Gå til innhold

Sønnen min gråter til han kaster opp! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 6 mnd. brekker seg veldig lett, og når han brekker seg kaster han opp med én gang. Dette skjer omtrent hver gang han får smake på ny mat.

De siste dagene har han begynt å skrike som om han er besatt! Det er helt forferdelig å høre på, for det høres ut som han har det veldig vondt. Men når jeg tar han opp slutter han å gråte og er blid som en sol. Gjør han det da med vilje? Det høres ut som han presser fram skrikene. Kan et barn på 6 mnd trasse??? (det bør nevnes at han generelt er en svært bestemt, ung mann ;) )

I dag begynte han med disse fæle skrikene med én gang han våknet, og da hjalp det ikke at jeg tok han opp heller. Han skrek i 3-4 minutter, så begynte han å brekke seg, og så kastet han opp over både seg og meg. Vi dusjet han, og da roet han seg. Akkurat som om han ble distrahert, og at han da glemte å skrike. Deretter var han blid igjen... Dette var så rart synes jeg, og veldig skummelt...

Er det noen andre som har opplevd noe lignende?

Mvh fortvilet mamma

Videoannonse
Annonse
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Ja det er klart 6mnd gamle unger skriker etter oppmerksomhet. Det merker du jo ved at de blir tilfredstilt når du løfter de opp :)

Unger merker veldig lett sinnstemningen din, så om du stresser lett når han gråter vil gråten bli forsterket og stresse opp barnet og. Prøv å bare være rolig og løfte han opp på fanget og la han gråte ut, uten å forsøke alle mulige måter på å få han til å stoppe.

Skrevet

Nei de kan ikke "trasse". Men han har nok sine ønsker og behov, og gråter for å få formidlet disse. (kos og oppmerksomhet er jo et reelt behov på samme måte som mat og drikke)

Men jeg syns det høres litt rart ut at han griner så voldsomt at han kaster opp. Har du tatt det opp med helsestasjonen?

Skrevet

Til SummerJoy:

Kos og oppmerksomhet får han i bøtter og spann ;) Så er nok ikke der problemet ligger. Jeg lurer på om han rett og slett brekker seg veldig lett. Han var litt snufs i går, og kombinert med den vannvittige ropinga så rant det nok litt slim bak i halsen, og det var kanskje nok til å få han til å brekke seg. Hver gang han brekker seg kaster han opp, det er som at han ikke klarer å la være når han først har begynt å brekke seg... :(

Jeg har lest om barn som skriker/gråter til de kaster opp, men da har de jo gjerne grått i en time og sånn! Sønnen min gråt kun i max 5 min (mens jeg holdt han og trøstet han), og så kom det...

Syntes også det var rart at han begynte å skrike som besatt med én gang han våknet, og at han ikke lot seg trøste, akkurat det har aldri hendt før...

Til Mysticgirl:

Det oppleves som at han "trasser"/presser fram skrikene. At han gjør det fordi han er irritert over noe, jeg kan bare ikke skjønne hva han kunne være så irritert for med én gang han våknet??

Mulig det fungerer å sette meg rolig ned med han på fanget, skal forsøke det hvis det skjer igjen. Låter jo fornuftig at han også da vil roe seg... Takk for tips! :)

Skrevet

Er du helt 100% sikker på at han ikke har vondt noe sted?

Skrevet

Tja... jeg fikk iallfall en aha-opplevelse om at barnet vårt faktisk hadde brukt brekninger bevisst som et middel for å få oss til å gjøre som barnet ville. Det startet alltid med gråt, og hvis vi ikke gjorde som barnet ville da med én gang, eskalerte gråten voldsomt over kort tid, og endte til slutt med brekninger. Og når barnet begynte å brekke seg, ble vi selvsagt redde/forskrekket, og løp til. Så, barnet lærte at det å fremkalle brekninger, gjorde at vi sluttet å stå på vårt. Det tok lang tid før vi fant ut at barnet gjorde dette bevisst, nettopp fordi vi trodde at barnet var altfor ungt til å være så utspekulert/manipulerende. Men så fikk vil tilbud om hjelp av en god familievenn, som tok over en dag da et slikt anfall satte i gang. Barnet satte i gang med brekningene sine da også, men denne personen var ikke like nær, og ble ikke forskrekket og redd. Vedkommende satt bare rolig ved siden av, forsøkte å roe barnet, forklarte at det ikke ville hjelpe å skrike osv. Brekningene avtok, og i steden viste barnet et sinne vi aldri hadde sett før. Et voldsomt raseri. Men selv dette roet seg etter en liten stund, da barnet forsto at denne personen ikke lot seg vippe av pinnen, og at ingen av oss kom løpende.

Etter dette, har barnet aldri hatt brekninger igjen, annet enn ved reell oppkastsykdom. Raserianfallene kom med jevne mellomrom en periode, da vi hadde forstått at vi bare ble manipulert av barnet og dermed nå sto imot, men også dette roet seg etter 2-3 uker.

Jeg tør ikke påstå at ditt barn på 6 mnd gjør dette bevisst i samme grad som vårt barn gjorde. Men jeg ser heller ikke bort fra at ditt barn har forstått det samme som vårt gjorde: at lyden av brekninger gjør at mamma (og pappa) kommer ilende til.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje ta en tur innom helsestasjon eller fastlege og få avklart at alt er som det skal med ham?

Skrevet

Anonymbruker, innlegg 6, kan jeg spørre hvor gammelt barnet deres var på den tiden?

Skrevet

Sønnen min på 6 mnd. brekker seg veldig lett, og når han brekker seg kaster han opp med én gang. Dette skjer omtrent hver gang han får smake på ny mat.

De siste dagene har han begynt å skrike som om han er besatt! Det er helt forferdelig å høre på, for det høres ut som han har det veldig vondt. Men når jeg tar han opp slutter han å gråte og er blid som en sol. Gjør han det da med vilje? Det høres ut som han presser fram skrikene. Kan et barn på 6 mnd trasse??? (det bør nevnes at han generelt er en svært bestemt, ung mann ;) )

I dag begynte han med disse fæle skrikene med én gang han våknet, og da hjalp det ikke at jeg tok han opp heller. Han skrek i 3-4 minutter, så begynte han å brekke seg, og så kastet han opp over både seg og meg. Vi dusjet han, og da roet han seg. Akkurat som om han ble distrahert, og at han da glemte å skrike. Deretter var han blid igjen... Dette var så rart synes jeg, og veldig skummelt...

Er det noen andre som har opplevd noe lignende?

Mvh fortvilet mamma

Kanskje han reagerer på maten?

Kanskje du skal vente med å la han smake på mat til han blir litt eldre? Alt de trenger er jo morsmelk. :)

Skrevet

Er du helt 100% sikker på at han ikke har vondt noe sted?

:lete: Har virkelig undersøkt dette, og han pleier ikke vise noen tegn på at han har det vondt. Han kan finne på å ligge slik og skrike på gulvet mens han leker fornøyd. Tror han bare liker å teste stemmen sin... Men nå sist vet jeg ikke helt, siden han var så sinna i tillegg, og at han kastet opp. Lurer på om kanskje han var kvalm??? Men vet ikke. Det kan jo også hende at han bare var sint uten at jeg vet hvorfor, og at han brakk seg da han fikk slim i halsen, og at det var derfor han kastet opp...

Tja... jeg fikk iallfall en aha-opplevelse om at barnet vårt faktisk hadde brukt brekninger bevisst som et middel for å få oss til å gjøre som barnet ville. Det startet alltid med gråt, og hvis vi ikke gjorde som barnet ville da med én gang, eskalerte gråten voldsomt over kort tid, og endte til slutt med brekninger. Og når barnet begynte å brekke seg, ble vi selvsagt redde/forskrekket, og løp til. Så, barnet lærte at det å fremkalle brekninger, gjorde at vi sluttet å stå på vårt.

Jeg tør ikke påstå at ditt barn på 6 mnd gjør dette bevisst i samme grad som vårt barn gjorde. Men jeg ser heller ikke bort fra at ditt barn har forstått det samme som vårt gjorde: at lyden av brekninger gjør at mamma (og pappa) kommer ilende til.

Jeg tror ikke at han foreløpig gjør dette bevisst, men det er nok en viss fare for at det kan føre det det... Huff. jeg håper ikke han begynner med det....

Kanskje ta en tur innom helsestasjon eller fastlege og få avklart at alt er som det skal med ham?

Ja, vi har tenkt å gjøre det dersom det skjer igjen. Vi skal uansett ta det opp ved neste besøk...

Anonymbruker, innlegg 6, kan jeg spørre hvor gammelt barnet deres var på den tiden?

Jeg lurer på det samme :jepp:

Kanskje han reagerer på maten?

Kanskje du skal vente med å la han smake på mat til han blir litt eldre? Alt de trenger er jo morsmelk. :)

Jeg har lest at barn på 6 mnd trenger morsmelk pluss annen mat for å bli mett (????). Han liker grøt, så dette får han. Det er middagsglass han reagerer på. Lurer på om det kanskje er konsistensen (klumpene) han reagerer på... (?)

Mvh TS :takke:

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg jobber med unger og det er ofte det gjentar seg at unger skriker og brekker seg med vilje for å oppnå det de vil. Det beste for meg har vært å være rolig og bestemt og ikke stresse seg opp over det.

Du kan ta opp ungen men ikke lag noen sak ut av det men forhold deg rolig og la han gråte ut :)

Mi datter brakk seg og som ung og legen sa det forekom av og til hos unger at de brakk seg når de skrek. Og mi datter startet med selv å pakke fingrene i halsen for å fremkalle brekninger om hun ikke fikk det som hun ville. Begynte som ganske liten , rundt året.

Men om det eskalerer og fortsetter så kan man jo få det undersøkt hos legen . I alderen 6-8 mnd kan unger også bare begynne å skrike for å teste ting, bli tatt opp på fanget og slike ting, uten at det har noen ubehag, så det er ganske normalt

Skrevet

Fra rundt 12 mnd alder vel. Det var iallfall da det begynte å skje ofte. Hadde skjedd sporadisk før det også. Da vi fikk hjelp, og forsto at dette var noe barnet gjorde bevisst, var h*n rundt 2 år. Så vi sleit med dette jevnlig et års tid.

Skrevet

Jeg har lest at barn på 6 mnd trenger morsmelk pluss annen mat for å bli mett (????). Han liker grøt, så dette får han. Det er middagsglass han reagerer på. Lurer på om det kanskje er konsistensen (klumpene) han reagerer på... (?)

Mvh TS :takke:

Anonym nr 6 her igjen.

Det med alder på vårt barn har jeg svart på i eget innlegg.

Ang konsistensen på maten i disse middagsglassene - vårt barn fikset aldri disse middagsglassene. H*n fikk også brekninger av de, uansett hvor finmost det var eller ikke var. Grøt er det eneste som har gått ned sånn sett. Ellers var det vanlig mat, det samme som vi spiste, som ble godtatt. Om det var pga konsistens, smak, eller "jeg vil spise det samme som dere"-nykker, er ikke godt å si ;)

• Liker 1
Gjest happy_me
Skrevet

Barn som er kvalme gråter jo. Så det kan jo hende han faktisk var/er kvalm, og at det kommer av noe mat han får/grøten/melka...

Ellers så gråter 6mnd gamle babyer for det meste da. Det er jo mer eller mindre den eneste måten de kan formidle ønskene sine på. Det er bare litt vanskelig av og til å vite hva de ønsker.

Men det jeg vet er at en så liten unge ikke trasser.

Men siden han vanligvis roer seg når dere tar ham opp og får kos, så er det vel kanskje bare det han trenger da. Men synes det er lurt å ta det opp med helsesøster, bare for sikkerhets skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...