Bintou Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Gubben har jobbet noen måneder på tilkalling for et firma gjennom et vikarbyrå. Hver uke blir han spurt om han kan jobbe bestemte dager for neste uke hvor bedriften har ekstra behov, forepørslene komme på sms og om han godtar får han tilsendt oppdragsbekreftelse per epost. Han får kjempegode tilbakemeldinger og det er et firma som både måler effektivitet og etterkontrollerer at ting er gjort riktig og på effektivitet ligger han ofte på 100% over snittet og har helt minimalt med feil ved kontroll. Firmaet har flere ganger bedt vikarbyrået spesielt om ham fordi han er flink og godt likt av kollegaer, så han så vel for seg en mulighet for fast arbeid der en gang i fremtiden. Så en dag i forrige uke fikk han sms om han kunne jobbe visse dager denne uken som han takket ja til, men han mottok ingen oppdragsbekreftelse per epost som vanlig. Dagen etter jobbet han der og etter arbeidstid mottok han telefon fra vikarbyrået som sier at arbeidsplassen har bedt om at han ikke kommer tilbake, fordi noen av hans kollegaer har meldt til teamleder at han har en gjentakende feil som de har bedt ham forbedre uten at han viser innsats. Han har aldri fått negative tilbakemeldinger og vikarbyrået var også veldig overrasket og mente dette måtte være noe misforståelse eller blanding av personer og de skulle undersøke dette med firma neste dag. De skulle komme tilbake til ham, men antok at han ikke skulle jobbe denne uken. Siden dette har de ikke tatt kontakt med ham og hverken hans konsulent i vikarbyrået eller kontaktperson hos oppdragsgiver tar telefonen når han ringer... Hva skjer? Og hvilke rettigheter har man når man plutselig står uten jobb sånn?? Er det bare sånn det er å jobbe som vikar? Har han rett på attest og er det i så fall fra oppdragsgiver eller vikarbyrået??
Lilypond Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 (endret) Ulempen ved å være vikar er at du har minimalt med rettigheter, spesielt som tilkallingsvikar. Det er vel egentlig hovedgrunnen til at bedrifter velger å benytte seg av vikarbyråene... Jeg kan ta feil, men jeg tror dessverre ikke at han har mye å stille med. Om det blir ord mot ord, holder nok bedriften med sine faste ansatte. Når det gjelder attest så skal vikarbyrået kunne stille med det. Jeg har fått en attest fra et vikarbyrå tidligere, og den gangen jeg som ung og uvitende spurte bedriften jeg var vikar hos om de kunne skrive attest til meg, fikk jeg ganske skarp beskjed om at dét gjorde de ikke for korttidsvikarer... Fikk derimot attest et sted jeg jobbet som vikar fast i et halvt år. Uansett høres det ut som saken ikke er helt oppklart. Jeg ville anbefalt ham å forsøke videre å få kontakt med kontaktpersonen hos vikarbyrået, ring gjerne sentralbordet deres. Kanskje personen er syk eller har en annen god grunn til ikke å svare. Endret 5. desember 2011 av Lilypond
Knirke Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Sånn er det å være vikar, desverre... Ingen rettigheter
Bintou Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2011 Hmm, ja, vi får se... men da har han ikke mye rettigheter med andre ord. Er ikke lett for ham å få jobb dessverre, men håper jo han får noe fast snart!
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 Det er i slike tilfeller det lønner seg å være organisert og ha en fagforening på ryggen En trygghet som du har og forholde deg til når man har spørsmål eller behov for hjelp.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Sånn er det desverre å være vikar i praksis i Norge i dag. Man må jobbe dobbelt så hardt og dobbelt så lenge, og selv om du gjør det langt bedre og er mer effektiv enn fast ansatte, så skal det ekstremt få feil til for at du likevel blir bedt om å løpe ut døra med skyhøye kneløft. Feilen kan både være mye mindre alvorlig og i omfang enn tilsvarende feil fra fast ansatte, men siden vi har en råtten arbeidskultur i landet her så spiller det ingen rolle. Fast ansatte har rettigheter sydd langt opp i ræva. Vikarer har ingen. Det sier seg selv hvem som går seirende ut i konflikter. Alt han kan gjøre er å be om en skikkelig redegjørelse for hva han har gjort feil og hvorfor det var alvorlig nok til at han ikke ønskes tilbake. Utover det har han nok desverre ingen rettigheter fordi arbeidskraften hans ble kjøpt som en tjeneste (som er det vikarbyråer dreier seg om). 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Det er i slike tilfeller det lønner seg å være organisert og ha en fagforening på ryggen En trygghet som du har og forholde deg til når man har spørsmål eller behov for hjelp. Det hjelper som regel desverre heller ikke. Mange fagforeninger i dag er en vits og fagforeningspamper er mer interessert i å mele sin egen kake enn å hjelpe sine medlemmer. Er du vikar har man desverre heller intet grunnlag for å dra til fagforeningen. På papiret har man jo ikke fått sparken siden man til envher tid er ansatt i vikarbyråfirmaet, men firmaet man leies ut til har ganske enkelt sagt opp en tjeneste (som var at du jobbet der).
Gjest SemperFi Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 (endret) Sånn er det å være vikar, desverre... Ingen rettigheter Enig. Jeg kaller det moderne slaveri, provoserende! Du skal ikke se bort ifra at enkelte kolleger kan bli sjalue og påkalle falske feil. Noe som dessverre er ganske normalt. Endret 5. desember 2011 av SemperFi
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #9 Skrevet 5. desember 2011 Enig. Jeg kaller det moderne slaveri, provoserende! Oh yes. Det er et mareritt for mange som ikke kommer seg ut av vikarstillinger. Usikkerhet, lav lønn og dårlige fremtidsutsikter tar knekken på mange vikarer. Det skapes et A og B arbeidsliv i dette landet, og det skjer med forrykende fart. Rettigheter som mange har kjempet mye for skuffes nå ut døren i rekordfart.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #10 Skrevet 5. desember 2011 På min arbeidsplass har vi endel ringevikarer eller ekstrahjelper. Alle er ansatt på arbeidsplassen og ikke igjennom bemanningsbyrå som mannen din. Jeg vet ikke reglene rundt dette, men vet at det var flere på arbeidsplassen min som fikk fast ansettelse fordi det var noe i lovverket at om man jobbet med samme jobben i 6mnd så er det et reelt behov for så mange ansatte. Har ingen anelse om det omhandler ansatte i vikarbyrå, men kan jo kanskje være verdt å sjekke?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #11 Skrevet 5. desember 2011 Nei, slik er det ikke å være vikar. Slik er det å være tilkallingsvikar uten noen fast arbeidstid. Å være vikar er jevnt over slett ikke så ille.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #12 Skrevet 5. desember 2011 Nei, slik er det ikke å være vikar. Slik er det å være tilkallingsvikar uten noen fast arbeidstid. Å være vikar er jevnt over slett ikke så ille. Du er kanskje konsulent for vikarbyrå eller? Neida, alle vikarer har det ikke like ille, og det er bedre å være vikar med faste arbeistider enn ringevikar, men usikkerheten som ligger i at man ikke har fast jobb ligger der fremdeles, i hvilken grad varierer i forhold til hvor lang kontraktstid man har. Har man en kontrakt på flere år er det vel greit, men vis meg gjerne hvilken vikar som har det. Som regel dreier deg som om forholdsvis kortvarige kontrakter på et par mnd av gangen, kanskje et halvt år eller så hvis man har flaks. I verste fall har man en kontrakt i uken eller per dag - så selv om selve arbeidstiden f. eks er fra 8-16 så er forholdene rimelig uforutsigbare og ikke akseptable for de som f. eks forsøker å fø på en familie. I tillegg er lønna i veldig mange tilfeller vesentlig lavere - selv for jobber som normalt krever høy utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #13 Skrevet 6. desember 2011 Kan ikke mannen din ringe fra et annet nummer til bedriften og høre hva som gikk galt? Det er jo normalt å ville vite hva man har gjort feil i slike situasjoner.
Bintou Skrevet 6. desember 2011 Forfatter #14 Skrevet 6. desember 2011 (endret) Hei igjen - han har fått respons (fra byrået) nå, og det er dessverre slik SemperFi skriver at kollegaer har fortalt om feil til overordnede som ikke stemmer... Føles utrolig leit å måtte da få et dårlig ord på seg når man har stilt opp mange grytidlige morgener på svært kort varsel og virkelig gitt alt man hadde for å gjøre en god jobb. Nå skal han få attest fra vikarbyrået, så er spent på hva de skriver der. Pinlig system dette her, altså.. her i Norge har vi ordnede forhold, liksom! Takk for svar alle sammen! Viser seg å være en utbredt ukultur dette her! Endret 6. desember 2011 av Bintou
Tropic Skrevet 6. desember 2011 #15 Skrevet 6. desember 2011 Eneste han har krav på er attest fra vikarbyrået!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå