Gå til innhold

Vielse av sosialhumanistene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaringer med vielse hos/av sosialhumanistene? Vi ser etter en alternativ løsning til kirkebryllup og en noe upersonlig tur til Tingretten. Fant på nett at Sosialhumanistene tilbyr vielse. Har naturligvis hørt om Human-Etisk forbund, men ikke disse. Er det noen som har det? Står jo litt på hjemmesidene deres, men usikker på om dette er mer "politisk"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen som har erfaringer med vielse hos/av sosialhumanistene? Vi ser etter en alternativ løsning til kirkebryllup og en noe upersonlig tur til Tingretten. Fant på nett at Sosialhumanistene tilbyr vielse. Har naturligvis hørt om Human-Etisk forbund, men ikke disse. Er det noen som har det? Står jo litt på hjemmesidene deres, men usikker på om dette er mer "politisk"?

Vi ble viet av sosialhumanistene. Forskjellen i forhold til HEF er at vigsler ikke holder noen tale, det er kun snakk om vigselsteksten (som står gjengitt på sosialhumanistenes nettsider). Man legger opp seremonien helt som man ønsker, og med de innslag man ønsker. Vigsleren var kjempeflink, og det ble veldig fint :)

Skrevet

Et tips er at Unitarforbundet også vier borgerlig, og vi ble viet av dem. Da holdt vigsler tale, en personlig og flott en, men det var selvsagt ingen salmer eller lignende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Tusen takk for informative svar :-). Hører gjerne fra flere hvis det er noen andre alternativer også. Vet igrunn lite om alle alternativene til kirken (setter pris på erfaringer med Human-etisk forbund også). Det eneste vi vet er at vi ikke ønsker en tradisjonell kirkelig vielse.

Skrevet

Her må jeg også følge med! Trodde at HEF var eneste alternativ, men skjønner at det finnes andre også. :)

Skrevet

Jeg var i et bryllup der vigseler var fra Sosialhumanistene i fjor sommer, det var veldig koselig. Hun holdt ingen tale eller noe, så det var bare den lovpålagte "teksten" hun sa, men det var fint nok det. Hun hadde på seg svart kappe, og så veldig "nøytral" ut. Brudeparet er veldig fornøyde også!

Skrevet

Vi ble viet av sosialhumanistene. Forskjellen i forhold til HEF er at vigsler ikke holder noen tale, det er kun snakk om vigselsteksten (som står gjengitt på sosialhumanistenes nettsider). Man legger opp seremonien helt som man ønsker, og med de innslag man ønsker. Vigsleren var kjempeflink, og det ble veldig fint :)

Et familemedlem holdt tale under vår vielse, samt at en venninne leste dikt, vi hadde lystenning, musikalske innslag og et par andre elementer.

• 5 uker senere...
Skrevet

Hei! Til dere som ble viet av sosialhumanistene og unitarforbundet - må man være medlem? Hva kostet vielsen og kan de vie på det stedet man ønsker seg? F.eks utendørs. Vi ønsker å ha vielsen i hagen på lokalet vi skal leie her i oslo :-)

Skrevet

Nei, unitarforbundet krever ikke at du er medlem, og ingen av oss var medlem heller da vi giftet oss. Og vi giftet oss utendørs, der vi ville ha vielsen.

Skrevet

Oi! Det et bra. Takk for svar yvonne! Er det lov å spørre hva det koster?

Skrevet

Det er i utgangspunktet gratis, men fordi vigslerne gjør det på fritiden betaler man for kjøring etc. Vi betalte noe slikt som 1000 kr.

Skrevet

Liten oppdatering ang unitarforbundet, stemmer slik som yvonne skrev at det er gratis, men det var i 2011, men fra 2012 så tar de betalt pr vielse. Lurer på om minstepris på en vielse er mellom 2500-3000 kroner og enda litt mere hvis det er lang reisevei litt usikker akkurat på prisen. Google unitarforbundet eller kjærlighetspresten så finne du er blogg som Lederen har skrevet om det.Der ligger det ute sermonieksempler, ledige datoer for 2012 og 2013.

Jeg vil forøvrig bare anbefale unitarforbundet på det sterkeste. hvis man ønsker en ikke relgiøs vielse. Du trenger ikke være medlem og vielsen er trosnøytral-noe som var viktig for oss. Lederen er bare en fantastisk mann og jeg gleder meg utrolig mye til vi skal gifte oss :-)

Spør hvis du har flere pørsmål.

Skrevet

Det stemmer nok, jeg gikk tilbake til regningen vi fikk tilsendt og der står det følgende:

2011:

Unitarisk vielse er i utgangspunktet gratis, men det bes om at det dekkes et

administrasjonsgebyr på kr. 500,- og dekning for vigslers reiseutgifter.

Reiseutgiftene følger Statens satser for bilgodtgjørelse (2010) kr. 3,65 pr. km.

Prester i Unitarkirken arbeider etter den idealistiske teltmaker-modellen og utfører derfor

ulønnet vigselstjeneste. Fordi vi har en ulønnet vigselstjeneste og vielsen deres er gjort av

frivillighet, er det noen som ønsker å gi en ekstra pengegave og dette er det selvfølgelig

mulighet til.

Eventuelle gaver går til vigsler personlig og ikke til Unitarforbundet. Ønskes det å gis en gave

til Unitarforbundets organisasjon ber vi om at det merkes med dette.

2012:

Minstepris for vielser er kr 2500,- + reiseutgifter Skien/vielsessted t/r. Tillegg hvis

vielsessamtale ikke skjer i Skien.

Minstepris gjelder for vielsessamtale, vielse totalt 2 timer, skriftlig seremoniforslag +

administrasjonsgebyr.

Ønsker dere å støtte Unitarforbundet/Vigsler med gave så bes det om at det merkes med dette.

*På siste side i regningen er det en forklaring på hvorfor vi har sett oss nødt til å endre priser.

Reisegodtgjørelse regnes ut slik:

Antall Km t/r x kr 3,65 pr km (statens satser) + evt bompenger/parkering.

Kostpenger hvis reisetid og vielse overstiger 5 timer kr 200,-

Tipper de endret på det fordi det så vidt meg bekjent er basert på frivillighet.

Mvh Yvone :heiajente:

Skrevet

Takk igjen Yvonne! Du er kjapp m svar, det liker jeg! Dette er jo uansett billigere enn HEF sin vielse og syns det er veldig bra at man ikke trenger å være medlem! Jeg skal ta en prat med samboer som er fra skien, han bør vel kjenne til dem. Ha en fin dag jenter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...