Gjest Ethereal Skrevet 16. desember 2003 #1 Skrevet 16. desember 2003 Dumme kreket meg...lot forfengeligheten ta overhånd, og tok solarium igjen. :oops: Dessverre er jeg nok en av de få som er immun mot alle selvbruningskremer, og med lekker julekjole med bar rygg, vil jeg gjerne ha litt farge. Normalt sett tåler huden min mye sol, men denne gangen må det ha vært noe galt, for i løpet av et par timer ble jeg rød og varm som en hummer :o , heldigvis ikke i ansiktet. Nå svir alt, klærne kjennes som sandpapir, og det gjorde vondt å sminke seg. Forventer ingen sympati, ville bare klage litt...
Gjest Joanna Skrevet 16. desember 2003 #2 Skrevet 16. desember 2003 i løpet av et par timer ble jeg rød og varm som en hummer Solte du deg i solarium i et par timer?
~sikka~ Skrevet 16. desember 2003 #3 Skrevet 16. desember 2003 Solte du deg i solarium i et par timer? :o :o
aline Skrevet 16. desember 2003 #4 Skrevet 16. desember 2003 Solte du deg i solarium i et par timer? neei.. det går vel ikke!!!? Men hun kan jo ha blitt rød og varm i løpet av et par timer etter at hun begynte å ta sol. Solbrent kan man sikkert bli etterpå også, altså at det ikke blir rødt og sårt før etter du har kommet ut av sola igjen!!
Gjest Joanna Skrevet 16. desember 2003 #5 Skrevet 16. desember 2003 Ah, sånn ja. Begynte å lure litt, har da inntrykk av Ethereal som en smart dame. Kanskje det var noe feil med innstillingene/styrken på solariumet. For mye krumming eller noe..
Gjest Ethereal Skrevet 16. desember 2003 #6 Skrevet 16. desember 2003 Hehe, jeg solte meg i 25min, da. Men det tok et par timer før rødfargen kom.
Gjest Ethereal Skrevet 16. desember 2003 #7 Skrevet 16. desember 2003 Noen hevder at gamle rør gjør at man blir solbrent, andre hevder det motsatte.... :k: Ikke vet jeg, men det var på SATS, og noe slikt har aldri skjedd meg før der. Ifølge sambo er det forfengelighetens pris, så noen sympati fikk jeg ikke derfra. :o
Gjest Joanna Skrevet 16. desember 2003 #8 Skrevet 16. desember 2003 Ifølge sambo er det forfengelighetens pris, så noen sympati fikk jeg ikke derfra. Mannfolk!
Andrine22 Skrevet 16. desember 2003 #9 Skrevet 16. desember 2003 Jeg og tok sol i går, i 25 min, og er skikkelig rosa! I tillegg bleika jeg håret (som jeg satt altfor lenge med) så nå er jeg hvithåret og rosa...kjempelekker!! oh, yeah...
Jens Skrevet 16. desember 2003 #10 Skrevet 16. desember 2003 Gå til hudlege med en gang. Har 2 venninner som har fått hudkreft av solarium, og det du beskriver høre ikke bra ut!! Kan folk aldri lære att det faktisk er LIVSFARLIG å ta solarium!!
Gjest Ethereal Skrevet 16. desember 2003 #11 Skrevet 16. desember 2003 Jeg VET hvor farlig det er, men er ikke akkurat dødssyk heller. Ville bare syte litt :oops: Om sommeren bruker jeg SF15 hver dag, og blir aldri brent. Time hos hudlege er ikke akkurat ukomplisert å få, sambo måtte gå via omveier, og selv da måtte han vente i to uker på time hos PRIVATPRAKTISERENDE hudlege.
aline Skrevet 16. desember 2003 #12 Skrevet 16. desember 2003 Dersom du bare er solbrent, ville jeg ikke gått til legen for det. Men får du blemmer, så ta kontakt med fastlegen din eller legevakt. Ja det kan være skadelig med solarium, det kan også være skadelig med solin i virkelige solen! Skjønner godt at man ikke kutter helt ut alt som kan være skadelig jeg. Skal ta sol selv, da jeg skal 14 dager til Gambia snart, og dersom jeg IKKE tar sol først, så blir jeg solbrent der nede uansett om jeg bruker solfaktor 30 i sola!! Men når jeg ikke har vært i sola på lenge, så starter jeg aldri med mer en 10-15 min, fordi jeg ikke vil brenne meg, så får jeg heller øke litt etterhvert. God bedring uansett.
Gjest Ethereal Skrevet 16. desember 2003 #13 Skrevet 16. desember 2003 Gambia....*drømme* Du får ha god tur! Selv reiser jeg til Nederland om knappe tre uker, for å være borte i nesten et halvt år. Ellers har jeg robust hud, men har stort sett passet på den. ALLE selvbruningskremer er utprøvd, men ingen ser ut til å funke noe særlig.
Gjest GreenSky Skrevet 16. desember 2003 #14 Skrevet 16. desember 2003 Du kan prøve litt hydrokortisonsalve på den solbrente huden. I alle fall på de synlige, solbrente områdene ville jeg gjort det. Du skulle jo gå med bar rygg? Kjøpes reseptfritt på apoteket. Og mentholatumsalve for å lindre...
aline Skrevet 16. desember 2003 #15 Skrevet 16. desember 2003 Gambia....*drømme* Du får ha god tur! Selv reiser jeg til Nederland om knappe tre uker, for å være borte i nesten et halvt år. Ellers har jeg robust hud, men har stort sett passet på den. ALLE selvbruningskremer er utprøvd, men ingen ser ut til å funke noe særlig. takk det samme til deg. :D skulle nok heller begynt med sol såpass tidlig at du kunne ta litt og litt, kortere tid av gangen. (minner meg på at jeg må begynne å ta sol NÅ, dersom jeg skal få noe underlag til reisen!! skal jo ikke bli brun jeg, bare forberede pigmentene på at det skjer noe!!)
14062003 Skrevet 16. desember 2003 #16 Skrevet 16. desember 2003 (minner meg på at jeg må begynne å ta sol NÅ' date=' dersom jeg skal få noe underlag til reisen!! skal jo ikke bli brun jeg, bare forberede pigmentene på at det skjer noe!!) [/quote'] Den brunfargen du får i solarium har ingenting med pigmenter for å tåle ekte solstråler å gjøre! Jeg ble fortalt dette av en hudlege da det var snakk om å ta litt solarium før en reise til Mauritius... Det var visst ingen vits i å prøve å få noe grunnlag i et solarium. Skal man få grunnlag må man ut i den ekte sola (og det frister vel lite nå midtvinters i Norge). Så når vi drar til Brasil i februar (når vi har knallvinter og de har knallsommer) må vi reise totalt uten grunnlag, men med en fet haug solkrem med heftig faktor. Husk også at solkrem mister faktor for hvert år som går. Hudlegen sa at etter et par år er veldig mye av effekten i solkremen borte...
14062003 Skrevet 16. desember 2003 #17 Skrevet 16. desember 2003 Noen hevder at gamle rør gjør at man blir solbrent' date=' andre hevder det motsatte.... :k: Ikke vet jeg, men det var på SATS, og noe slikt har aldri skjedd meg før der. [/quote'] Nye rør gjør det lett solbrent fordi de har høy effekt. Du blir da også raskere brun. Gamle rør gjør deg solbrent fordi de har liten effekt. Du kan bli liggende i en time uten å få det minste brunfarge, men solbrent skal jeg love deg at du blir. Gamle rør har også en soleksemeffekt på meg. Så jeg gjennomskuer de med gamle rør i løpet av 10 minutter. SATS er av de jeg ligger langt unna når det gjelder solarium. Jeg har god erfaring med Solhuset (finnes på diverse kjøpesentre). De er noe dyrere pr. minutt, men har til gjengeld 10 ganger bedre effekt. Og totalt bruker man samme summen på samme farge - på kortere tid. Jeg har aldri møtt på noe i nærheten av gamle rør på Solhuset.
Lillebi Skrevet 16. desember 2003 #18 Skrevet 16. desember 2003 Solte du deg med eller uten ansiktssol? Du sa du ikke var brent i ansiktet, men jeg merker i hvert fall stor forskjell selv om jeg bare har tatt litt av tiden med ansiktssol!
chimp Skrevet 16. desember 2003 #19 Skrevet 16. desember 2003 Klin på med massevis Aloe Vera! Det det kjøler og lindrer!
aline Skrevet 17. desember 2003 #20 Skrevet 17. desember 2003 Den brunfargen du får i solarium har ingenting med pigmenter for å tåle ekte solstråler å gjøre! Jeg ble fortalt dette av en hudlege da det var snakk om å ta litt solarium før en reise til Mauritius... Det var visst ingen vits i å prøve å få noe grunnlag i et solarium. Skal man få grunnlag må man ut i den ekte sola (og det frister vel lite nå midtvinters i Norge). Så når vi drar til Brasil i februar (når vi har knallvinter og de har knallsommer) må vi reise totalt uten grunnlag, men med en fet haug solkrem med heftig faktor. Husk også at solkrem mister faktor for hvert år som går. Hudlegen sa at etter et par år er veldig mye av effekten i solkremen borte... Jeg har også hørt det, og det er godt mulig det stemmer, men jeg fikk bevist i sommer at når jeg TAR sol, så blir jeg ikke solbrent og jeg FÅR pen brunfarge, i motsetning til tidligere år hvor jeg ikke har tatt sol, og hovedsaklig blitt rød. Så, legene kan si hva de vil for meg, jeg unngår i større grad solbrenthet når jeg tar sol før jeg går ut i den ekte sola. At det ikke beskytter mot noe annet tror jeg på, men får det andre pigmenter til å reagere da? en de pigmentene som reagerer i sola? Og hva ville solariums-pigmentene gjort når de kom i sola, dersom de ikke hadde fått sol først? ville de forblitt lyse? siden det ikke skal ha noen effekt med sol først? nei, jeg tar sol som forberedelse jeg, og unngår slik å bli solbrent. :D I tillegg kjøper jeg ny solfaktor som er høy.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå