AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #1 Skrevet 5. desember 2011 Jeg trenger litt hjelp til å planlegge treningshverdagen min ... Det har seg nemlig sånn at jeg ønsker å trene fem økter i uken, toxstyrke og trexkondisjon. Mandag og fredag går jeg på en hard styrketime med instruktør, lagt opp etter sirkeltreningsprinsippet, som trener hele kroppen med ulike øvelser hver gang. Dette er timer hvor vi tar oss helt ut, og jeg blir alltid støl, selv etter å ha trent dette regelmessig lenge. Det gjør vel de fleste som deltar på disse timene tror jeg. I tillegg er jeg nødt til å trene kondisjon, og ønsker helst to løpeturer og en spinningtime i tillegg. Onsdag er det spinning på jobb, så det er jo praktisk. Problemet her blir at jeg enten må løpe samme dag som jeg trener styrke, eller løpe mens jeg fremdeles er veldig støl ... Hvordan er det best å legge opp dette løpet? Jeg kan forøvrig ikke bare trene lange rolige løpeturer, men bør legge inn noe intervalltrening også ... Uken har for få dager ... Supertakknemlig for svar!
Aramee Skrevet 5. desember 2011 #2 Skrevet 5. desember 2011 Hva med å bruke helgene også som treningsdager? At du f.eks. løper på søndag, har sirkeltrening mandag, hviler tirsdag, spinning onsdag, løper torsdag, sirkeltrening fredag og hviler lørdag?
Supraspinatus Skrevet 5. desember 2011 #3 Skrevet 5. desember 2011 Uken er ikke for kort. Du har for dårlig tid. Når du trener såpass mye må du periodisere treningen. Hvilke mål har du?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2011 #4 Skrevet 12. desember 2011 Takk for svar folkens - TS her. Mitt mål er først og fremst triatlon i juni. Egentlig kunne jeg kuttet ned på styrketrening, sånn i forhold til målet mitt, men de timene er så utrolig morsomme og jeg får så mye igjen av glede, kroppsform og godfølelse at jeg ikke kan slutte med de ... Men jeg er helt nødt til å trene kondisjon også (som ikke er fullt så gøy, men veldig nødvendig). Kanskje jeg burde dele det opp på en annen måte? En uke jogging, en uke spinning? Eller ... Hm.
Wiggins Skrevet 12. desember 2011 #5 Skrevet 12. desember 2011 Takk for svar folkens - TS her. Mitt mål er først og fremst triatlon i juni. Egentlig kunne jeg kuttet ned på styrketrening, sånn i forhold til målet mitt, men de timene er så utrolig morsomme og jeg får så mye igjen av glede, kroppsform og godfølelse at jeg ikke kan slutte med de ... Men jeg er helt nødt til å trene kondisjon også (som ikke er fullt så gøy, men veldig nødvendig). Kanskje jeg burde dele det opp på en annen måte? En uke jogging, en uke spinning? Eller ... Hm. Hvis triatlon i juni neste år er ditt primære mål med treningen så trener du om ikke feil, så i hvertfall langt fra optimalt sånn som du holder på nå. Styrketrening er rimelig bortkastet når triatlon er målet. Det er riktignok greit å ikke være helt pingle i overkroppen for svømmedelen, men du trenger først og fremst utholdende styrke, som f. eks. å kunne ta mange armhevninger på rad. Hvis du vil gjøre det best mulig i triatlonkonkurransen du skal delta i, så bør styrketreningen utgjøre en liten del av ditt totale treningsopplegg. Videre er intervalltrening på dette tidspunktet heller ikke ideelt. Nå er tida for lange rolige treningsturer for å bygge en grunnmur som du kan bruke når du skal spisse formen med intervaller når juni nærmer seg. Dette er også tiden for å trene svømmeteknikk. Svømming er den delen av et triatlon der teknikken har mest å si. Kan du forbedre teknikken din 10% der så utgjør det mye mer i tid enn om du forbedrer teknikken din 10% i sykling eller løping. Nå er det ikke helt årstiden for å trene lange turer på sykkel, det går an å trene lange turer på spinningsykkel, men jeg er enig i at det er kjedelig. Likevel, hvis du vil gjøre det bra, så fyll MP3-spilleren med god musikk, og sett deg til å tråkke i minst 60 minutter der pulsen ligger i sone 2 eller 3. Det er noe lettere å jogge nå, såframt ikke snøen har lagt seg der du bor. Hvis det er snø og skiføre der du bor, så legg i vei på lange rolige skiturer. Det gir god utholdenhetstrening for hele kroppen, og det gir mye mer trening av ryggen enn sykling og jogging, og det er gunstig i forhold til svømmedelen av triatlon. Hvis styrkeøktene du kjører på mandager og fredager gjør at du blir støl flere dager etterpå, så er det definitivt ugunstig med tanke på utholdenhetstreningen. Det er ditt valg om du vil trene styrke eller bli i god form til triatlon. For sykkeldelen i triatlonkonkurransen, skal du der bruke en ordentlig temposykkel? I så fall bør du absolutt få gjort noen økter på den. Det å sitte riktig på en temposykkel er en kunst. For å komme i best mulig form til juni og triatlon bør du periodisere treningen. Nå er tiden for en periode med rolig langkjøring. For å få tips til et mer detaljert opplegg vil jeg anbefale boka "I form på sykkel" av Johan Kaggestad, hvis de ikke har den på ditt lokale bibliotek så kan du kjøpe den på f. eks. www.bokkilden.no. Tipsene og metodene han beskriver der passer for all utholdenhetstrening, ikke bare sykling. Du må selvsagt nedjustere lengden på øktene hvis du skal jogge. Å sykle 60-70 km er bare en middels hard treningstur når man er i brukbar form, omtrent som å jogge i en drøy halvtime.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå