Gå til innhold

Western union

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurte på om noen har erfaringer med å bruke"Western union" når man skal overføre penger? Er det risiko forbundet med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurte på om noen har erfaringer med å bruke"Western union" når man skal overføre penger? Er det risiko forbundet med dette?

Ingen risiko så lenge du kjenner den du sender penger til. Aldri send penger til folk du ikke kjenner, aldri har møtt og ikke vet nok om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen risiko så lenge du kjenner den du sender penger til. Aldri send penger til folk du ikke kjenner, aldri har møtt og ikke vet nok om.

Takk for svar:)

På hvilken måte kan det være risikabelt å sende penger til noen jeg ikke kjenner. Kan de få tilgang til min bank-konto el?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kjenner mottakeren så kan det være at han tar pengene dine og du ikke mottar noe i retur (varen du bestilte, det han/hun lovet det) etc. Les mer om Western Union her.

Du har vel ikke mottatt e-post om å hjelpe en embedsmann i Afrika om å få ut noen millioner kroner? Disse bruker ofte Western Union for å få sendt et par tusenlapper fra godtroende nordmenn "for administrative utgifter" i forbindelse med utbetalingen av millioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

På hvilken måte kan det være risikabelt å sende penger til noen jeg ikke kjenner. Kan de få tilgang til min bank-konto el?

Hvis du sender penger til noen du ikke kjenner, kan det være stor risiko for svindel. Saker som denne eller denne er mulige gjennom Western Union. Derfor anbefaler jeg at man er veldig, veldig forsiktig hvem man sender pengene til når man bruker Western Union. Jeg har brukt det 2 ganger og jeg kjente personen som skulle motta pengene, men jeg vil aldri sende penger til noen som jeg ikke kjenner uten å gå gjennom banktjenester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her: Jeg har tenkt å gi penger til nødhjelp. Så den risikoen med å ikke motta "den bestilte varen" er ikke noe problemstilling i mitt tilfelle. Det eneste jeg lurte på var dersom jeg overfører noen hundrelapper til nødhjelp gjennom "western union", om det da kan være noen riskiko ved at noen kan trekke mer penger fra kontoen i ettertid eller at noen kan få tilgang til kontoen min på en eller annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her: Jeg har tenkt å gi penger til nødhjelp. Så den risikoen med å ikke motta "den bestilte varen" er ikke noe problemstilling i mitt tilfelle. Det eneste jeg lurte på var dersom jeg overfører noen hundrelapper til nødhjelp gjennom "western union", om det da kan være noen riskiko ved at noen kan trekke mer penger fra kontoen i ettertid eller at noen kan få tilgang til kontoen min på en eller annen måte?

Det er ikke noe bankkonto du bruker. Du kan betale kontant. Mottakeren får ikke tilgang til bankkonto nummeret ditt selv om du har betalt med kort i Western Union. Det eneste de får som informasjon er ditt fult navn og byen du sendte pengene fra, tror jeg. Nødhjelp til noen du kjenner godt håper jeg, ikke noen du aldri har sett? Ellers kan du betale kontant og bruke bankkortet bare som legitimasjon i Western Union, men de tar kopi av det.

Kan du ikke sende pengene gjennom banken din? Har du fult navn av mottakeren? Det er ikke noe ekstra gebyr om du betaler kontant eller med kort, det er opp til deg. Jeg betalte kontant.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe bankkonto du bruker. Du kan betale kontant. Mottakeren får ikke tilgang til bankkonto nummeret ditt selv om du har betalt med kort i Western Union. Det eneste de får som informasjon er ditt fult navn og byen du sendte pengene fra, tror jeg. Nødhjelp til noen du kjenner godt håper jeg, ikke noen du aldri har sett? Ellers kan du betale kontant og bruke bankkortet bare som legitimasjon i Western Union, men de tar kopi av det.

Kan du ikke sende pengene gjennom banken din? Har du fult navn av mottakeren? Det er ikke noe ekstra gebyr om du betaler kontant eller med kort, det er opp til deg. Jeg betalte kontant.

Takk for svar:) HVa er fordelen med evt å bare sende pengene fra min egen konto i forhold til å bruke western union?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) HVa er fordelen med evt å bare sende pengene fra min egen konto i forhold til å bruke western union?

Du har bedre kontroll over hvor pengene havner. Da trenger den andre personen å ha bankkonto med sine personopplysninger og alt. Det trenger man ikke for å motta penger gjennom Western Union. Alt du trenger er ID med dine opplysninger og det kan godt være falsk ID noen bruker for å motta pengene og så er de borte. Jeg vil helst unngå å bruke Western Union når jeg sender penger til noen jeg ikke kjenner godt. Bedre sikkerhet gjennom banken og mye billigere også! I Western Union betaler du ganske høye gebyrer for transaksjonene, sammenlignet med banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødhjelp via western union lukter svindel lang vei, altså. Null kontroll med hva eller hvem man egentlig sender penger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg folk er ekstremt negative til western union her. Drizzt, hvordan mener du det kan oppstå slik svindel som du henviste til, ved å sende penger gjennom WU? Det der var jo snakk om folk som godtroende hadde sendt penger, det var ikke noe som hadde oppstått på grunn av WU! Det blir noe litt annet. Her var det kun et spørsmål om WUs sikkerhet, og hvordan det foregikk. Jeg har brukt dem mange ganger selv, for å sende penger til venner/familie, uten problemer. Mottaker må indentifisere seg, og oppgi referansenummer og svar på hemmelig spørsmål. Pengene kommer trygt fram. Om mottakeren er ullen, ja, da er ikke det WU's problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg folk er ekstremt negative til western union her. Drizzt, hvordan mener du det kan oppstå slik svindel som du henviste til, ved å sende penger gjennom WU? Det der var jo snakk om folk som godtroende hadde sendt penger, det var ikke noe som hadde oppstått på grunn av WU! Det blir noe litt annet. Her var det kun et spørsmål om WUs sikkerhet, og hvordan det foregikk. Jeg har brukt dem mange ganger selv, for å sende penger til venner/familie, uten problemer. Mottaker må indentifisere seg, og oppgi referansenummer og svar på hemmelig spørsmål. Pengene kommer trygt fram. Om mottakeren er ullen, ja, da er ikke det WU's problem.

Har du lest mine innlegg her eller ikke? Jeg anbefalte at TS ikke sender penger til en man ikke kjenner pga risiko for svindel. Ja, mye lettere å bli svindlet når pengene IKKE overføres gjennom bank. Da har Western Union stort ansvar å gjøre alt mulig å forhindre at sånt skjer. Det er kjent en del saker hvor man fremviser falsk ID for å motta pengene. For min del er det mye sikrere å sende penger gjennom bank enn gjennom Western Union o.l. når man sender til en man ikke kjenner godt nok (gamle venner, familiemedlemmer, osv).

I tillegg nevnte jeg at jeg har brukt Western Union to ganger å sende penger til folk jeg kjenner veldig godt som var nødhjelp og dager med ventetid gjennom banksystemet var ikke aktuelt.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, flaut! Dizzit, jeg ser jo nå hva du skrev! Og jeg som alltid pleier å være så nøye med å lese hele tråden før jeg svarer, så jeg ikke misforstår! :klaske: Jaja, har jo ikke noe å skylde på heller i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, flaut! Dizzit, jeg ser jo nå hva du skrev! Og jeg som alltid pleier å være så nøye med å lese hele tråden før jeg svarer, så jeg ikke misforstår! :klaske: Jaja, har jo ikke noe å skylde på heller i dag...

Alt i orden. :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...