Mockingjay93 Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Nyutflytta 18-åring søker hjelp til klesvask Må jeg vaske rosa klær helt alene? Blir ikke så mange rosa klær her i huset, så går det kanskje an å hive de klærne inn sammen med mørke klær? Også lurer jeg på om det går an å vaske finskjorter sammen med helt vanlige klær? Er det da veldig nøye om jeg har BARE hvite klær sammen med den hvite skjorten? (Tenker om jeg da har et par grå plagg sammen med de helt hvite. Huff, skal ikke bare være lett dette her.. Takk på forhånd
HedvigR Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Jeg vasker alle mine farga klær sammen, med mindre de er veldig lyse. Aldri vært noe problem. Unntaket er hvis det er første gangen jeg vasker det, da vasket jeg det gjerne alene. Jeg vasker grått og hvitt sammen og jeg da, men er vel en fare for at plagget ikke vil holde seg absolutt like kritthvitt over tid
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 18-år og ikke vasket klær selv før? Herregud, hvordan er det du har vokst opp? Jeg er 19 og har gjort det i flere år. Hvite/lyse klær skal vaskes for seg. Har du noen nye plagg pleier jeg å vaske dem for seg selv første gangen, i tilfelle de farger av. Ellers vasker jeg alle farger sammen.
cellar Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Jeg vasker rosa og rødt sammen. Klær som er sorte, grå, (mørke)blå vaskes sammen. Hvite klær for seg selv. Jeg ville IKKE ha vasket finskjorter sammen med andre klær. Om du er i tvil, så kan du kjøre den på en lettvask. Jeg ville iallefall ikke ha gamblet på å vaske den sammen med andre ikke-hvite klær om du er redd for den
Gjest Nuppa_ Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 18-år og ikke vasket klær selv før? Herregud, hvordan er det du har vokst opp? Jeg er 19 og har gjort det i flere år. Hvite/lyse klær skal vaskes for seg. Har du noen nye plagg pleier jeg å vaske dem for seg selv første gangen, i tilfelle de farger av. Ellers vasker jeg alle farger sammen. Det er vel ingen krise om en 18 åring ikke har vasket klær før? Jeg var også vandt til at mamma pleide å sette igang vaskemaskinen. Ingen vits å dra oppveksten inn i det her 4
Sugerøret Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 hvitt og lyse farger sammen.Mørke for seg selv. Samme for nye plagg - disse vasker jeg alene første gangen. Penklær du er redd for,vasker du alene. en hvit skjorte vaskes fint med resten av hvitvasken. 2
Mockingjay93 Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #7 Skrevet 5. desember 2011 18-år og ikke vasket klær selv før? Herregud, hvordan er det du har vokst opp? Jeg er 19 og har gjort det i flere år. Hvite/lyse klær skal vaskes for seg. Har du noen nye plagg pleier jeg å vaske dem for seg selv første gangen, i tilfelle de farger av. Ellers vasker jeg alle farger sammen. Og drittkastingen starter i første kommentar Typisk. Sa aldri at jeg ikke har vaska klær før, har bare egentlig aldri tenkt over det, for hjemme sorterte vi det med én gang vi heiv det på vaskerommet, så da hadde jeg jo bare å hive det inn i maskinen og starte den.
HedvigR Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 (endret) 18-år og ikke vasket klær selv før? Herregud, hvordan er det du har vokst opp? Jeg er 19 og har gjort det i flere år. Så koselig, og ikke minst, utrolig relevant for det TS spør om... Endret 5. desember 2011 av HedvigR 1
Gjest Spinell Skrevet 5. desember 2011 #9 Skrevet 5. desember 2011 Stemmer i med de andre: Hvite bluser vaskes for seg (eller sammen med annen hvit finvask). Rosa ville jeg vasket sammen med rødt eller mørkt. (Hva som helst der rosa avfarging ikke vil synes.) Bor man alene kan det fort bli en del små klesvasker. Da jeg studerte (og hadde dyrt betalingsvaskeri som eneste alternativ) hendte det at jeg håndvasket "vanskelige" enkeltplagg. Som regel er jo ikke tøyet kjempeskittent, og blir rent nok av å ligge litt i bløt i såpevann for deretter å gjennomskylles.
Gjest Best Skrevet 7. desember 2011 #10 Skrevet 7. desember 2011 Er det lite i maskinen kan du jo gjøre hurtigvask på mindre skittent tøy. (Ikke kokvasken).
Grønt blad Skrevet 8. desember 2011 #11 Skrevet 8. desember 2011 Vasker lyse klær sammen, og resten sammen i en vask. Er det første gang jeg vasker et plagg passer jeg på at det vaskes sammen med klær i like farger i tilfelle det farger av. Hender også jeg vasker hvite og mørke klær sammen, og det har alltid gått bra. Er det en lyserosa ville jeg vasket sammen med hvitt (usikker hvis det er første gang det rosa blir vasket). Mørkerosa eller knall rosa hadde gått sammen med andre fargede klær. Er det lysegrå klær hadde nok jeg vasket sammen med skjorten. Hadde uansett tenkt gjennom om det var krise med om skjorten ble farget. En vanlig hvir skjorte ville jeg vasket sammen med grått. Bunadsskjorten hadde jeg vasket alene. Lykke til med vaskingen! Det går nok bra. (Liten anekdote: Første gang jeg vasket klær helt på egen hånd klarte jeg å koke en mørk jeans sammen med et nydelig hvitt sengesett på 90 grader. Sengetøyet ble selvsagt grått, men etter en del vask ble det faktisk hvitt igjen )
Grønt blad Skrevet 8. desember 2011 #12 Skrevet 8. desember 2011 Er det en enkelt hvit skjorte du skal vaske og du er redd den skal farges, så kan du også ta den for hånd. Da slipper du unna hele problemstillingen.
Mamma1 Skrevet 10. desember 2011 #13 Skrevet 10. desember 2011 Er det veldig lys rosa klær så kaster jeg det sammen med annet lyst tøy, eller sammen med rødt.
Casall Skrevet 11. desember 2011 #14 Skrevet 11. desember 2011 Her går hvitt for seg og resten sammen. Ikke noe problem.
skrue Skrevet 11. desember 2011 #15 Skrevet 11. desember 2011 (endret) En liten digresjon. Etter en tur i Kina for noen år siden kom jeg hjem med en rød t-skjorte. Virkelig rød. Så rød at jeg vasket den alene. Det verste var at jeg måtte vaske med tom maskin tre ganger før tøyet som kom etterpå ikke skulle ta farge. Jeg slang inn ett og ett lommetørkle før hver kokevask og det fjerde var like hvitt. Det må ha samlet seg noen fibre i maskinen som fargen fra skjorten satte seg i og langsomt avga senere. Endret 11. desember 2011 av skrue
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #16 Skrevet 11. desember 2011 Kan man ikke vaske nye fargede plagg med litt eddik i skyllevannet ved første vask for å få få fargen til å sette seg, slik at det ikke farger av ved vask 2,3 osv? Mener å ha lest det en plass.... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå