AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Hei! Jeg leier en leilighet gjennom et meglerfirma, og har bodd her i over ett år. Siden jeg flyttet inn har porttelefonen vært ødelagt - jeg hører at det ringer men klarer ikke å svare for å slippe noen inn. Har flere ganger kontaktet megleren for å finne ut hva jeg skulle gjøre med dette, men har fått til svar at JEG må kjøpe ny telefon. Er det virkelig mitt ansvar? Såklart, hadde jeg eid leiligheten hadde jeg jo ikke sett problemet med dette. Men når det står i leiekontrakten at porttelefon er inkl. er jeg helt ærlig lite interessert i å investere noe til en leilighet jeg ikke eier. I tillegg har tørketrommelen som fulgte med leiligheten gått i stykker. Tror det var noe varmeanlegg i selve maskina som gikk ad undas. Da fikk jeg beskjed av megler om å tømme støvfilter og vannet. Når jeg da sa at det gjorde jeg da vel etter hver bruk, fikk jeg ikke noe svar. Har forsøkt å komme i kontakt med megler flere ganger, men får aldri noe svar på dette. Nå står da altså den ødelagte tørketrommelen i bua i påvente av svar fra megler. Hvor mye av dette er det egentlig mitt ansvar å fikse? Som tidligere nevnt er jeg skeptisk til å investere ting i en leilighet jeg ikke eier..
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Porttelefonen vil jeg tro er huseiers ansvar å reparere hvis den skulle bli ødelagt på "naturlig måte", dvs slitasje. Har du sjekka om det kan være batterier i den som må byttes? Når det gjelder tørketrommelen er jeg mer usikker. Vanlig slitasje må utleier regne med, å den er kanskje så gammel at den burde vært byttet ut? Da av huseier. Egentlig så har ikke du som leietaker annet ansvar enn å erstatte ting du ødelegger. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Hørtes ut som en useriøs megler. Hva står i kontrakten din? Har du lest husleieloven? Jeg kan ikke regelverket her, men har fått inntrykk av at leietaker skal gjøre mindre vedlikeholdsarbeid, som å skifte pærer, skifte pakning i blandebatterier, fikse ting som man ødelegger selv osv. Men at utleier har ansvar for ting som går på normal slitasje og større vedlikeholdsprosjekter. Jeg vet ikke jeg, men det kommer sikkert noen inn i tråden snart som har peiling. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Eier er ansvarlig for alt som må fikses, med mindre DU har ødelagt (uhell eller ei). Porttelefonen skal de fikse. Det samme gjelder nok tørketrommel.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #5 Skrevet 5. desember 2011 TS her! Ja, det er det jeg også har ment, men siden megler aldri har gitt noe særlig respons har jeg på en måte begynt å tro at det kanskje var mitt ansvar. Men nå som jeg ser hva dere har skrevet skal jeg stå litt hardere på krava å få fiksa dette! Lite irritasjonsmoment i hverdagen! Porttelefonen blir nok ikke bedre av å bytte batterier, da den ringer som bare pokker hvis noen ringer på Får bare ikke til å slippe de inn! Begynner å bli smålei av å ta heis ned fra 6. for å slippe inn folk..
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #6 Skrevet 5. desember 2011 Høres ut som at du bor i blokk, å da burde det vel være en vaktmester der.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 Ta kontakt med leieboerforeningen, de kan svare på dette og om du evt kan ha krav på å betale mindre i husleie siden huseier nekter å fixe, og du betaler fuullpris for en leilighet som ikke er i orden... Evt om du kan fixe det selv mot lavere husleie til dine utgifter er dekket opp...
Gjest Doh Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 Send utleier Mail så har du alt skriftlig. Om ikke ting blir fikset kan du varsle om at du vil holde tilbake leie. Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15. Da blir det nok fart på utleier skal du se
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå