Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet det er en svært lang og dyptgravende prosess å skulle adoptere. Er det noen som hvet hva som gjelder for ivf? Er det kun vår fastlege som henviser, og dersom vi har vært gift i 2 år og prøvd uten resultat i ett år så får vi det? Vi må ikke levere psykolograpporter++??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du/dere må vært utredet først. Det gjøres som oftest av en gynekolog eller noen ganger på fertilitetsklinikkene.

Både fastleger og gynekologer kan henvise.

Man må ha en slags psykologisk samtale også, men det er mest for å se at dere er psykisk friske. Ikke på samme måte som ved adopsjon. Dette er ganske nytt, så jeg vet ikke hvordan det praktisk gjennomføres (det kom etter vi hadde IVF behandling).

Man må ikke være gift, men ha bodd sammen i minst to år.

De fleste får tilbud om IVF, men dette avgjør svaret på utredningen. Hva som er galt og om dere har noen alvorlige smittsomme sykdommer (som HIV) så får dere ikke IVF.

Skrevet

Et par jeg kjenner fikk avslag på søknad om assistert befruktning fordi de ikke "egnet seg som foreldre", så det er mulig. Dette er noen år siden.

Skrevet

Et par jeg kjenner fikk avslag på søknad om assistert befruktning fordi de ikke "egnet seg som foreldre", så det er mulig. Dette er noen år siden.

Oj.. Vet du hva som var i veien med de?

Skrevet

Henvisning kan skrives av mange ulike personer, men henvisning til prøverør skrives først når dere er ferdig utredet, og alt annet er prøvd. For oss tok det to år fra første henvisning til gynekolog, før vi var i gang med prøverør. Henvisning ble først sendt fra min fastlege til gynekolog og hans fastlege til sykehus, deretter sendte min gynekolog henvisning til kvinneklinikken etter ett år med utredning, etter samtale der og noen siste prøver ble henvisning sendt til fertilitetsklinikken.

Bioteknologiloven setter en kriterier for hvem som får prøverør, blant annet det at man må være gift eller i stabilt forhold. I tillegg har det offentlige en del krav i form av alder, årsak til barnløshet, sykdommer, og så videre. Det private har stort sett de samme kravene da det er hjemlet i norsk lov.

Men vi ble aldri vurdert på noen måte slik jeg kan huske. Vi ble ikke spurt ut om sykdomshistorie, vårt forhold og så videre. På søknadspapirene fremgikk vår sivilstatus og vårt yrke.

Skrevet

Vi var gjennom IVF for 3 år siden, da hadde vi prøvd i 2 år først. Var hos legen etter vel ett års prøving, i mars/april, ble sendt til lap og hysteroskopi i august, og hadde uttak av egg i januar.

Vi ble fort utredet for barnløshet grunnet alder, svarte på flere spørsmål, og tok mange blodprøver, flere ganger, også hiv/aids.

Hvor lenge man skal ha prøvd i forkant blir det satt litt ulike krav til hos de ulike sykehusene, er min erfaring. Noen krever lap først, andre bryr seg ikke. Jeg gikk til min fastlege, ble henvist til en gynekolog som er flink med barnløshet og henvist videre til Trondheim.

Gikk aldri gjennom noen psykologtest/-samtale.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...