Sofie123 Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Hei! jeg går nå mitt siste år på vgs, og har brukt normal tid på dette ( 3 år til sommeren). Når jeg skal søke høyere utdanning regner jeg med at jeg kommer inn under førstegangsvitnemål? Nå har det seg sånn at jeg har valgt samfunnsfag og språklinjen. Har trives veldig godt med disse fagene, men begynner å snuse litt på høyrere utdanning som krever realfag. ( har fra før matematikk 1 T og Biologi 1) Hvis jeg tar neste år som privatist for å ta R1, Fysikk 1, kjemi 1+2, går jeg da fortsatt inn under førstegangsvitnemål? Hva hvis jeg må bruke to år på å ta opp disse fagene, og to fag til fra vg1 som ikke gikk så bra, hvilken kvote går jeg da innunder? Og et spøsrmål til, hvis jeg nå velger et studie, men finner ut at det ikke passet meg så godt, og året etter søker noe annet, hvilke studie går jeg da innunder? Og med førstegangsvitnemål, teller ekstrapoeng da? ( 1 poeng for språk og 0.5 for biologi 1) Vet at folkehøyskole gir 3 poeng, hva med et år på høyskole? Tusen takk for svar!
Gjest bellabulla Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 nå er jeg ikke 100% sikker, men jeg lurte fælt på det der jeg også. Førstegangsvitnemål og primærvitnemål er det samme. Det du vurderes under er primærkvote og ordinærkvote. I primærkvoten vurderes karakterpoengene dine + realfagspoeng osv. Alle dine originale karakterer, som du får på ditt første vitnemål etter 3 års skolegang. Tar du nye fag vil ikke disse bli med på ditt førstegangsvitnemål, men vedlegges som tilleggskarakterer. Du vurderes fortsatt i primærkvoten, med gamle og nye karakter + poeng for dine gamle og nye fag. I ordinærkvoten vurderes du på grunnlag av alle karakterer (inkl. forbedrede karakterer), de samme fordypningspoengene, men også alderspoeng. Om du tar et år på universitet/høgskole får du ingen ekstra poeng for det, kun alderspoeng. Så du vil mest sannsynlig vurderes i begge kvoter, først primær og så ordinær om du ikke har bra nok karakterer til å komme inn under primærkvoten.
Bloodflowers Skrevet 12. desember 2011 #3 Skrevet 12. desember 2011 Nå vil ikke jeg forvirre deg enda mer, men jeg ble litt usikker og fant Denne linken. Jeg vil tro at du går under førstegangsvitnemål, altså primær kvote. Du hadde gått under ordinær kvote, hvis du hadde tatt allmenn påbygging, eller gått ett år om igjen. Slike ting Når du tar realfag, går ikke det under videregående opplæring. Du har, da du gikk ut av vgs. allerede fått førstegangsvitnemål. Realfagene du snakker om gir deg jo realfagskompetanse, noe som kommer i tillegg, når du allerede har studiekompetanse. Okei, jeg tror ikke at jeg gjorde en veldig god jobb, i å ikke forvirre deg, men håper at du fikk noe ut av det jeg skrev Hvis du fortsatt er usikker, så kan du jo også ta en tlf eller sende en mail til samordna opptak. De vet det helt sikkert! Håper du fant ut/ finner ut av det!
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 All infoen man trenger står jo på Samordna Opptak sine sider, da. Ta en titt der, kanskje? http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/ Kort sagt: Vitnemålet du får når du er ferdig med VG3 = vitnemål som du kan søke med i førstegangsvitnemålkvoten frem til det året du er 21 år. Når du tar opp fag, tar nye fag osv. etter at du er ferdig med treårig VGS havner du i ordinærkvoten. Men alt dette står jo på SO sine sider. 1
La Luna Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Nå vil ikke jeg forvirre deg enda mer, men jeg ble litt usikker og fant Denne linken. Jeg vil tro at du går under førstegangsvitnemål, altså primær kvote. Du hadde gått under ordinær kvote, hvis du hadde tatt allmenn påbygging, eller gått ett år om igjen. Slike ting Når du tar realfag, går ikke det under videregående opplæring. Du har, da du gikk ut av vgs. allerede fått førstegangsvitnemål. Realfagene du snakker om gir deg jo realfagskompetanse, noe som kommer i tillegg, når du allerede har studiekompetanse. Okei, jeg tror ikke at jeg gjorde en veldig god jobb, i å ikke forvirre deg, men håper at du fikk noe ut av det jeg skrev Hvis du fortsatt er usikker, så kan du jo også ta en tlf eller sende en mail til samordna opptak. De vet det helt sikkert! Håper du fant ut/ finner ut av det! TS: Ikke les det som denne personen har skrevet, mye feil, og du blir bare forvirret. Gå inn på Samordna Opptak som AB over meg sier, der står all informasjon.
Bloodflowers Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 TS: Ikke les det som denne personen har skrevet, mye feil, og du blir bare forvirret. Gå inn på Samordna Opptak som AB over meg sier, der står all informasjon. Er klar over at innlegget mitt ble litt rotete, noe jeg også gjorde oppmerksom på. Hvis det er noe feil i innlegget mitt hadde det vært veldig fint om du kunne rettet det opp, slik at jeg unngår å si feil til andre også Min erfaring er at hjemmesidene til samordna opptak kan være litt utydelige og vanskelige å forstå, derfor skrev jeg at det kanskje kunne være lurere å ringe, selv om det koster litt, da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå