler seg komfortable med å bære skautet. Jeg ser at hun i Klassekampen-artikkelen kritiserer de av oss som mener det, men det er ikke ment som ett forsvar av fundamentalistiske religiøse på noen som helst måte. Hva med Smiths venner da, skal de jentene tvinges til å gå med bukser?
VesleBråka Skrevet 16. desember 2003 #11 Skrevet 16. desember 2003 Jeg er ikke helt sikker her. På den ene siden så ligger det neste store prosjektet innen kvinnefrigjøring og likestilling i Norge innen våre nye landsmenn. Likestilling gjelder for alle kvinner i landet.. Og jeg tror at skautet er med på å henvise dem til deres posisjon innen familien og samfunnet. Mange som hevder at skaut beskytter dem fra menns seksuelle interesse. Mens i et likestilt samfunn må menn selv ta ansvar for sin seksualitet, det er ikke kvinnens jobb å la være å friste ham. På den annen side så vet jeg ikke mye om konsekvensene av å innføre noe sånt. Foreldrene blir sikkert gærne. Vil de holde jentene hjemme fra skolen? Vil å kaste sløret ha noen som helst påvirkning på kvinnens posisjon, er det mer enn et symbol? Shirin Ebadi nekter å bruke slør utenlands f.eks. Det må ha en virkelig verdi i å innføre det, ikke bare være symbol-politikk. For det vil skape konflikter, og da må det være verdt det. De vil ha forbud mot prangende religiøse symboler. Det betyr sikkert veldig synlige. Et gullkors rundt halsen osv. går ikke under prangende.
Glitterchick Skrevet 16. desember 2003 #12 Skrevet 16. desember 2003 Syns det er viktigere ting å kjempe for når det kommer til kvinners rettigheter, som bl.a. at norske imamer slutter å stryke ut kvinners rett til skilsmisse og slikt i ekteskapspapirer, tvangsgifte og omskjæring. Hva med foreldre som nekter småjentene sine å gå i korte skjørt og topper p.g.a. religiøs overbevisning, er det kvinneundertrykkende også? (vet den er på kanten) Selvfølgelig håper jeg det kommer en dag hvor hverken kvinner eller menn føler at det er nødvendig for kvinner å gå med skaut, men syns ikke vi skal ta fra kvinner retten til å gjøre det.
VesleBråka Skrevet 16. desember 2003 #13 Skrevet 16. desember 2003 Imamen kan da ikke stryke ut kvinners rett til skilsmisse? Det har jo staten pålagt at må være for at ekteskapet skal bli godkjent i Norge og de får familiegjenforening..
Glitterchick Skrevet 16. desember 2003 #14 Skrevet 16. desember 2003 "Muslimske kvinners rett til å skille seg strykes ut ved islamske ekteskapsinngåelser i Norge" http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/12...12/768567.shtml
lampeskjerm Skrevet 16. desember 2003 #15 Skrevet 16. desember 2003 Muslimske kvinner kan ikke bære skaut fordi det gjør dem ufrie........påstås det. Jeg tror også vi trenger selvransakelse. Er vi norske frigjorte kvinner virkelig fri? - Ja, i prinsippet kan vi gjøre som vi vil. I praksis tror jeg mange føler seg bundet. Vi er bundet av idealer. Mange får psykiske problemer om ikke idealene kan oppnås. Idealene blir brakt oss gjennom moteindustri, make-up, osv. Mange norske kvinner er totalt styrt av andres forventninger til hvordan de kler seg og ser ut. Denne styringen er ikke i art av lov og påbud, men virkningen kan synes like sterk. Jeg mener også at likestilling og toleranse faktisk også handler om muslimske kvinners rett til å bære de klær de faktisk ønsker. Skulle et forbud komme, er jeg redd reaksjonen vil bli at skautet får enda mer symbolverdi enn det allerede har.
Glitterchick Skrevet 16. desember 2003 #16 Skrevet 16. desember 2003 Bra, Lampeskjerm, er veldig enig!
Pip Skrevet 16. desember 2003 #17 Skrevet 16. desember 2003 Du er så KLOK lampeskjerm! Veldig samd med deg!
Donnie Darko Skrevet 16. desember 2003 #18 Skrevet 16. desember 2003 Husker en kamerat av meg som ikke fikk lov til å gå med et oppnedkors på skolen... Så visse ting er allerede forbudt...
Arwen Skrevet 16. desember 2003 #19 Skrevet 16. desember 2003 Husker en kamerat av meg som ikke fikk lov til å gå med et oppnedkors på skolen... Så visse ting er allerede forbudt... Og oppned kors kan også være Mjølner.
VesleBråka Skrevet 16. desember 2003 #20 Skrevet 16. desember 2003 Da blir jo spørsmålet også HVEM er det som bestemmer at kvinnene skal bære skautene? Jeg er helt enig i at muslimske kvinner skal få bære de klær de ønsker. Men da burde noen gjøre en skikkelig undersøkelse på hva kvinnene egentlig vil, om skautet er deres valg eller noe som er pålagt dem. Jeg kan ikke bestemme meg for hva jeg synes før jeg vet dette. Hvis de ikke ønsker skautet, men menn pålegger dem å bære det for å vise at de er underdanige, andre menn skal ikke nyte deres skjønnhet osv. så tror jeg et forbud kan ha noe for seg. Hvis et forbud vil gjøre kvinnene forbanna fordi de ikke får ha på seg selvvalgt skaut, så blir det dumt. Samtidig må vi tenke på at mødre og døtre i stor grad hører til forskjellig kultur. Mor kan ha vokst opp på landsbygda i pakistan, og kunne aldri tenke seg å gå ute uten skaut. Mens datteren er født i Norge, og skjønner ikke hvorfor hun må ha skaut når ingen av venninnene må. Det koker kanskje ned til integrering? Hvor norske skal de bli, og hvor fort? Er det greit at de som bor i Norge prøver å holde barna sine innen sin kultur? Jeg tror mange unge sliter idag fordi de rives mellom to kulturers forventninger og krav. Mest av alt bør eventuelle forbud ta hensyn til hva som kan hjelpe dem. Og jeg innbiller meg (men vet ikke) at mange unge voksne med innvandrerforeldre gjerne skulle vært litt mer norske enn foreldrene har tillatt. Tatt del i samfunnet litt mer. At kvinner kan ta utdannelse og ha en ansvarlig jobb. (Noen kan, men ikke alle) Være et fullt og helt menneske. Man trenger jo ikke å gå helt på andre siden og bli Lolita fordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå