AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Her er ståa hos en trøtt mamma: * Baby 4,5 mnd * Våkner hver time +/- på natta * Dette hjelper ikke: Smokk, kos, ligge intil, stryking på rygg/kinn/hode, synging, si hysj-hysj. Etter et par minutter med disse forsøkene er gråtingen gått over til hyling. * Får baby pupp er alt ok (for baby) Mao hun er avhengig av puppen for å få sove og våkner når ikke puppen er det slik den var da hun sovnet. Jeg prøver å hooke henne av før hun sovner, men er det noe annet jeg kan gjøre i tillegg for å få henne til å bli kvitt denne uvanen? Det er veldig slitsomt å bli vekket hver time. Vi samsover, ellers hadde jeg vært helt knekt, men den hyppige oppvåkningen tar snart knekken på meg alikevel. Vet det er andre som har hatt babyer som kun har villet sove ved puppen. Hvordan har dere kommet dere videre? Kan det forresten være en ide å prøve å gi baby flaske med vann i stedet for pupp? Har aldri prøvd å gi flaske så vet ikke om det godtas (og sikkert ikke som erstatning for pupp med litt melk...) PS: kan legge til at baby sover i vognen på dagtid uten pupp først og gjerne med smokk da, men på natta er smokken djevelen selv og kun pupp duger. Skrikekur har jeg virkelig lyst til å unngå, men holder ikke ut dette i mange måneder til tror jeg
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #2 Skrevet 6. desember 2011 Jeg vill egjettet på at babyen har en økeperiode. Hvor lenge har hun holdt på slik? Jeg ville forsøkt å holde ut litt til om det ikke allerede har vart lenge. Min hadde flere slike perioder, og det ga seg etterhvert. Har du mye melk? For det kan være hun drikker for mye av den tynne formelken, og at hun ikke får i seg nok av den fete ettermelken som metter mye mer. En mulighet er å prøve med litt tillegg på flaske, evt pumpet morsmelk med bittelitt grøtpulver i, som en tynn velling.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #3 Skrevet 6. desember 2011 AB #2 her: Tipsene over er mest om hun virker sulten, at det er derfor hun våkner. Om det "bare" er at hun ikke sovner uten puppen i munnen så er det verdt å ta opp kampen med leggingen. La pappaen legge noen ganger med kun smokk, så lukter hun ikke melk og pupp fra deg. Det kan bli noen tøffe dager, men erfaringen min sier at det ikke blir så mange. Men det er viktig å ikke gjøre dette uten at du vet hun har spist godt og er tørr, mett og egentlig fornøyd da. 1
Gjest Enny Skrevet 6. desember 2011 #4 Skrevet 6. desember 2011 Høres ut som ungen er sulten og det er derfor den våkner. Prøv å innfør fast føde?
Møffi Skrevet 6. desember 2011 #5 Skrevet 6. desember 2011 Vi har hatt litt av de samme tendensene her, måtte rett og slett kutte ut samspvingen for han våknet for ofte, og da var det lettest for meg og putte inn puppen og dermed skapte jeg et behov for han... Ja, en ond sirkel med andre ord. Løfter han tilbake i sengen sin etter amming, noen ganger våkner han, men de fleste gangene ikke. I begynnelsen våknet han oftere, lå og smågryntet og klagde litt, men jeg bare strøk han på hodet og da sovnet han etter litt (et par min) nå finner han søvnen helt selv. Er like gammel som din, født 26 juli. Evnt kan pappa ta han et par netter for og innføre denne rutinen, men da blir det jo litt flaske- og pumpestyr da... Men dette er jo kun råd hvis dere vil slutte med samsovingen, hvis ikke vet jeg dessverre ikke
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #6 Skrevet 6. desember 2011 Jeg er veldig for amming, altså, men her ville jeg prøvd meg så smått med litt fast føde. Grønnsaksmos f.eks. Gi litt fast føde på formiddagen, så ser du om barnet reagerer på det før kvelden. Bland gjerne med litt MM slik at smaken er litt kjent. Så kan du evt. flytte det måltidet til kveld, for å se om det bedrer natta. For noen barn blir natta bedre, med mer søvn, og for noen har det ingen effekt, men det er verdt et forsøk, tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #7 Skrevet 6. desember 2011 ungen vår drakk puppene tomme på natt annenhver time. helsesøster sa det ble en vane og at de egentlig ikke er sultne, men at de er vandt med det. hun mente vi kunne prøve å kutte ut på natten. jeg trodde det skulle bli skikkelig sirkus, men det var gråting 30 min første natta og etter det sov hab igjennom
Møffi Skrevet 6. desember 2011 #8 Skrevet 6. desember 2011 ungen vår drakk puppene tomme på natt annenhver time. helsesøster sa det ble en vane og at de egentlig ikke er sultne, men at de er vandt med det. hun mente vi kunne prøve å kutte ut på natten. jeg trodde det skulle bli skikkelig sirkus, men det var gråting 30 min første natta og etter det sov hab igjennom Kuttet dere nattammingen tvert eller ett og ett måltid? Var det 30 min gråt til sammen eller ved hver oppvåkning? Her er det fortsatt mye mating (hver 3-4) time, mistenker at han gjør det av vane for spiser ikke mye eller lenge egentlig... Sorry, ikke meninga og kuppe tråden altså, men syns det var interessant så vil gjerne at du utdyper litt
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #9 Skrevet 6. desember 2011 Kuttet dere nattammingen tvert eller ett og ett måltid? Var det 30 min gråt til sammen eller ved hver oppvåkning? Her er det fortsatt mye mating (hver 3-4) time, mistenker at han gjør det av vane for spiser ikke mye eller lenge egentlig... Sorry, ikke meninga og kuppe tråden altså, men syns det var interessant så vil gjerne at du utdyper litt vi kuttet tvert. noen kutter ett og ett måltid, men så hørte jeg at de da kan bli mer forvirra siden de vet jo ikke hvor mange klokken er. derfor valgte vi å ta alt i ett og være konsekvent. Det var pappan som tok "kampen", jeg holdt meg langt borte. han våknet første gang i 01 tiden da han pleier å få mat, så gråt han i 15 min før han sovnet igjen. (Pappan trøstet selvfølgelig). Så våknet han 02 og gråt i et kvarter, og etter det sov han til 07. Vanligvis så mates han ca 01, 03 og ca 06. Skal også sies at han la godt på seg på dag, fått to grøtmåltider for dagen, så da var jeg sikker på at han ikke var sulten på natt,men at det kun var blitt en vane.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #10 Skrevet 6. desember 2011 Takk for svar alle sammen Det gikk fra å våkne hver 3-4 time til å våkne ca annen hver time da baby var ca 3 mnder. Siste ca tre ukene har det vært omtrent hver time (av og til 1,5 og av og til kun 40 min eller til og med 10 min innimellom, men det er veldig sjelden). Så tror ikke det er økedøgn. Men kan jo selvfølgelig være et forsøk på økedøgn, men at jeg ikke får opp produksjonen nok slik at baby derfor er sulten? Baby sovner ca kl 20 og våkner ca hver time frem til jeg legger med 23/24 tiden. Da ligger baby alene på rommet, men våkner altså like ofte som når vi samsover senere på natta. Kan det da være samsovingen som er problemet? Akkurat å vet jeg uasett ikke hvordan jeg skal få slutt på samsovingen for baby våkner hvis jeg flytter. Og våken baby vil kun roe seg med pupp... Begynte med grøt og grønnsaksmos for en uke siden og deter stor apetitt og nyskjerriget på dette nye. Foreløpig har det kun blitt servert et par teskjeer. Første kvelden sov baby i 3,5 time på første økta (har ikke skjedd på minst 1,5 måned), men etter dette har det vært tilbake til oppvåkingn etter en time fra starten av kvelden. Mulig vi bør øke mengden vi serverer? Nå er det 3 små isbitterninger med mos i 18-tiden. De går lett ned. Jeg vet ikke om det er sult jeg? Kanskje det er det, men de gangene baby våkner etter 10 min og kun vil roe seg med pupp så er det vel ikke sult? Eller? Da må jeg i så fall ha alt for lite melk? På dagtid spiser baby ikke i nærheten av så ofte. Kan det være at baby har lagt all spisingen sin til natten for di baby er for opptatt med å oppdage verden på dagtid? Og Møffi: Bare spør vei. Jeg er interessert i alt som har med dette å gjøre så du kupper ikke tråden
Møffi Skrevet 6. desember 2011 #11 Skrevet 6. desember 2011 vi kuttet tvert. noen kutter ett og ett måltid, men så hørte jeg at de da kan bli mer forvirra siden de vet jo ikke hvor mange klokken er. derfor valgte vi å ta alt i ett og være konsekvent. Det var pappan som tok "kampen", jeg holdt meg langt borte. han våknet første gang i 01 tiden da han pleier å få mat, så gråt han i 15 min før han sovnet igjen. (Pappan trøstet selvfølgelig). Så våknet han 02 og gråt i et kvarter, og etter det sov han til 07. Vanligvis så mates han ca 01, 03 og ca 06. Skal også sies at han la godt på seg på dag, fått to grøtmåltider for dagen, så da var jeg sikker på at han ikke var sulten på natt,men at det kun var blitt en vane. Hvor gammel var han da? Ga pappan vann også, eller bare trøst? Ts: jeg syns ikke det høres ut som økedøgn, men at han har fått lagt seg til en vane, det at han sover midt i matfatet er ikke sikkert hjelper noe i saken heller... Har du lest no-cry sleep solution, der tar de for seg det og avvenne puppen mens man fortsatt samsover (i tillegg til andre scenarioer) veldig fin bok syns nå jeg, god skrevet og med gode råd Dere kan sikkert også øke på med kveldsmaten! Hvis du er usikker på om du har nok melk kan du jo veie han før og etter amming på helsestasjonen?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #12 Skrevet 6. desember 2011 har ikke noe for seg at jeg er anonym, så det er nå meg "stella" dette her vi kuttet tvert da han var 7 mnd,men vi kunne helt sikkert ha gjort det mye før. Flere jeg kjenner som har gjort det når ungen er 5-6 mnd, og det har gått fint. Man bør bare ha innført fast føde slik at de er mette og gode på kvelden. pappan ga ikke vann, kun trøst. og til deg ts: jeg tror også at det er en vane ungen din har fått. Hvis han sovner ved puppen, så er det ihvertfall stor sannsynlighet for at det kun er kos og ikke mat han vil ha
Møffi Skrevet 6. desember 2011 #13 Skrevet 6. desember 2011 Tenkte litt mer på deg jeg det jeg også gjorde for å endre situasjonen var og ikke vente til han ble sulten på dagen, her kunne det lett gå 4 timer mellom ammingene, men nå ammer jeg hver 3 time, gjerne oftere de siste timene før han skal legges, da sikrer jeg at han får fylt seg opp nok på dagen, kan jo være noe i det du tror, at babyen din har for mye annet og følge med på på dagtid?? Takk for svar stella, det blir nok neste steg foross, må bare innføre litt mer mat på dagtid først
stella K Skrevet 6. desember 2011 #14 Skrevet 6. desember 2011 ser at jeg trykket på anonymknappen i forrige innlegg,he he... Ja ja! lykke til og bare spør igjen hvis det er noe... så kan jeg prøve å hjelpe så godt jeg kan 1
LineGourmet Skrevet 7. desember 2011 #15 Skrevet 7. desember 2011 Har det akkurat som deg ts! Eneste forskjellen er at vi ikke samsover og at grusomhetene har vart i 3-4 netter Her får lillemann også litt frukt- eller grønnsaksmos daglig, ca 2-3 spiseskjer til sammen. Planen min er å la han få litt grøt nå på dagen og se om han tåler det greit. Så flyttes det til kvelden, så får vi se om søvnen kan bli noe som før. Sov i hvert fall 4 timer i strekk og innimellom 5-6 Kommer tilbake med resultat om et par dager Hilsen småpsykotisk :gjeiper:
Kriztin Skrevet 7. desember 2011 #16 Skrevet 7. desember 2011 Kjenner meg sååå igjen her. Mitt problem er heller dagsovingen men med lite dagsoving kan også natten bli tøffe. Mitt barn er like gammelt som ditt. Jeg ville veid barnet hos helsesøster for å se om det trenger mere mat. Det gjorde ikke min så jeg full ammer ennå. Det jeg tror det kan være (hvertfall i mitt tilfelle) er at han endrer søvnfase fra tung til lett (dette gjør dem mange ganger i løpet av natten) Og han våkner helt når han kommer til den lette søvnfasen. Klarer ikke å finne roen selv og roper da på mamma/pupp. Jeg har ikke løst denne nøtten ennå men driver å leser "sove uten gråt" Den virker veldig lovende og flere triks der jeg skal prøve ut. Du er hvertfall ikke alene om dette. Er heller ikke klar for noen skrikemetode og kan anbefale boka som ikke skal gi mor eller barn tårer:) 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #17 Skrevet 7. desember 2011 Fy f... hadde nesten skrevet ferdig et langt innlegg og så forsvant det... Ts: jeg syns ikke det høres ut som økedøgn, men at han har fått lagt seg til en vane, det at han sover midt i matfatet er ikke sikkert hjelper noe i saken heller... Har du lest no-cry sleep solution, der tar de for seg det og avvenne puppen mens man fortsatt samsover (i tillegg til andre scenarioer) veldig fin bok syns nå jeg, god skrevet og med gode råd Dere kan sikkert også øke på med kveldsmaten! Hvis du er usikker på om du har nok melk kan du jo veie han før og etter amming på helsestasjonen? Har no-cry sleep solution, men har ikke lest hele. Har bladd meg frem til der det står at man må hooke av bay før den sovner og hvis det blir gråt tilby pupp igjen for så å hooke av på nytt litt senere. Kjenner at jeg blir litt småsår av den hyppige ammingen kompinert med åhokke av og på i tillegg hele tiden. Lurer derfor på om noen vet om noen flere gode tips til å avvenne fra puppen. Kveldsmaten skal også økes. Men hvor mye kan man gi til en baby som har fått mos i en drøy uke? 1 desiliter? Takk for tips om helsestasjon og veiing før og etter pupp. Det skal jeg gjøre. har ikke noe for seg at jeg er anonym, så det er nå meg "stella" dette her vi kuttet tvert da han var 7 mnd,men vi kunne helt sikkert ha gjort det mye før. Flere jeg kjenner som har gjort det når ungen er 5-6 mnd, og det har gått fint. Man bør bare ha innført fast føde slik at de er mette og gode på kvelden. pappan ga ikke vann, kun trøst. og til deg ts: jeg tror også at det er en vane ungen din har fått. Hvis han sovner ved puppen, så er det ihvertfall stor sannsynlighet for at det kun er kos og ikke mat han vil ha Blir nok dette til jul kanskje hvis ting ikke har bedret seg. Tror igså det er pppekos hun vil ha. Eller pupp. Kos alene vil hun i alle fall ikke ha. Blir bare sinna da Tenkte litt mer på deg jeg det jeg også gjorde for å endre situasjonen var og ikke vente til han ble sulten på dagen, her kunne det lett gå 4 timer mellom ammingene, men nå ammer jeg hver 3 time, gjerne oftere de siste timene før han skal legges, da sikrer jeg at han får fylt seg opp nok på dagen, kan jo være noe i det du tror, at babyen din har for mye annet og følge med på på dagtid?? Skal prøve å amme oftere. Er ikke sikker på hvor ofte deter nå, men sjelden så mye som fire timer mellom. Inbiller med at det er mer anmenhver time, men er kanskje sjeldnere. Får notere litt kanskje... Har det akkurat som deg ts! Eneste forskjellen er at vi ikke samsover og at grusomhetene har vart i 3-4 netter Her får lillemann også litt frukt- eller grønnsaksmos daglig, ca 2-3 spiseskjer til sammen. Planen min er å la han få litt grøt nå på dagen og se om han tåler det greit. Så flyttes det til kvelden, så får vi se om søvnen kan bli noe som før. Sov i hvert fall 4 timer i strekk og innimellom 5-6 Kommer tilbake med resultat om et par dager Hilsen småpsykotisk :gjeiper: Vi samsov heller ikke i starten, men etter noen uker med maks to timer sammenhengende søvn sovnet jeg fra ammingen og gjorde kanskje alt værre :gjeiper: Håper det løser seg for deg fortere, men gi meg gjerne tilbakemelding på grøt og hvordan nattesøvnen utvikler seg for dere. Hilsen helpsykotisk :gjeiper: :gjeiper: Kjenner meg sååå igjen her. Mitt problem er heller dagsovingen men med lite dagsoving kan også natten bli tøffe. Mitt barn er like gammelt som ditt. Jeg ville veid barnet hos helsesøster for å se om det trenger mere mat. Det gjorde ikke min så jeg full ammer ennå. Det jeg tror det kan være (hvertfall i mitt tilfelle) er at han endrer søvnfase fra tung til lett (dette gjør dem mange ganger i løpet av natten) Og han våkner helt når han kommer til den lette søvnfasen. Klarer ikke å finne roen selv og roper da på mamma/pupp. Jeg har ikke løst denne nøtten ennå men driver å leser "sove uten gråt" Den virker veldig lovende og flere triks der jeg skal prøve ut. Du er hvertfall ikke alene om dette. Er heller ikke klar for noen skrikemetode og kan anbefale boka som ikke skal gi mor eller barn tårer:) Du har min sympati. Her har dagsovingen blitt bedre og bedre etter hvert som nattsovingen blir dårligere. Kanskje baby også blir sliten av de hyppige oppvåkningene og trenger mer søvn på dagen? Hvilke triks fra boken er det du har tenkt å prøve ut? -------------- Synes uansett det er litt rart at det er så enkelt å legge baby i vogna på dagen. Trenger ikke pupp da og godtar smokken, noe som er helt uaktuelt på natta. Har vurdert å legge baby i vognbagen på natta også og sette vognbagen oppi sprinkelsenga så kan jeg evt rugge litt på den, men det er kanskje dumt? Har hittil prøvd å skille på at baby sover ulike steder på dagen og natten, men kan det være verdt et forsøk? Ikke lett det her...
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #18 Skrevet 7. desember 2011 Og herregud så mye skrivefeil det var i innlegget mitt over da :gjeiper: Beklager, slik går det når man ikke får sove skikkelig og man skynter seg for det nærmer seg en time siden baby sovnet sist... (Og for å prøve å finne noe positivt i det hele - vekten har startet å gå nedover etter å ha stått stille i ca 4 måneder. Det tar på å amme hele natten lang ) TS
Møffi Skrevet 8. desember 2011 #19 Skrevet 8. desember 2011 (endret) Haha, ja det var da noe Kan jo oppdatere litt fra meg, vi har nå hatt han på eget rom i to netter og da hatt kun to amminger per natt.... Her var nok mye av problemet at han luktet meg og puppen... Hvis ikke "avhookingen" fungerte, hva med og prøve det med og lage en lyd, står om det i boka også, man skal finne en "søvnlyd" , f eks shhhhhh eller noe sånt... Ja, du bør nesten lese det selv! Eller hva skjer hvis pappan prøver og roe? Han lukter jo ikke pupp mener jeg...? Edit: har dere forresten sjekket for låsninger? Selv om det skulle være rart da baby sover fint om dagen, eller hva med og la baby sove samme sted natt som på dag? Haha, har visst blitt hjertesaken min dette med søvn :gjeiper: Endret 8. desember 2011 av Møffi
SukkerTussa Skrevet 8. desember 2011 #20 Skrevet 8. desember 2011 Her i heimen har vi samme problemet med vår lille på 5 mnd.... Ikke så mye soving på ho mor. Jeg samsover med lille, mens pappaen sover på gjesterommet. Det er helt umulig for meg å sove med dem begge i senga... Hun våkner ofte på natta og vil ha pupp. Noen få ganger greier hun å sovne av seg selv igjen, men kommer litt ann på. De siste nettene har hun vært våken i en lengre periode, snakket litt med hendene, krafset på dyna, og til slutt sovnet av seg selv etter litt sutring.. Med så er det de andre gangene hvor bare puppen duger, ellers blir det grining og baluba! Kanskje på tide å slippe pappaen inn på arenaen, men liker ikke tanken på at ho skal gråte og "rope" etter pupp, for det er nesten bare den som fungerer som innsovning. Ho tar ikke smokk, hverken dag eller natt... Hvis hun er overtrøtt er det enda vanskeligere. Hun sovner som regel med puppen i munnen om kvelden, men selv det har også vært vanskelig den siste tiden. Kanskje et tegn på at jeg må manne meg opp litt og la knøttet få sovne i egen seng? Gruble, spekulere, analysere... "Godt" å lese at flere sliter med det samme, skulle ønske det fantest et fasitsvar på dette mad baby og søvn!! Var lite søvn i natt, så nå har ho sovet over 3,5 time ute i vogna si!!! Snur litt rundt på døgnet. Likegodt det... Ikke så godt å få til rutiner heller da. Lykke til! Blir spennende å lese om dere lykkes!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå