AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Jeg har ei tispe på 18 mnd som jeg tok over da hun var litt over året. I begynnelsen var hun veldig nervøs, det tok ei uke før hun roet seg, men problemet er at hun greier ikke være alene. Da snakker vi om at hun er i ett rom og jeg i ett annet. Hvis hun ikke kan se meg så starter hun å pipe med en gang. Jeg var i kjelleren og hun i 1. etg og pipinga ville ingen ende ta. Flere har tipset med om å ignorere henne, men det ser ikke ut til å hjelpe. Aller helst skal hun ligge med hodet i fanget mitt hele tiden. Jeg har også prøvd og venne henne til luftegården. Startet først med 10 min, så 15 min osv. Da jeg henter henne, underkaster hun seg. Legger på øra, legger seg på rygg med halen mellom beina. Det er akkurat som om hun tror jeg straffer henne med at hun må være i luftegården. Hun er aldri ute mer enn maks to timer ad gangen. Jeg har lagt ut godbiter, vært i luftegården med henne og prøvd og gjøre det til et sted som er hennes. Nå skal det nevnes at hun pleier til vanlig å være med meg på jobb og stort sett de fleste plasser jeg er. Har hatt henne alene hjemme også, men da har hun bitt i stykker stoler, tepper osv. Her startet jeg også med 10 min, 15 min, men det hjelper ingen ting. Har hatt andre hunder før, men det har vært bajaser som er i en helt annen liga enn henne. Hun er så skjør og jeg veit ikke hvordan jeg skal takle problemet uten at hun føler jeg straffer henne. Noen ganger lurer jeg på om hun hadde bodd under huden min om hun fikk velge... Lurer på om jeg rett og slett har gjort henne en bjørnetjeneste ved at jeg har vært alt for mye sammen med henne og da gjort at hun har separasjonsangst. Noen tips?
mysticmoo Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Hei Hun høres da ut som en litt myk og kanskje litt usikker tispe? vet du noe om bakgrunnen hennes før hun kom til deg? Har hun vært sånn hele tiden? Altså underkaster seg og 'kryper'? Har du prøvd å gi henne skikkelig tur og mental stimuli før du går? Så hun er mentalt sliten når hun skal være alene? Hva med noe å tygge på? En frossen fylt kong e.l du gir henne når du går? Noen raser er mer disponert for separasjonsangst enn andre, for en del hunder er det genetisk (om jeg ikke tar feil) og noen er bare slik. I ditt tilfelle tror jeg kanskje ikke at det er din feil at hun er sånn. Høres ut som du har prøvd å ta alene hjemme-trening seriøst og på riktig måte, med å begynne med bare et par minutter og øke. Hva gjør hun når du går ut av huset? Uler? Hyler? Er stille og bare ødelegger? Hvilken rase? Noen hunder er rett og slett ikke hundegård materiale. Jeg vet at en av mine ville mistrives noe forferdelig i hundegård, mens den andre kunne sikkert ha likt det. Ingen av de har separasjonsangst. Men må hun være i luftegård? Eller er det bare noe du har forsøkt fordi hun ødelegger hjemme? Kan jo også nevnes at hun er nå i en alder for en del hunder er destruktive, særlig hvis de er over/understimulerte. Jeg vet ikke hvordan en vanlig dag ser ut for dere mtp mental og fysisk stimuli? Når hun har vært alene hjemme i huset, er hun begrenset til ett rom eller har hun hele huset? Noen trives med fullt hus (mine gjør det), mens noen blir mer nervøse av det, og trives best i ett rom, stue/gang f.eks med lukket dør. Bur syns jeg ikke er noe alternativ overhodet. Separasjonsangst er forferdelig, vanskelig å jobbe med, og er noe man bør ta alvorlig. Om det virkelig er separasjonsangst og hun ikke bare er understimulert og kjeder seg, vil jeg ikke anbefale å ignorere, det vil bare gjøre det verre. Nå ble det mye spørsmål, men kan være litt lettere å gi råd når man vet litt mer På canis.no er det mange tråder om separasjonsangst, tips og råd. Om du bruker søkefunksjonen er jeg sikker på at du finner noen gode råd som kan passe for dere. Lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #3 Skrevet 6. desember 2011 Synes du bør høre på mysticmoo over her. Jeg ville også ha startet hjemmealene trening helt på nytt igjen. Dersom hun piper nesten med en gang du lukker døra mellom dere, kan du kanskje sette døra på gløtt så rose og belønne, helt til du kan lukke den helt i et sekund og så øke på sakte. Jeg jobber hjemmefra selv så da jeg måtte ut hos kunder en stund ble hunden min stressete, boffete og styra fælt da han måtte være hjemme bare 10 min. Startet på nytt igjen, og nå går det helt fint Hunden min liker heller ikke lukkede dører, han åpner alle han kan selv om hele familien er i samme rom som ham Kommer nok av at vi bodde i en leilighet med åpen stue/gang/kjøkken etc før, og nå er det dører mellom alt.
absinthia Skrevet 6. desember 2011 #4 Skrevet 6. desember 2011 Heisann! Jeg kommer bare med et forslag til treningsmetode. Prøv å gå ut av rommet/opp i den andre etasjen og hent noe godt til henne. De første gangene er du kjapp og så venter du lengre og lengre tid før du retunerer med godbiten. Mange hunder vil da få en formening om at du bare er ute og jakter/henter en godbit til dem og takler ulempen med å være alene bedre. ....men ta det rolig og gå saaaakte fremover, samtidig som du øver flere ganger om dagen. - Si gjerne "vær her" eller noe slikt før du går, sånn at hun får forberedt seg på at du går, men også på at det er da du kommer tilbake med en godbit. ...er litt morgengroggy enda, så jeg håper at jeg har fått det forståelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå