Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Hei! Da er jeg hjemme etter nok en tur på legevakta og datteren min har fått en blå gips på armen denne gangen... Har tre barn, hvor av den yngste og den eldste er rolige mens jenta i midten er en turbohøne uten like. Hun har på tre år brukket armen 5 ganger og hatt 3 beinbrudd, kragebensbrudd, hjernerystelse mm... Har spurt legene om hun kan ha dårlig skjelett, men de sa det bare er uflaks og ingen sammenheng. Problemet er at det virker som om hun ikke er redd for noe, og ikke skjønner at hun kan skade seg. Det har heldigvis aldri vært noe ordentlig alvorlig, men jeg blir jo skremt fordet. Hun er ett oppkom av gode og mindre gode ideer. Idag fant hun ut at hun skulle prøve en gammel tre-hjuls sykkel ned en islagt bakke... Tidligere har hun dettet ned fra trær, spilt fotball med de store gutta, tryna i skibakken, blitt kastet av en ku, sloss osv. Men hun lærer ikke og er redd hun en dag skal skade seg alvorlig. Hvordan kan jeg lære henne det og når forstår de at ting kam få konsekvenser. Hun er flink på skolen og har mange venner, tror ikke hun lider av noe som helst, annet en "Emil syndromet". Er også redd for at noen skal medle oss til barnevernet, siden hun er så ofte skadet. På legevakten kjenner de oss igjen, men føler ikke de mistenker oss på noe vis.. Sukk, er vel bare oppgitt. Noen tips og tanker selv om jeg ikke helt bet hva jeg lurer på???
absinthia Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Hva med å få henne interessert i en fysisk aktivitet der man får dekket sitt behov for action og fysiske utfordringer, som: kampsport,bryting, ridning, fjellklatring, sirkusaktiviteter osv. Hun høres jo ut som om hun trenger å ha litt action ettersom hun stadig oppsøker det, og jeg tenker at det kan være bra å få det inn i litt kontrollerte former, da de fleste av disse aktivitetene også handler om sikkerhet og å ta forholdsregler. 3
Gjest Ts Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Innimellom all gipsingen så går hun på ridekurs og spiller fotball. Synes 2 aktiviteter holder for en 10 åring... Hun har ett enormt vinnerinstinkt og stå på vilje. Vi prøver å "slite" henne ut på ski og sykkelturer, med det resultatet av vi er utslitte og hun farter vidre til noe annet gøy... Hun finner på så mange ting "vanlige" barn aldri ville gjort, hun prøver å dra med søsken og veninner, men de sier stort sett alltid nei.... Vi har prøvd å snakke med henne mange ganger, forklare hvor galt ting kan gå men hun skjønner ikke alvoret. Kanskje prøve å få henne inn på en mer individuell idrett en fotball, for tror hun kjeder seg litt der, samtidig som hun har veldig talent... Noe som gir litt mer adrenalin, samtidig vil jeg ikke sende henne på fallskjermkurs heller da... Sukk, denne dama gir mor mange grå hår...
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Sukk, denne dama gir mor mange grå hår... Haha, hørtes nå ut som en veldig kul jente da. Anbefaler turn som aktivitet, der kan hun utvikle seg veldig bra. 2
absinthia Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 (endret) Haha, hørtes nå ut som en veldig kul jente da. Anbefaler turn som aktivitet, der kan hun utvikle seg veldig bra. Tenkte jeg også på - eller motorcross! Edit<. .. eller terrengsykling? Endret 5. desember 2011 av absinthia
Gjest snoopy_93 Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Eller hun kan begynne på kick-boksing eller hva det heter. evt starte med karate eller andre selvforsvars greier
Mixelite Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Jeg anbefaler trialkjøring. Trial er den eneste motorsporten hvor det ikke er om å gjøre å kjøre fort, men å forsere løyper i skog og hei uten å berøre bakken. Det utvikler utholdenhet(virker som hun har nok av det , konsentrasjon, balanse/kroppsbeherskelse og evne til å planlegge fremover og en enorm mestringsfølelse. filmen viser Connie Ludvigsen, Norgesmester, på løp. Man begynner selvfølgelig ikke på slike fjell, men på flatmark,men læringskurven er bratt, og før man vet ord av det, kan de kjøre både opp og ned fjellkanter
kaprifolen Skrevet 6. desember 2011 #8 Skrevet 6. desember 2011 Jeg hadde klippekort på legevakta da jeg var liten, og journalen min ble nærmest oppbevart klar på skranken! For mye mot og for lite vett...:gjeiper: Jeg ville bare si at jeg lever i beste velgående i dag! Selv roet jeg meg ned mot slutten av barneskolen, og har ALDRI utsatt meg for reell fare ved f.eks idiotkjøring etc. Tar sikkerhet på alvor, og har heller ingen livsfarlige hobbyer! Så det finnes håp!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #9 Skrevet 6. desember 2011 Jeg er veldig forsiktig av meg, og har holdt på med ridning og fotball. Ville nok satset på noe med litt mer fart, som flere ting andre har nevnt. Kampsport, terrengsykling osv.
Gjest Nuppdupp Skrevet 6. desember 2011 #10 Skrevet 6. desember 2011 (endret) hahahaha. ja, støtter turn eller noe annet som utfordrer henne. vi gikk på stuping og lærte mange nye triks hele tiden . høres kjedelig ut, men det var gøy som liten. ble sliten av det Endret 6. desember 2011 av Nuppdupp
Honeydew Skrevet 6. desember 2011 #11 Skrevet 6. desember 2011 Støtter turn i den utstrekning hun har talent nok til å bli tatt ut til en seriøs konkurranseklubb. Den mer lekpregede varianten av "turn" som mange går på kommer garantert til å bli for kjedelig for henne. Konkurranseturn i en klubb som satser litt vil gi henne MYE utfordringer og muligheter til å "leke med livet", uten at hun faktisk gjør det. Men hvis du skal vurdere turn bør du gjøre det raskt, for som 10-åring er hun allerede sent ute ifht å drive med noe over mosjons/leknivå innen turn. (Har selv turnet og jobbet som trener i en seriøs turnforening, og tro meg - vi har hatt MANGE av de jentene du beskriver, og det har vært en veldig effektiv måte å samle energien og overmotet deres på. Dessuten blir de mer forsiktige i hverdagen fordi de ikke ønsker å pådra seg skader som kan gå ut over turningen) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå