Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2003 #1 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg og min samboer bygger i dag første felles bolig og skal eie halvparten hver. Vi vet jo at vi burde tegne en gjensidig samboeravtale for at den andre skal ha mulighet til å klare å overta hele huset ved et evt dødsfall. Dette koster noen hundrelapper i måneden, så det vi da lurer på er om det kanskje er like greit om vi gifter oss først som sist, for det er vel sånn at ektefeller arver etter hverandre? Vi har ett felles barn. Vi skal jo gifte oss en eller annen gang uansett, så det vi tenker er at vi kunne giftet oss hos en dommer i all stillhet, uten at noen trenger å få vite det, og heller få en velsignelse i kirken den dagen vi har råd til å ha det store bryllupet vi ønsker. (Jeg ønsker ingen kommentarer her om at selskap ikke trenger å koste så mye osv osv, vi har ikke råd til noe annet enn å bygge hus for tiden.) Hvor mye koster en vielse hos en dommer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chica i.i. Skrevet 16. desember 2003 #2 Del Skrevet 16. desember 2003 En samboerkontrakt koster ingenting, dere kan f.eks laste ned en gratis fra www.dinside.no Men du tenker kanskje på en forsikring som gjør at halve lånet blir slettet om en av dere dør el.l.? Dette koster penger, men noen hundrelapper i mnd merkes ikke mye om dere har lån på flere millioner. Å gifte seg tror jeg ikke koster noe, iallfall er det ikke mye. Ta en telefon til nærmeste tinghus, så får du sikkert svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 16. desember 2003 #3 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg må innrømme at jeg ikke er helt stødig i jussen på dette området, men forklarer slik vi har det. Jeg og samboer har kjøpt leilighet sammen og vi eier 50 % hver. Vi har en samboerkontrakt oss i mellom som sier at han skal arve meg, og jeg han ved evt. dødsfall. I tillegg har vi en livsforsikring på hverandre på lånesummen, slik at vi kan håndtere lånet ved ett evt. dødsfall. Hadde vi giftet oss hadde vi sluppet samboerkontrakten, men fremdeles hatt livsforsikring på hverandre. Samboerkontrakt koster ingenting, men det gjør en livsforsikring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2003 #4 Del Skrevet 16. desember 2003 Må man ha en slik gjensidig livsforsikring som ektefeller når man likevel arver hverandre??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica i.i. Skrevet 16. desember 2003 #5 Del Skrevet 16. desember 2003 Har man lån arver man gjelda, og det kan bli tøft å betale hele lånet med en inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 16. desember 2003 #6 Del Skrevet 16. desember 2003 Siden dere har et felles barn, er ikke reglene så rett frem som hvis dere ikke hadde barn. Hvis en av dere dør skal barnet, som livsarving, ha sitt før gjenlevende samboer kan få noe (hvis det er noe igjen). Og gjenlevende samboer kan kun få noe hvis det er tegnet testamente til dennes fordel. Siden dere har planer om å gifte dere før eller siden, høres det absolutt ut som den beste løsningen å gjøre det nå. Hvis dere velger å forbli samboere er det viktig at dere inngår en samboerkontrakt som tinglyses (pga boligen). Dere må da også opprette gjensidig testamente. Slik at dere sikrer den gjenlevende det som barnet ikke har krav på. I tillegg bør dere tegne livsforsikringer på hverandre. Du tegner forsikring på ham og omvendt. Disse midlene vil da ikke ha noe med et arveoppgjør å gjøre og gjenlevende kan da ha mulighet til å kjøpe ut barnet av huset. Den gjenlevende samboer vil jo være verge for barnet, men overformynderiet kommer inn straks det er tale om verdier over kr 70 000 (mener jeg). (Jeg tror overformynderiet kan unngås hvis man har med i testament hvem som skal ha ansvar for barnets formue, men er litt usikker på det) En far har ikke nødvendigvis fulle rettigheter overfor barnet når han og mor ikke er gift. Det er også noe som må tas hensyn til, sånn at han kan få fullt foreldreansvar hvis mor dør. Hvis dere velger å forbli samboere er nok det beste å ta kontakt med en advokat slik at dere får ordnet opp i alt det formelle og ingenting overlates til tilfeldighetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2003 #7 Del Skrevet 16. desember 2003 Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 16. desember 2003 #8 Del Skrevet 16. desember 2003 Har man lån arver man gjelda' date=' og det kan bli tøft å betale hele lånet med en inntekt.[/quote'] Dere har vel gjeldsforsikring? Ofte forlanger bankene eller andre som gir boliglån til samboere at de tegner livsforsikring på hverandre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 16. desember 2003 #9 Del Skrevet 16. desember 2003 Vi har en samboerkontrakt oss i mellom som sier at han skal arve meg, og jeg han ved evt. dødsfall. OBS!!! Denne må være underskrevet av 2 vitner som vet at det er et testament de underskriver på for at dette skal være gyldig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2003 #10 Del Skrevet 16. desember 2003 Hva må man ha og hva bør man ha da? Synes det ble mange begreper her jeg; testamente, samboerkontrakt, gjensidig livsforsikring osv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 16. desember 2003 #11 Del Skrevet 16. desember 2003 Hva må man ha og hva bør man ha da? Synes det ble mange begreper her jeg; testamente' date=' samboerkontrakt, gjensidig livsforsikring osv...[/quote'] Jepp, dette trenger du om du ikkee r gift. Testamentet regulerer det den som dør eier,samboere bør ha et gjensidig testament. Samboerkontrakten regulerer hvem som eier hva, og hva som skejr ved et brudd. Livsforsikring regulerer at du ikke må ta opp kjempelån for å kunne beholde en evt felles bolig etter død. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 16. desember 2003 #12 Del Skrevet 16. desember 2003 Hva blir forskjellen på livsforsikring og gjeldsforsikring egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 16. desember 2003 #13 Del Skrevet 16. desember 2003 Gjeldsforsikring er en forsikring som sørger for at fordringshaver (f.eks. bank) får betalt det resterende av lånet når en lånetaker dør. Livsforsikring er en forsikring som blir utbetalt når du dør til den/de du ønsker å begunstige. Har samboere "gjensidig livsforsikring", vil det si at hun tegner og betaler premie på forsikring på ham, og han tegner og betaler premie på forsikring på henne. Hvis han dør, får hun da utbetalt den livsforsikringen hun har tegnet på ham, og vice versa. Dermed er ikke dette noe arv og det er ingen arveavgift på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. desember 2003 #14 Del Skrevet 16. desember 2003 Må begge tegne tegne livsforsikring på hverandre eller er dette frivillig? Kan jo være at den ene synes det er totalt unødvendig og at at den andre gjerne vil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 17. desember 2003 #15 Del Skrevet 17. desember 2003 Man må ikke tegne på hverandre. Forsikring er frivillig, og er nettopp bare en forsikring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 17. desember 2003 #16 Del Skrevet 17. desember 2003 Dersom man har opprettet en livsforsikring på hver person på én million og betaler dette på én regning så er vel dette likevel en gjensidig livsforsikring - eller er dét noe spesielt? Betaler ca 7000 i året på livsforsikring for begge, så det koster litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Amy Skrevet 18. desember 2003 #17 Del Skrevet 18. desember 2003 Dersom man har opprettet en livsforsikring på hver person på én million og betaler dette på én regning så er vel dette likevel en gjensidig livsforsikring - eller er dét noe spesielt? Betaler ca 7000 i året på livsforsikring for begge, så det koster litt. Dersom man er samboere så er det viktig at gjensidig dødsfallforsikring (også kalt kryssforsikring fordi man er forsikringstaker på hverandres forsikringer) betales fra hver sin konto (forsikringstaker betaler...). Et annet alternativ er å trekke dette fra en fellekonto, man da må den gjenlevende part kunne vise til at begge har bidratt økonomisk til kontoen. Husk begunstigelse og kryssforsikring er to forskjellige ting. Ved begunstigelse må man betale arveavgift som kan bli flerfoldige tusener avh av forsikringssummen, mens ved kryssforsikring unngr man arveavgift. Noe å tenke på!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 20. desember 2003 #18 Del Skrevet 20. desember 2003 Dersom man er samboere så er det viktig at gjensidig dødsfallforsikring (også kalt kryssforsikring fordi man er forsikringstaker på hverandres forsikringer) betales fra hver sin konto (forsikringstaker betaler...). Et annet alternativ er å trekke dette fra en fellekonto, man da må den gjenlevende part kunne vise til at begge har bidratt økonomisk til kontoen. Husk begunstigelse og kryssforsikring er to forskjellige ting. Ved begunstigelse må man betale arveavgift som kan bli flerfoldige tusener avh av forsikringssummen, mens ved kryssforsikring unngr man arveavgift. Noe å tenke på!!! Vi er gift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå