Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har slitt med akne i mange år, og begynner nå å få arr, da problemet har blitt større og større. Før kunne jeg sminke bort det verste, men nå er det omtrent ikke mulig lengre. Jeg har (langvarig) kuttet ut sukker, gluten og melk, og prøvd homeopatiske medisiner, dyprens hos hudpleier og bruker bare gode hudprodukter og sminke. Jeg har håret vekk fra ansiktet og bytter putetrekk omtrent oftere enn jeg bytter sokker, men jeg ser fremdeles lik ut!

Jeg er veldig skeptisk til å gå på antibiotika i lengden, og gikk et par runder før jeg fant ut at var det nok. Jeg var hos fastlegen min idag og fikk da resept på tetracyklin (Doxylin). Jeg har lest endel om de forskjellige behandlingene som fins på resept, og ser at for de aller fleste så hjalp ikke tetracyklin i lengden, og problemene kom tilbake etter endt kur. Jeg kunne egentlig tenke meg å bare bli kvitt problemet mitt en gang for alle, og ikke "kjøre meg fast i gjørma" flere ganger, om jeg uansett tilslutt må be om henvisning til hudlege for å få Roaccutan. Samtidig vil jeg begynne på en kur nå, mens det fremdeles er vinter, så jeg kanskje kan gjøre meg ferdig før sommeren kommer...

Er det noen som har erfaringer innen dette? Jeg er mer enn villig til å gå til en privat hudlege for å slippe ventetid...

Videoannonse
Annonse
Gjest PinkLeaf
Skrevet

Har du prøvd Diane? :-) Det gjorde susen for meg etter mislykket forsøk med tetracycliner...

Skrevet

Har du prøvd Diane? :-) Det gjorde susen for meg etter mislykket forsøk med tetracycliner...

Ah, det glemte jeg å si. Kort fortalt, jeg vil ikke ta p-piller, reagerer på hormonprevensjon. Gikk på pp i 7-8 år, og ble et nytt menneske da jeg sluttet, i positiv forstand. Bortsett fra uren hud...

Skrevet

Hei! Du burde be om Tetracyclin Arco, ikke Doxylin, dersom du er veldig plaget.. Jeg har prøvd begge, og sistnevnte er mye svakere. De funka ikke på meg i det hele tatt, mens førstnevnte gjorde susen :) Kan være lurt å gå over til Diane etterpå, som nevnt over her. De fungerer mer eller mindre som vanlige p-piller, og du kan bruke de over lang tid :)

Skrevet (endret)

Hei! Du burde be om Tetracyclin Arco, ikke Doxylin, dersom du er veldig plaget.. Jeg har prøvd begge, og sistnevnte er mye svakere. De funka ikke på meg i det hele tatt, mens førstnevnte gjorde susen :) Kan være lurt å gå over til Diane etterpå, som nevnt over her. De fungerer mer eller mindre som vanlige p-piller, og du kan bruke de over lang tid :)

Hvordan vet man at man er veldig plaget? Jeg kan ikke huske sist jeg var kvisefri og det dukker opp nye mens de gamle fremdeles er tilstede. Likevel er det ikke overalt, men det er vel alltid et sted rundt 5 kviser samtidig. Jeg begynner også å få mange røde merker i kinnene, og det hadde jeg ikke for et halvt år siden. Jeg har også begynt å få fler av den dype og vonde sorten.

Endret av finkel
Skrevet

Siden du aller helst vil begynne på roaccutan idag, så burde du kanskje vurdere å bestille time hos privat hudlege?

Jeg gjorde det selv, og fikk roaccutan. Er ferdig i god tid før sommeren :)

Gjest PinkLeaf
Skrevet

Jeg var også hos hudlege for utredning. Hvis du ikke har vært der allerede, ville jeg tatt en tur dit, som acna skriver. :-)

Skrevet

Jeg vurderer det veldig. Men, er samtidig litt skeptisk til å bruke mye penger på det om jeg ikke får begynne på Roaccutan. Det er vel en sjanse å ta, men jeg tror kanskje jeg oppfyller kravene :) Ble dere veldig mye verre etter en liten stund?

Skrevet

Hei!

Jeg er plaget med huden, og har vært det i noen år nå. Har prøvd alt av kremer, fra merker som decleor, matis, MD formulations osv. Jeg har prøvd Tetracyclin og Diane, and so on.

Jeg leste meg til alle disse alternativene på nettet, og fant mye informasjon her inne. Jeg prøvde ting ut etterhvert som folk anbefalte ting, og gikk til legen etter at jeg hadde brukt alt for mye penger på en serie av hudprodukter fra nevnte merker som bare fungerte over kort tid. Etter litt lesing dro jeg til legen, og fikk diskutert meg til tetracyclin OG diane.

Jeg ventet til etter jeg hadde gått på tetracyclin før jeg startet på diane ppillene selvfølgelig. Jeg fikk en kur på 3 måneder, og jeg vil med hånda på hjertet si at det var de tre verste måndene i mitt liv. Jeg flasset av, ble helt plettfri i huden den første måneden, for så å få sinnsyke utbrudd. Måten tetracyclin fungerer på er og presse all dritten du har under huden UT, og når kuren begynner å virke skal du "bli verre før du blir bedre". Jeg ble verre enn jeg noensinne hadde vært, og endte opp med en helvettes stor betennelse. På toppen av det hele fikk jeg forferdelig depresjon, og nå sitter jeg igjen med stygge arr og leter etter nytt vidundermiddel igjen. Huden holdt seg bra i ca. 2 mnd etter endt kur, og så (ble den verre enn den var i utgangspunktet) Dette er noe jeg overhodet ikke vil anbefale.

Ppillene Diane derimot vil mest sannsynlig virke, og er noe jeg vil anbefale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...