Marianneee Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 (endret) I en lang periode har jeg trent hver dag. Jeg har løpt, gått og trent styrke. Men de siste ukene har formen blitt dårligere for hver løpeøkt, og jeg har ikke klart og gjennomført det programmet jeg klarte før. Jeg føler meg sliten nesten hele tiden, og er redd for at jeg har blitt overtrent. I tillegg er jeg småsyk hele tiden, og våkner ofte om natta av at svetten renner nedover nakke og bryst. Det jeg synes er rart er at formen bare er dårlig når det gjelder løpingen, og at jeg alltid klarer å gå turer og å trene styrke. Jeg vet at man skal holde seg i ro hvis man er overtrent, men samtidig er jeg veldig redd for å legge på meg og "miste" den kroppen jeg har brukt så lang tid på å forme. Så hvis jeg er overtrent når det gjelder løpingen, så lurer jeg på om jeg kanskje kan bytte ut løpingen med å gå og å trene lett styrketrening en ukes tid uten at jeg kommer til å legge på meg? Og at kroppen fortsatt får den hvilen den eventuelt trenger? Endret 5. desember 2011 av Marianneee
Supraspinatus Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 I en lang periode har jeg trent hver dag. Jeg har løpt, gått og trent styrke. Men de siste ukene har formen blitt dårligere for hver løpeøkt, og jeg har ikke klart og gjennomført det programmet jeg klarte før. Jeg føler meg sliten nesten hele tiden, og er redd for at jeg har blitt overtrent. I tillegg er jeg småsyk hele tiden, og våkner ofte om natta av at svetten renner nedover nakke og bryst. Det jeg synes er rart er at formen bare er dårlig når det gjelder løpingen, og at jeg alltid klarer å gå turer og å trene styrke. Jeg vet at man skal holde seg i ro hvis man er overtrent, men samtidig er jeg veldig redd for å legge på meg og "miste" den kroppen jeg har brukt så lang tid på å forme. Så hvis jeg er overtrent når det gjelder løpingen, så lurer jeg på om jeg kanskje kan bytte ut løpingen med å gå og å trene lett styrketrening en ukes tid uten at jeg kommer til å legge på meg? Og at kroppen fortsatt får den hvilen den eventuelt trenger? http://nhi.no/trening/idrettsskader/overtrening-25850.html Overtrening kureres med hvile. Du legger ikke på deg med mindre du overspiser noe sinnsykt. Prøv med 1-2 uker absolutt hvile. Dersom alle symptomene er borte etter en uke kan du begynne å trene igjen, men da veldig lett i 1 uke før du trener som normalt. Dersom du har restriksjoner i inntaket må du kanskje permanent redusere treningsvolumet. Høyt treningsvolum krever at du spiser nok, og litt til. Det tar en godt stund før kroppen forandrer seg, mens en spisset utholdenhetsform begynner å bli dårligere etter 3-4 uker uten trening. Generell styrke holder seg noe lenger, mens topper/maksløft vil kunne bli noe redusert etter samme tid. Heldigvis er det mye lettere å trene seg opp til et tidligere nivå enn til et nytt.
Miah Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Du bør ikke trene hver dag. Dersom kroppen ikke får restitusjon, kan du gjøre mer skade enn nytte. Du bryter rett og slett ned kroppen din. Jeg har to hviledager hver uke. Om du kommer til å legge på deg eller ei dersom du endrer på treningen din, kan ikke vi si noe som helst om. Det er kostholdet som har mest å si! Dess mer trening dess mer energi trenger du. Siden du da skal ta det rolig en uke, bør du kanskje kutte litt ned på det du får i deg. (Om du ikke allerede spiser ALT for lite!) Er du sikker på at du har fått i deg nok næring?
Gjest henriett3 Skrevet 5. desember 2011 #4 Skrevet 5. desember 2011 Jeg overtrente i januar. Løp 7 km hver dag og gikk 10.000 skritt utenom det + styrke. Jeg ble ikke bra igjen før i mars.. Vi får bare håpe du blir fort bra igjen!
Marianneee Skrevet 6. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. desember 2011 Takk for råd og tips! De dagene jeg hadde fri fra skole så treningsprogrammet mitt slik ut: Mandag, onsdag, fredag og lørdag: Gikk 1 time + løp 11 km + ca. 30 min styrketrening med mest fokus på mage. Tirsdag og torsdag gikk jeg to turer på 1 time + ca. 30 min styrketrening med mest fokus på mage. De dagene jeg var på skolen fikk jeg "bare" gått en tur, eller "bare" tatt løpingen og styrketreningen. Jeg ser jo nå at jeg har trent alt for mye, og at jeg må la kroppen min få litt hvile nå før jeg lager meg et nytt treningsprogram med færre økter Jeg vil tro jeg spiser helt vanlig. Frokost, lunsj, middag og kveldsmat + eple/banan/appelsin o.l. som mellommåltider
Supraspinatus Skrevet 6. desember 2011 #6 Skrevet 6. desember 2011 Takk for råd og tips! De dagene jeg hadde fri fra skole så treningsprogrammet mitt slik ut: Mandag, onsdag, fredag og lørdag: Gikk 1 time + løp 11 km + ca. 30 min styrketrening med mest fokus på mage. Tirsdag og torsdag gikk jeg to turer på 1 time + ca. 30 min styrketrening med mest fokus på mage. De dagene jeg var på skolen fikk jeg "bare" gått en tur, eller "bare" tatt løpingen og styrketreningen. Jeg ser jo nå at jeg har trent alt for mye, og at jeg må la kroppen min få litt hvile nå før jeg lager meg et nytt treningsprogram med færre økter Jeg vil tro jeg spiser helt vanlig. Frokost, lunsj, middag og kveldsmat + eple/banan/appelsin o.l. som mellommåltider Det er fint at du trener mye, men hvorfor i alle dager trener du mage så mye? Du trenger ikke trene magen så mye. Nå vet jeg ikke hva du legger i styrketrening, eller hvilke øvelser du tar. I de fleste baseøvelser og en del andre øvelser og er magen med på å stabilisere overkroppen. En veldig sterk mage og en svak rygg vil føre til ryggsmerter og dårlig kroppsholdning. De aller fleste som har en stillesittende jobb har mye mer nytte av å trene baksiden av kroppen. Bakside skuldre, øvre og nedre rygg, sete og bakside lår. Det er ofte punkter som er svake, og/eller har begrenset mobilitet.
frida J. Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 Overtrening kan være vledig farlig og plagsomt! Det er viktig at du husker å la kroppen hvile seg etter trening! Om du bare trenger for hardt risikerer du at du kun bryter kroppen ned og rett og slett får mindre ut av all treningen! Husk foresten å spise skikkelig kost også, da vil du ha maksimal ytelse! Lykke Til - Frida
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå