Gå til innhold

Familie alene på nyttårsaften

Gjest mamma 39

Anbefalte innlegg

Gjest mamma 39

Alle våre venner og bekjente skal noe på nyttårsaften. De har alliert seg med en nabo, en annen familie eller en gammel kompisgjeng. Vi har ikke mottatt en eneste invitasjon de siste årene. Vi har derimot tatt mot til oss og invitert noen andre par, hvor bare et av de har kunnet de siste årene. Dette parret har heller ingen å være sammen med. Vi har hatt endel med de å gjøre, men problemet er at vi egentlig har begynt å mislike de ganske mye etterhvert, både når det gjelder barneoppdragelse og andre ting. Vi har ikke lyst å havne sammen med de igjen i år, men er da redd for å bli alene igjen.

For noen år siden var vi alene nyttårsaften og det gikk greit, men var også ganske stusselig. Spesielt når du treffer så mange bekjente ute i gata som vi gjerne skulle ha hatt en invitasjon til...

Noen ideer til hvordan vi bryter denne onde sirkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å invitere noen en ikke liker er jo ikke noen god oppskrift på hyggelig kveld uansett!!

Kanskje fortelle noen dere liker om at dere er alene??

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt noen du kjenner, som du liker og som du vet liker dere, om dere kunne feiret nyttårsaften sammen?

Det skader ikke å spørre, og de fleste liker deg bedre enn du tror.

Om det ikke går, så får du jo bare et svar om at de er opptatt :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma 39

Det er ikke sånn at vi misliker de totalt. Vi har egentlig hengt sammen litt løst i mange år, men vi ønsker ikke å være så avhengig av de. Vi føler vi er litt venner med de fordi vi begge er litt alene....og det er ikke noe godt utgangspunkt.

De andre bekjente og vennene vi har er vi ikke så mye sammen med lenger. Det har sklidd ut over noen år med små barn. Men vi vet de alle har noe å gjøre, for vi treffer de til julebord. Men utenom det er det bare noen ganger i året vi treffes egentlig... De vi treffer jevnlig har andre venner de er sammen med på nyttårsaften og det er litt kleint å trenge seg på der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma 39

Jeg ville spurt noen du kjenner, som du liker og som du vet liker dere, om dere kunne feiret nyttårsaften sammen?

Det skader ikke å spørre, og de fleste liker deg bedre enn du tror.

Om det ikke går, så får du jo bare et svar om at de er opptatt :)

Ja, vi har forsøkt det nesten hvert eneste år, men de er alltid opptatt. Og de har aldri invitert oss, derfor begynner jeg å lure litt da...

Vi feiret sammen med et par vi liker godt for noen år siden, men de har aldri tatt noe initiativ tilbake...så jeg har begynt å skjønne tegninga for å si det sånn...

Også er det litt med at vi de siste årene ikke har vært så sosiale pga små barn. Og det er litt kleint å sitte sammen nyttårsaften om du ikke har sett hverandre på nesten et år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre bekjente og vennene vi har er vi ikke så mye sammen med lenger. Det har sklidd ut over noen år med små barn. Men vi vet de alle har noe å gjøre, for vi treffer de til julebord. Men utenom det er det bare noen ganger i året vi treffes egentlig... De vi treffer jevnlig har andre venner de er sammen med på nyttårsaften og det er litt kleint å trenge seg på der...

Også er det litt med at vi de siste årene ikke har vært så sosiale pga små barn. Og det er litt kleint å sitte sammen nyttårsaften om du ikke har sett hverandre på nesten et år!!

Her er det kanskje på tide å gjøre en innsats for det sosiale nettverket ellers i året, før dere blir betuttet av få muligheter for nyttårsfeiring blant bekjente og mennesker dere ellers treffer sjeldent?

1: Dere snakker med de vennene dere treffer jevnlig og ymter frampå om at det hadde vært trivelig å feire nyttår (eller andre hyggelige aftener) i godt selskap. Om dere allerede har ymtet, og ikke kommet noen vei grunnet venners tidligere forpliktelser: Spør om det vil være aktuelt å feire nyttårsaften hos dere, og at vennepar kan ta med de andre som vanligvis inngår i nyttårsplanene?

2: Dere forsøker å knyte nye kontakter, eller faktisk pleie de bekjentskapene dere har før dere kommer til desember måned, så vil det kanskje være mer naturlig å bli invitert - eller å invitere?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mamma 39

Her er det kanskje på tide å gjøre en innsats for det sosiale nettverket ellers i året, før dere blir betuttet av få muligheter for nyttårsfeiring blant bekjente og mennesker dere ellers treffer sjeldent?

1: Dere snakker med de vennene dere treffer jevnlig og ymter frampå om at det hadde vært trivelig å feire nyttår (eller andre hyggelige aftener) i godt selskap. Om dere allerede har ymtet, og ikke kommet noen vei grunnet venners tidligere forpliktelser: Spør om det vil være aktuelt å feire nyttårsaften hos dere, og at vennepar kan ta med de andre som vanligvis inngår i nyttårsplanene?

2: Dere forsøker å knyte nye kontakter, eller faktisk pleie de bekjentskapene dere har før dere kommer til desember måned, så vil det kanskje være mer naturlig å bli invitert - eller å invitere?

Ja, selvsagt skulle jeg ønske vi klarte å pleie de forholdene vi har mye bedre, men jeg synes det er vanskelig med små barn. Dessuten har vi på en måte nesten hatt for stort nettverk. Problemet er at vi har vært litt på siden overalt. Vi har ikke helt klart å velge bort noen, så dermed har vi blitt valgt bort fra mange. Sånn tror jeg det er iallefall.

Alternativ 1 skal vi forsøke, så får vi se hva som skjer. Vi skal jo alltids klare å få en fin feiring bare oss og barna også, mest redd er jeg for barna sin del. De har forventninger til kvelden de også og jeg er redd de skal bli skuffet om det bare er oss.

Den eldste er 7 år.

Dette er iallefall en pekepin på å få ryddet opp i nettverket vårt, det er helt tydelig at vi må ta noen valg fremover. Så får vi håpe det ikke er for sent å komme inn i varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde barn hjemme så feiret jeg regel alene i sammen med det. Skal du invitere folk med barn så bør du tilby overnatting.

Jeg skjønner ikke helt det at det skal bli så trist alen i sammen med mann og barn. Jeg har fler ganger vært helt alene og har hatt en ok kveld.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er da ikke alene når man er fler enn ett menneske?:klo: Stusser stadig over dette...

Men ang. et nettverk har dere fått gode tips her!:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma 39

Dere har ikke noe familie dere kan feire med da? noen søsken av deg eller mannen, foreldre etc ?

Nei, alle har planer der også..Travle foreldre og søsken!

For all del, vi er jo slett ikke alene om vi må feire nyttårsaften hjemme sammen med barna, men det er litt stusselig likevel når alle andre en kjenner skal ha middag eller skal på middag. For vi har egentlig et ganske stort nettverk, vi er bare ikke så aktiv del av det lenger. Og dermed føler vi oss nok ganske utestengt.

Vi kommer til å pleie forholdene våre bedre resten av året fremover. Vi kommer ikke til å inviterer noen hjem hit av par vi egentlig ikke er venner med av riktige grunner, så får tiden vise hva som skjer. Om vi ikke blir invitert bort denne nyttårskvelden er vi innstilt på det. Kanskje det er mer naturlig neste år :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle har planer der også..Travle foreldre og søsken!

For all del, vi er jo slett ikke alene om vi må feire nyttårsaften hjemme sammen med barna, men det er litt stusselig likevel når alle andre en kjenner skal ha middag eller skal på middag. For vi har egentlig et ganske stort nettverk, vi er bare ikke så aktiv del av det lenger. Og dermed føler vi oss nok ganske utestengt.

Vi kommer til å pleie forholdene våre bedre resten av året fremover. Vi kommer ikke til å inviterer noen hjem hit av par vi egentlig ikke er venner med av riktige grunner, så får tiden vise hva som skjer. Om vi ikke blir invitert bort denne nyttårskvelden er vi innstilt på det. Kanskje det er mer naturlig neste år :)

Jeg synes også dere skal pleie forholdene utover året :) Nytt år og nye muligheter!

Dessuten er det kjempekoselig å feire bare med familien også. Det har vi alltid gjort :) Finn fram noen spill, eller la ungene gjøre det de vil fra middag/dessert og fram til klokken tolv. Kjempestas da jeg var mindre! Så går dere ut og tenner stjerneskudd og lovlig fyrverkeri.

Sett noe godt på bordet også, så blir det ekstra kos :jepp:

Ha en trivelig nyttårsfeiring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...