Gå til innhold

Vaskemaskin som bråker


Orchideae

Anbefalte innlegg

Vi har en Elto EM 110A. Vi fikk maskina brukt av svigers, som hadde fått den av et familiemedlem. De hadde ikke brukt den, men den hadde stått tildekket ute på gårdsplassen,så den har nok vært litt fuktig. Altså, jeg tror ikke maskina er så gammel. 2-3 år kanskje. Men det er vel ikke et anerkjent merke?

Problemet er at når maskina går bråker den ikke særlig under selve vasken. Bare innimellom. Men når den skal starte å skylle tøyet og ut resten av programmet nesten skriker den. Uler på en måte. Den bråker så høyt at jeg kvier meg for å sette på klesvask. Tenker sånn på de andre som bor i huset også(vi leier). Det hjelper nesten ikke å lukke døra til rommet den står på, badet er vegg i vegg med de.

Vil det være noe poeng å kontakte reperatør, eller burde vi heller kjøpe en ny en?

Jeg har selv jobbet som renholder ved et verksted som reparerer mye vaskemaskiner, og de har et godt rykte. Så jeg vet jo at de mest sannsynlig finner ut hva det er. Men er kjedelig å betale de for å komme å se, dersom reperasjonen er veldig dyr. Men om de bare er noe småfiks til en 500,- lapp er det jo greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at skruene som er på under transport er fjernet?

Det er også viktig at vaskemaskinen står i vater for at den skal være så stille som mulig. Dette justerer du med beina under maskinen.

Det finnes også gummiknotter du kan sette på maskina om den rister og bråker veldig. De selger det på de fleste steder de selger vaskemaskiner.

Endret av solkrem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at skruene som er på under transport er fjernet?

Det er også viktig at vaskemaskinen står i vater for at den skal være så stille som mulig. Dette justerer du med beina under maskinen.

Det finnes også gummiknotter du kan sette på maskina om den rister og bråker veldig. De selger det på de fleste steder de selger vaskemaskiner.

Skruene regner jeg med at er borte, hvor er i såfall de? Den var jo brukt før vi fikk den.

Maskinen står i vater.

Den er ikke det vanlige bråket fra sentrifuga, men som om du uler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skruene regner jeg med at er borte, hvor er i såfall de? Den var jo brukt før vi fikk den.

Maskinen står i vater.

Den er ikke det vanlige bråket fra sentrifuga, men som om du uler..

Det varierer fra maskin til maskin, men det står nok i bruksanvisningen. Selv om den er brukt, så bør man ta vare på transportskruene i tilfelle man skal flytte på maskinen. Men det er ikke alle maskiner som har skruene, og heller ikke alle som bryr seg om å bruke dem :)

Min sluttet i alle fall å ule etter at jeg fikk satt den stabilt og i vater. Men om den står helt stabilt og likevel uler, så er det nok lurt å snakke med verkstedet og høre hva de har å si om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Forstår jeg deg riktig når jeg sier det høres ut som ulngen oppstår hver gang maskinen pumper vann ut ?

I så tilfellet er problemet lokalisert til pumpen.

Har du tatt ut og renset pumpe-filteret ?

Jeg ville startet med å gjøre det :)

For å finne ut hvordan du tømmer maskinen og tar ut filteret så ser du på side 9 i Brukermanualen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofilteret? Det prøvde jeg å rense, men hjalp ikke. Spurte en jeg kjenner som jobber med reparasjon av maskiner, og han mente det var ulyd i pumpa, noe som var helt ufarlig. Men det kunne ordnes, så gjør nok det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...