AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Jeg har gått ned i vekt (ikke frivillig, men har hatt en tøff periode i mitt liv med samlivsbrudd) og jeg VET jeg er for tynn nå. Veier bare 47 og er 167 høy. Men hvorfor må alle kommentere dette? venner, familie, kollegaer osv. Det er så plagsomt! Senest i går da jeg var på besøk hos mamma, så kom tanta mi og hun var fort med å si "gud så tynn du er. Det er nesten ingen ting igjen av deg. Du må legge på deg" Ja jeg vet jo det, men det er IKKE noe gøy at folk må minne meg på dette hele tiden Altså, man sier vel ikke til en overvektig person "gud så feit du er blitt da. Spiser du mye? Du må slanke deg" Så hvorfor er det "greit" å si sånt til en som er for tynn? Det verste er når folk faktisk tror jeg går på diett og jeg vil være så tynn. Det er så feil som det går ann å bli. Jeg vil da ikke være så tynn, men jeg har det veldig tøft og matlysten er ikke på topp. Åssen kan jeg få folk til å slutte å kommentere hvor tynn jeg er? Det er ikke noe gøy. Hater å få høre det hele tiden. 2
Gjest badeand1 Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Skjønner veldig godt hvordan du har det. er så sykt irriterende. Kanskje de sier det fordi de er bekymra for deg? Er jo ikke bra å være for tynn. 2
Gjest snoopy_93 Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Får høre det samme selv og ser på det som et kompliment. Går også ufrivillig ned i vekt og jeg har ikke vært igjennom noe samlivsbrudd eller noe. Jeg spiser som en hest og går bare ned. Jeg har nesten gått ned 10kg på 1år. Mamma sa sist jeg var hjemme "Hvis dette fortsetter må du gå til legen! Du kan ikke gå sånn lengre!"
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Får høre det samme selv og ser på det som et kompliment. Går også ufrivillig ned i vekt og jeg har ikke vært igjennom noe samlivsbrudd eller noe. Jeg spiser som en hest og går bare ned. Jeg har nesten gått ned 10kg på 1år. Mamma sa sist jeg var hjemme "Hvis dette fortsetter må du gå til legen! Du kan ikke gå sånn lengre!" Du bør sjekke om du ikke har utviklet hypertyreose (høyt stoffskifte). 3
Gjest Sunshine23 Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 Huff, jeg skjønner godt åssen det er. Jeg er ikke spinkel og for tynn nå, men gjett om jeg var det på ungdomskolen og VGS. Da var jeg fryktelig tynn og fikk høre det ofte. Veldig plagsomt ja. Jeg er i hvert fall glad jeg har gått opp i vekt siden den gang og slipper å få kommentarer om at jeg er så tynn.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Får høre det samme selv og ser på det som et kompliment. Går også ufrivillig ned i vekt og jeg har ikke vært igjennom noe samlivsbrudd eller noe. Jeg spiser som en hest og går bare ned. Jeg har nesten gått ned 10kg på 1år. Mamma sa sist jeg var hjemme "Hvis dette fortsetter må du gå til legen! Du kan ikke gå sånn lengre!" Hm. Det høres egentlig ikke så bra ut. Ta deg en tur til legen. Vekttap uten "god" grunn er grunn til bekymring. 3
solkrem Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 De sier det nok bare fordi de er bekymret, og forstår sikkert ikke at det er sårende. Men det beste du kan gjøre er vel å si at du er klar over problemet og at du ikke synes det er gøy at de sier det hele tiden. 3
Surriball Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 Huff, jeg skjønner godt åssen det er. Jeg er ikke spinkel og for tynn nå, men gjett om jeg var det på ungdomskolen og VGS. Da var jeg fryktelig tynn og fikk høre det ofte. Veldig plagsomt ja. Jeg er i hvert fall glad jeg har gått opp i vekt siden den gang og slipper å få kommentarer om at jeg er så tynn. Samme her! Jeg var en strek helt til jeg runda 20, og folk var flinke til å kommentere det. Utrolig plagsomt at folk tror det er greit å kommentere kroppen din til en hver tid bare fordi du er tynn! Hvorfor kan de ikke heller være stille, med mindre de har noe positivt å si? Jeg syns heller de kunne fortalt meg det når jeg ser bra ut... ... hadde dog en kompis som hadde et feilslått kompliment til meg etter at jeg la på meg noen kilo; han kalte meg "den stygge andungen", og mente sikkert at jeg hadde blitt en svane. Men jeg ble dritfornærma og svarte "HVA?! Var jeg STYGG?!"
Glynis Skrevet 5. desember 2011 #9 Skrevet 5. desember 2011 Får høre det samme selv og ser på det som et kompliment. Går også ufrivillig ned i vekt og jeg har ikke vært igjennom noe samlivsbrudd eller noe. Jeg spiser som en hest og går bare ned. Jeg har nesten gått ned 10kg på 1år. Mamma sa sist jeg var hjemme "Hvis dette fortsetter må du gå til legen! Du kan ikke gå sånn lengre!" Mamma har et jævlig godt poeng, da. Enten har du en forvrengt oppfattelse av hva det er å spise som en hest, eller så er du faktisk fysisk syk. Begge deler krever behandling. Friske mennesker raser ikke ned 10 kg mens de spiser mye. 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #10 Skrevet 6. desember 2011 Hei TS! Jeg vet veldig godt hvordan du har det, med tanke på sånne kommentarer. Jeg ble i våres veldig syk og har rast ned i vekt, jeg er fortsatt ikke bra og tikker sakte men sikkert enda mer ned i vekt og har flere ganger blitt lagt inn på sykehuset for å få i meg næring, da jeg ikke greier å få i meg nok pga. sykdommen. Hoftebeina og ribbeina stikker ut "til alle kanter"(Er i utgangspunktet ganske kraftig bygd, når det kommer til beinbyggningen min, bred over ryggen, hoftene etc.) Vil også føye til at det ikke er snakk om en spiseforstyrrelse. Alle, virkelig alle kommenterer vekten eller utseende mitt, derfor har jeg begynt å bruke "store klær" ikke de klærne jeg brukte før som er tydlig for store nå, men kjøper klær som er ment til å være litt store. Jeg bruker mye skjørt og strømpebukser, også tar jeg rett og slett store gensere og cardigans over, litt sånn lag på lag og mye grovstrikkede ullgensere. Unngår for det det er verdt å bruke tettsittende klær på overkroppen, på den måten synes ikke vektnedgangen i like stor grad. Jeg får jo en kommentar her og der, folk ser det jo på hender, beina og i annsiktet. Men det blir alikevel ikke like fremtredende. Folk er jo så fordømt nysgjerrige, spør og graver, av natur. Jeg på den andre siden er ganske forsiktig og når det kommer til sånne direkte konfrontasjoner unnviker jeg det i stor grad, for det er jo omtrent blitt sosialt akseptert å spørre og grave hos andre mennesker, derfor er det ikke like "akseptert" å komme med en tilbakemelding ang. det, selvom jeg selvfølgelig har full rett til det, kvier jeg meg på grunn av at jeg ikke vet hvordan reaksjonen blir. Det er jo forsåvidt fint at folk bryr seg, men det finns jo en grense. Uansett, store klær har igrunn blitt min redning har jeg merket. Fått mye mindre kommentarer og spørsmål etter det, da ja som sagt, folk ser det ikke i like stor grad:)
Gjest juvelia Skrevet 6. desember 2011 #11 Skrevet 6. desember 2011 (endret) Jeg skjønner godt at dette må være irriterende å sikkert sårende. Men pga skjønnhetsidealet i vesten faktisk er å ha lav fettprosent virker det ikke like sårende eller krenkende å si at noen er for tynn enn det er å si at noen er for feit. Å jeg tror mange tynne liker å bli kalt tynn.. å mange er stolte av det. Jeg feks vil heller være mager enn feit! Feit forbinnes med latskap,frosting men tynnhet blir forbunnet med selvkontroll og flinkhet..Det er lettere å si "du trenger et ektra kakestykke siden du er så tynn, enn å si du får ikke kake i dag du er for feit" Det er bare sånn det er. Men man bør være forsiktig med å være negativ til andres kropper,så du har min medfølelse. Endret 6. desember 2011 av juvelia
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #12 Skrevet 6. desember 2011 jepp. får stadig kommentarer om at jeg er altfor tynn.. jeg er på din str. 167 høy og rundt 50 i vekt. for 2 år siden veide jeg også 47, ingen spesiell grunn.... vekta går opp og ned. Men ja.... hvorfor er det greit å komme med kommentarer til de tynne og ikke de feite? Jeg kan ikke noe for det,,,,
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #13 Skrevet 6. desember 2011 jepp. får stadig kommentarer om at jeg er altfor tynn.. jeg er på din str. 167 høy og rundt 50 i vekt. for 2 år siden veide jeg også 47, ingen spesiell grunn.... vekta går opp og ned. Men ja.... hvorfor er det greit å komme med kommentarer til de tynne og ikke de feite? Jeg kan ikke noe for det,,,, Jeg sier ikke at det er greit. Men jeg tror grunnen til det er at det blir sett på et sykdomstegn når noen er skikkelig tynne. Det er selvfølgelig ikke bra å være tykk heller, men det er mer vanlig, og litt lubbenhet blir omtrent sett på som et sunnhetstegn og forklares med at folk spiser for mye og trener for lite. Når folk ser veldig tynne ut, så tenker mange automatisk at "kanskje hun burde spise litt mer", "jeg lurer på om hun sliter, siden hun er så tynn", eller kanskje til og med "oj, kanskje hun har spiseforstyrrelser". Jeg synes ikke det er så rart, og synes man bør ta det positivt at folk er bekymra. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #14 Skrevet 6. desember 2011 Får høre det samme selv og ser på det som et kompliment. Ser du på det som et kompliment når noen sier at du er for tynn? Hvis du er 1.67 og veier 47 kilo? Tro meg, det er ikke noe kompliment... Og du burde virkelig ikke ta det som det, heller. 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #15 Skrevet 7. desember 2011 Altså, man sier vel ikke til en overvektig person "gud så feit du er blitt da. Spiser du mye? Du må slanke deg" Så hvorfor er det "greit" å si sånt til en som er for tynn? Jeg gikk opp 20 kg på ett år da jeg flyttet hjemmefra, og jeg fikk i alle fall mange kommentarer om "herregud, så stor du hadde blitt". 1
Miah Skrevet 7. desember 2011 #16 Skrevet 7. desember 2011 Jeg er 167 og veier 60 - 62 kilo, og JEG får høre at jeg er veldig tynn. Går egentlig lett ned i vekt men pleier å holde med på rundt 60 kilo. Folk blir som regel overrasket over hvor tung jeg er når de prøver å løfte meg, fordi jeg ser absolutt ikke så tung ut. Ellers så forstår jeg hvordan du har det, jeg var enda tynnere da jeg var 15 - 16. Fikk veldig komplekser over at jeg var "hun tynne", så jeg sluttet å trene og spiste mye dritt kun fordi jeg trodde dette ville gjøre meg penere. Synes det er galt av folk å alltid kommentere på slike ting, det gjør faktisk vondt. Om folk absolutt vil kommentere slikt, får de heller bruke ordet "slank" eller noe slikt. Men på en annen side handler det ikke så mye om at de sier jeg er tynn, men HVORDAN de sier det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #17 Skrevet 7. desember 2011 Jeg er 167 og veier 60 - 62 kilo, og JEG får høre at jeg er veldig tynn. Går egentlig lett ned i vekt men pleier å holde med på rundt 60 kilo. Folk blir som regel overrasket over hvor tung jeg er når de prøver å løfte meg, fordi jeg ser absolutt ikke så tung ut. Ellers så forstår jeg hvordan du har det, jeg var enda tynnere da jeg var 15 - 16. Fikk veldig komplekser over at jeg var "hun tynne", så jeg sluttet å trene og spiste mye dritt kun fordi jeg trodde dette ville gjøre meg penere. Synes det er galt av folk å alltid kommentere på slike ting, det gjør faktisk vondt. Om folk absolutt vil kommentere slikt, får de heller bruke ordet "slank" eller noe slikt. Men på en annen side handler det ikke så mye om at de sier jeg er tynn, men HVORDAN de sier det. Ja samme her! er en fin vekt synes jeg!
Gjest Heloise Skrevet 7. desember 2011 #18 Skrevet 7. desember 2011 Det er så trist at alle over alt skal være så veldig opptatte av kropp og vekt! De burde være glad du har det bra, uansett om man er litt tynn eller litt tykk. Da jeg gikk opp 30 kilo da alle rundt meg at jeg måtte gå ned, det var kjempetrist og tungt. Jeg var allerede kjempedeprimert av mange årsaker men også pga. vekta. Hvis folk fokuserte litt mindre på fasaden (spesielt de aller nærmeste) tror jeg mange hadde vært lykkeligere. Det kommer kanskje ikke fra rett munn siden jeg er besatt på å bli "tynn", men det er i hvertfall det jeg mener. Man MÅ ikke bli minnet på slikt absolutt hele tiden!
Gjest Nuppdupp Skrevet 7. desember 2011 #19 Skrevet 7. desember 2011 herregud, skjerp deg. familie sier ifra om de synes du enten er for tynn eller for feit. sånn er det bare..tanta mi sa "nå må du ikke bli tynnere da" for nesten 1 år siden (vi møtes kun 1 gang i året ), men hvorfor skal man legge så mye i kommentarene? eller er du EGENTLIG sint fordi de ikke skjønner det er på grunn av at du har hatt det vondt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå