Oriental Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Har psykologer, i likhet med leger, lov til å bruke "Dr." som tittel foran sitt navn? F.eks. Dr. Teigen eller Dr. Mai
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Såvidt meg bekjent er Dr./doktor en akademisk tittel som egentlig bare skal brukes av folk som har tatt en doktorgrad. Det finnes leger som blir kalt doktor selv om de ikke har en doktorgrad, men helt rett tror jeg ikke det er.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Nei. Men hvis de har doktorgrad stiller jo saken seg litt anderledes.
Ethereal Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Nei, man kan ikke ta "doktor"-tittelen dersom man utdanner seg til psykolog.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 Dette er et mye diskutert tema, både i legemiljø og akademikermiljø. I utgangspunktet er doktor en beskyttet, akademisk grad. Men det henger igjen fra gammelt av; leger (uten doktorgrad) bruker gjerne Dr. foran navnet sitt.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Har psykologer, i likhet med leger, lov til å bruke "Dr." som tittel foran sitt navn? F.eks. Dr. Teigen eller Dr. Mai Nei, psykologer kalles ikke doktor. Leger skriver heller ikke dr. foran sitt eget navn. Hvis tittelen kommer med står den vanligvis under eller etter navnet. Lege, ass.lege, LIS, dr.med (hvis man har medisinsk doktorgrad), osv. Det finnes leger som blir kalt doktor selv om de ikke har en doktorgrad, men helt rett tror jeg ikke det er. Årtusenets underdrivelse. Alle leger blir kalt doktor. Dette er helt vanlig språkbruk både blant leger, annet helsepersonell og lekfolk. Men hvis de har doktorgrad stiller jo saken seg litt anderledes. Psykologer med doktorgrad omtales ikke som "Dr. NN".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå