Gå til innhold

Når får hunden vinterklærne på?

Anbefalte innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Lurer på når dere tar på hunden deres vinterdekken eller lignende. Våre har medium og mye pels, men begge får på dekkenet når det blir under ti minus. Hvis vi skal være litt i ro, får hun med medium pels på seg dekken når det går under 5 minus. Usikker på hva som er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fort det er kjølig ute, eller sur vind.

Nå er min så og si naken da.

Gjest SnowLeopard
Skrevet

Aldri. Bikkja mi har pels, og er skapt for å tåle kulde ;)

• Liker 4
Skrevet

Aldri. Bikkja mi har pels, og er skapt for å tåle kulde ;)

Samme her..

• Liker 2
Skrevet

Min har mye pels og trenger ikke dekken egentlig.Men med en rygglidelse får han den på alikevel når det krabber mot -20C ute

Kommer ann på pelsen og hva bikkja viser tegn til

Gjest otrivin
Skrevet

Jeg har hunder så de pleier ikke ha på noe. Brukte av og til dekken/regndress før pga han hater å bli våt på magen og ikke ville gå tur da, men det er gått over nå så pleier ikke bruke det. Har aldri sett hunder fryse utenom chihuahua og italiensk mynde/greyhound og de er jo... ikke fullverdige hunder i mine øyne. Syns det ser helt latterlig ut for å være ærlig. Og beklager hvis noen ble støtt, men ser ikke poenget med å ha hunder som ikke klarer å tisse ute fordi de fryser.

• Liker 1
Skrevet

Aldri egentlig. Jeg bruker kun dekken når han skal settes i kald bil f.eks. etter trening og hvis han har blitt våt når vi tar matpauser på tur og skal sitte/stå rolig en stund.

Er det under 30 minus hender det at jeg tar på dekken hvis vi må gå lenger enn ut for å tisse, men da er vi uansett ikke mer ute enn høyst nødvendig.

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Alle korthårede raser skal vel egentlig ha dekken på når det blir veldig kaldt, for å beskytte nyrene?

• Liker 4
Skrevet

Jeg har hunder så de pleier ikke ha på noe. Brukte av og til dekken/regndress før pga han hater å bli våt på magen og ikke ville gå tur da, men det er gått over nå så pleier ikke bruke det. Har aldri sett hunder fryse utenom chihuahua og italiensk mynde/greyhound og de er jo... ikke fullverdige hunder i mine øyne. Syns det ser helt latterlig ut for å være ærlig. Og beklager hvis noen ble støtt, men ser ikke poenget med å ha hunder som ikke klarer å tisse ute fordi de fryser.

så de fortjener ikke leve de altså ? bare slutte å avle på dem,så de dør ut?

for no piss.

• Liker 5
Skrevet

tispa mi som er blaning mellom engelsk staff og rottweiler har fremmdeles litt valpepels igjen, og fryser lett siden det er første vinter. i tilegg bor hun på kennel, så de timene mellom 8-4 som hun har fri tilgang til hundegård får hun på vinterdekken om det er rundt -5 grader. Bruker ellers aldri dekken på tur, inne osv.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Aldri!

Hunden vår har pels som beskytter godt mot kalde temperaturer. Når det er veldig lave temperaturer går vi nok kortere turer også, men stort sett trives han best ute selv i mange minus!

Skrevet

så de fortjener ikke leve de altså ? bare slutte å avle på dem,så de dør ut?

for no piss.

Det var nok ikke det hun mente, men for meg er det logisk at man ikke velger f.eks. italiensk mynde som rase hvis man er bosatt på Røros.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har to Italienere og de får på klær/dekken så snart de fryser. Jeg ser ikke på gradestokken, men om hundene er kalde.

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Dalmatinere fryser også når det blir kaldt på grunn av pelsen, det samme med korthårede labradorer OG mopser. La oss bare kvitte oss med hele røkla ikke sant, det er jo ikke fullverdige dyr om de fryser.

Hunder aksepterer innmari mye før de viser tegn på at det er noe i veien, så selv om den ikke rister og sjangler i tennene så betyr ikke det at den har det godt og varmt og at den ikke tar skade.

• Liker 5
Skrevet

Det var nok ikke det hun mente, men for meg er det logisk at man ikke velger f.eks. italiensk mynde som rase hvis man er bosatt på Røros.

jeg vet også at det ikke var det hu mente, men det er ingen hunder som lider av å få på seg et dekken eller en fleecedress om dem fryser.

de koser seg jo like mye ute i snøen om vinteren som andre hunder gjør.

Gjest otrivin
Skrevet

JA AKKURAT! Takk!!!! :takke:

Gjest otrivin
Skrevet

Dalmatinere fryser også når det blir kaldt på grunn av pelsen, det samme med korthårede labradorer OG mopser. La oss bare kvitte oss med hele røkla ikke sant, det er jo ikke fullverdige dyr om de fryser.

Hunder aksepterer innmari mye før de viser tegn på at det er noe i veien, så selv om den ikke rister og sjangler i tennene så betyr ikke det at den har det godt og varmt og at den ikke tar skade.

Vi har jo mops selv. Haha.

Han fryser IKKE, han ELSKER å være ute i snøen og rulle seg.

Det tror jeg ikke han hadde gjort hvis han frøs...

Spesielt rart er det jo at de eneste gangene han gidder å være med den andre hunden ut er når det er snø... HMMMM.

Gjest otrivin
Skrevet

jeg vet også at det ikke var det hu mente, men det er ingen hunder som lider av å få på seg et dekken eller en fleecedress om dem fryser.

de koser seg jo like mye ute i snøen om vinteren som andre hunder gjør.

Jeg så et drøss med greyhounder på fløien igår, det så overhodet ikke ut som de koste seg.

Skrevet (endret)

Har aldri sett hunder fryse utenom chihuahua og italiensk mynde/greyhound og de er jo... ikke fullverdige hunder i mine øyne. Syns det ser helt latterlig ut for å være ærlig.

Ærlig talt. Hva er det som gjør chihuahua og mynder til 'ikke fullverdige hunder' bortsett fra idioter av noen eiere som ikke klarer å la de gå på sine egne 4 ben og kler de i rosa t-shorter og stas fordi de er 'søtt'?

En av mine har kort pels, nærmest rosa på magen og ingen underull, så for at han skal trives har han på et brunt og kjedelig hurtta vinterdekken (hverken rosa eller glitter på) når det er under -5 (bor ved kysten i utlandet og det er grisekald vind hele vinteren) eller om det regner nærme 0 grader (iskald vind). Det samme om det er kjølig og vi sitter rolig midt oppå fjellet etter en lengre gåtur eller i bil på kalde vinterdager. Ved høy aktivitet/når vi er gode og varme på tur, tar jeg det av.

Min andre har både god pels og underull og klarer seg fint i alt av vær og vind.

Det har lite med at det er 'kult' å kle på bikkja, det er faktisk nødvendig for noen under visse omstendigheter. De fleste som noengang har vært KALD vet hvor jævlig det er å fryse, så da gjør man det som er nødvendig om man har hunder som mangler pels/har tynn pels eller av andre grunnen ikke ligner polarhunder når vi bor i kalde Norge.

På den andre siden har jeg lite til overs for folk som kler på bikkjer når det ikke er nødvendig. F.eks 'boblejakker', en t-shorte på sommeren, fotballtrøyer (ja, faktisk) osv, bare så det er sagt. Men et nøytralt dekken i kaldt pissregn eller -20 burde faktisk de fleste korthårede hunder uten underull ha.

Endret av mysticmoo
  • Liker 5
Gjest Survival
Skrevet

Vi har et ganske stort utvalg av vinterklær til vår tispe. Bare rett og slett fordi vi bor så langt nord at hun trenger dekken eller klær hele vinteren, og da må vi bytte hver dag siden det blir vått noen ganger eller trenger å vaskes andre ganger, osv. Vi bruker fòret, regntett og vindtett ryggdekken nå på henne :) Det har hun ingenting imot. Hun er veldig lita og nært bakken så selv om at hun har mye pels isolerer ikke pelsen godt nok. Må ha noe på i tillegg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...