Gå til innhold

De sier at studielån er det beste lånet en kan ha

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hm, har lest noen tråder om dette i det siste, folk som kanskje har lite inntekt, går på AAP eller dagpenger, eller lignende, de får store problemer i hverdagen pga studielånet sitt. Så er det ikke så gunstig likevel da eller?

Kan noen forklare? :klo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Studielånet er det beste og gunstigste lånet du kan ha, pga lav rente, og pga rettighetene man får om man blir syk eller i verstefall dør. Studielån blir strøket, så det er ingen partnere, barn eller andre i familien som arver dette.

Men, som du selv sier, så sliter folk som kommer under NAV og f.eks må gå på AAP. Da har man så lite penger, så det å betale et lite avdrag på 2-3000 hvert kvartal ødelegger hele budsjettet.

De som tjener normalt, klarer fint å betale studielånet. Så ja, det å plutselig få liten inntekt gjør alt vanskelig.

Endret av Bølle
Skrevet

Studielånet er gunstigere enn andre typer lån, på grunn av de tingene Bølle nevner i innlegget sitt.

Det betyr ikke at det er et lån som er enkelt å ha når inntekten blir for liten. Da er alle typer lån et problem.

• Liker 7
Gjest Elissima
Skrevet

Greit nok det er mange gunstige fordeler med studielånet, men jeg sliter med å betjene det. Betaler 5000 kr pr kvartal. Vinner jeg noen gang i Lotto er studielånet det første jeg skal kvitte meg med, det er iafall sikkert.

Skrevet

Greit nok det er mange gunstige fordeler med studielånet, men jeg sliter med å betjene det. Betaler 5000 kr pr kvartal. Vinner jeg noen gang i Lotto er studielånet det første jeg skal kvitte meg med, det er iafall sikkert.

Jeg vet om en dame som har ordnet det slik at hun betaler månedlige avdrag, slik at hun slipper å få så store avdrag hvert kvartal. Tror hun betaler 1000 i mnd... så det kunne kanskje gjort det enklere for deg? Men du må vel betale nærmere 2000 i mnd.

Skrevet

Litt av grunnen til at studielånet er så gunstig er at det er et personlig lån, det kan ikke arves videre ved død, og man kan få ettergitt hele eller deler av lånet dersom man f.eks blir ufør.

Skrevet

Aha, okaaay... La oss si at jeg tar en utdanning der jeg ikke trenger studielån, men kan få det, burde jeg likevel eventuellt ta studielånet og sette det på en sparekonto da feks? Det feks i stede for deler av huslån senere?

Skrevet (endret)

Aha, okaaay... La oss si at jeg tar en utdanning der jeg ikke trenger studielån, men kan få det, burde jeg likevel eventuellt ta studielånet og sette det på en sparekonto da feks? Det feks i stede for deler av huslån senere?

Ja, det burde du absolutt. Sett studielånet på sparekonto, og hvert semester du står på vil deler av lånet blir gjort om til stipend.

Med en gang du er ferdig å studere, betaler du tilbake studielånet, men beholder stipendet og rentene på sparekontoen.

Renten på selve lånet begynner å løpe 7 mnd etter endt utdannelse, tror jeg?

Men sett de for all del ikke inn på BSU ... :gjeiper:

Endret av Bølle
  • Liker 4
Gjest Elissima
Skrevet

Jeg vet om en dame som har ordnet det slik at hun betaler månedlige avdrag, slik at hun slipper å få så store avdrag hvert kvartal. Tror hun betaler 1000 i mnd... så det kunne kanskje gjort det enklere for deg? Men du må vel betale nærmere 2000 i mnd.

Ja, det er det jeg gjør. Setter av kr 1700 i mnd. Men med alle andre regninger så blir det mye penger.

Skrevet

Ja, det burde du absolutt. Sett studielånet på sparekonto, og hvert semester du står på vil deler av lånet blir gjort om til stipend.

Med en gang du er ferdig å studere, betaler du tilbake studielånet, men beholder stipendet og rentene på sparekontoen.

Åh haha nei, ikke bsu, DA blir det småkrise når lånet skal tilbake. Jeg vil bare beholde det som blir til overs, da tenkte jeg jo riktig.

Skrevet

Hvis man først skal ha ett lån, så er studielån det mest gunstige man kan ha, av årsaker som er nevnt over. Studielånet er også normalt av marginal størrelse i forhold til hva et boliglån er. Problemet oppstår når man har lån, men ingen jobb for å betjene lånet.

I motsetning til boliglån og billån blir ikke fremtidig betalingsevne målt ved låneopptak. Dessverre tar alt for mange opp studielån, selv om de går på kvasistudier uten muligheter for jobb ved endt studium. Eller de klarer ikke å fullføre utdannelsen. Må man på trygd/støtte, uten jobb, er selvfølgelig studielånet da tyngende.

Skrevet

Rentene begynner å løpe med en gang studieåret er ferdig og du ikke søker om mer lån. Tilbakebetalingen begynner derimot 7 måneder senere.

• Liker 1
Skrevet

Mange fattige er heller ikke klar over mulighetene man har for betalingsutsettelse og rentefritak ved sykdom, arbeidsløshet eller lav lønn.

• Liker 4
Skrevet

Åh haha nei, ikke bsu, DA blir det småkrise når lånet skal tilbake. Jeg vil bare beholde det som blir til overs, da tenkte jeg jo riktig.

Hehe, ja, du kan jo selvfølgelig sette lånet som blir omgjort til stipend inn på BSU, da :)

Skrevet

Og noen har brukt opp alle mulighetene til betalingsutsettelse. Når man har gått på AAP i mange år og har hatt studielån i enda flere år så sier det stopp en gang. Mitt studielån er nå hos Statens innkrevingssentral. Jeg betaler alt jeg kan og den utbetalingen med halv skatt går rett til SI. Blir mager jul her i år.

• Liker 1
Skrevet

Og noen har brukt opp alle mulighetene til betalingsutsettelse.

Du bruker ikke opp muligheten til rentefritak, er bare betalingsutsettelse uten dokumentasjon som har et tak. Så lenge du har lav nok inntekt skal du få fritak, samme hvor lenge det er.

Når det alt har gått til SI skal det mere til, men også da skal du sitte igjen med SIFO-sats til livsoppholds osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg går på AAP og har brukt opp alle betalingsutsettelsene, men har likevel fått innvilget betalingsutsettelse pga av AAP. Husker ikke helt, men det med rentefritak skulle vel vurderes når ligningen for 2011 er klar.

Råder alle som går på AAP om å søke om rente- og betalingsutsettelse.

• Liker 2
Skrevet

Mulig det, men jeg har fått for alle terminene i 2011. Har ikke gått lengre på AAP. Har dagsats på 869.

Skrevet

Mulig det, men jeg har fått for alle terminene i 2011. Har ikke gått lengre på AAP. Har dagsats på 869.

Jeg vet selvfølgelig ikke om jeg får rentefritak. Det skal de vurdere senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...