AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Hei Jeg har fulgt med på tråden om å takle inkassokrav, og har blitt veldig inspirert av den! Idag har jeg ringt rundt til mange inkassoselskaper å prøvd å fått en oversinkt over hvor mye jeg skylder.. Kommer nok opp i 150 000-200 000 totalt.. Men nå har jeg iallefall begynt!! Kan noen forklare meg litt om hvordan jeg kan forhandle/prute på gjelda mi? Jeg har ca 53000kr hos lindorff. Hovedkravene der var på ca 17000kr tilsammen, dvs 36000kr er renter og omkostninger. Har fått med meg at folk anbefaler å spesifisere at innbetalt sum skal gå til å dekke hovedkravene først, hvordan gjør jeg dette? Jeg kan klare å dekke betale alle hovedkravene (17000kr) i desember, er det da mulig at Lindorff går med på å slette noe av rentene og omkostningene da? Om jeg lager en nedbetalingsavtale på resten? Og hvor mye kan jeg få slettet? Hvordan skal jeg isåfall spørre om dette?? Vet dette ble veldig rotete, men jeg er så gira på å få til dette, å komme meg ovenpå med økonomien igjen! Håper noen kan svare meg på dette, eller noen av spm mine:) PS: Om noen lurer på inntekten min, så har jeg: Overgangstønad: 12000 (utbetalt 8000 etter skatt + et tvangstrekk) Barnetrygd: 3880 Bidragforskudd: 4500 Har nå fått en lten jobb som assistent, på tillkalling, så vet ikke hvor mye jeg kommer til å tjene på det.. Rudt 5000 utbetalt kansje pr mnd..
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 TS her.. Kan kansje legge til at det er fem krav tl sammen (hos Linderff), fire av de er fra 2008 og ett er fra 2009. Så det er ganske gammelt..
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Jeg ga råd til familie og de fikk redusert rentene med over 1000 kr og der var hovedkravet på rundt 5000. Jeg ville ha ringt Lindroff og sagt at dersom dere reduserer renter og salær kraftig så kan jeg betale hovekravet (hovedstolen) i desember. Jeg har sittet på den andre siden. Som kreditor via et inkassoselskap. Jeg hadde myndighet til å redusere/slette renter så lenge det opprinnelige kravet ble betalt. Inkassoselskapet vil garantert ha noe salær = deres inntekt utover hva vi som kreditor betaler de. Dette er forhandlbart.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Må også legge til. Viljen til en realistisk nedbetalingsavtale og ikke minst å overholde den er alfa og omega. vi kunne strekke oss langt så lenge vi så det var vilje der. At du overholdt avtalen vi hadde. Dersom du går inn på en avtale så ta en avtale om noe du har en reell mulighet til å overholde. Alle brudd på en avtale sees på som negativt. Vær realistisk og ikke hva du faktisk ønsker og drømme3r om. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 Inspirerende å se at du gjør noe med deg. Har ikke saker hos inkasso selv, men kunne fint disponert penger litt bedre selv...
drosophilia Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Jeg ga råd til familie og de fikk redusert rentene med over 1000 kr og der var hovedkravet på rundt 5000. Jeg ville ha ringt Lindroff og sagt at dersom dere reduserer renter og salær kraftig så kan jeg betale hovekravet (hovedstolen) i desember. Jeg har sittet på den andre siden. Som kreditor via et inkassoselskap. Jeg hadde myndighet til å redusere/slette renter så lenge det opprinnelige kravet ble betalt. Inkassoselskapet vil garantert ha noe salær = deres inntekt utover hva vi som kreditor betaler de. Dette er forhandlbart. Du er nå vår kreditor-representant. Jeg lurer på en ting: hvordan foretrakk du at folk tok kontakt med deg og evt. ba om redusering? Har du noen tips til dette?
Gjest Blondie65 Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Jeg har sittet på begge sider av bordet (dog ikke jobbet i inkassobyrå, men med kunder som var trege/dårlige betalere). Jeg anbefaler følgende: Første kontakt bør være pr telefon. Forbered deg godt til samtalen og ha et klart mål. Som nevnt over er det lurt å lage en plan som du faktisk kan holde enn å gå ut med høy sigarføring i troen på at du skal bli fort ferdig med gjelden. Når dere har gjort en avtale - be kontakten hos inkassoselskapet bekrefte denne på e-post. Det er ikke så uvanlig at de ønsker å se at du faktisk overholder planen en viss tid før du får ettergitt renter. Det kan også være lurt å være forberedt på at man kan få spørsmålet om hvordan man har havnet i uføret og hva som er anderledes nå. Så lenge du har en realistisk plan vil du stort sett bli møtt med velvilje og ønsket velkommen!
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #8 Skrevet 7. desember 2011 Jeg hadde gjeld på 110 000 ca. Jeg sendte mail til alle inkasso selskapene og sa at jeg hadde ca 60 % av kravet, og de fleste gikk med på det
Tibbie Skrevet 14. mai 2016 #9 Skrevet 14. mai 2016 Vekker liv i en gammel tråd Jeg har selv ingen inkassosaker, men har en samboer som har en del. Hos ett inkassobyrå skylder han 17.000 kroner, hvor hovedbeløpet var på litt over 1000 kroner. Leser over her at det viktigste for inkassobyråer er at hovedbeløpet blir betalt tilbake. Vi er fullt klar over at man kan "prute" og få betalt mindre enn det man skylder etter rentene (som er planen), men hvor langt ned kan man gå her? Jeg tenkte bare noen få tusenlapper, men ble litt nysgjerrig da jeg leste tråden
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mai 2016 #10 Skrevet 14. mai 2016 Det må nok vises betalingsvilje før du kan forhandle om rentene. Jeg har selv opplevd å få strøket alle opparbeidede renter og kun betalt hovedstolen. Det var etter 1 år med regelmessig innbetaling av avtalt beløp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå