Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser på stuidelånet mitt at jeg har ca.130 000 i gjeld, men av dette er ca. 3000 renter.

Når jeg i feb.2012 skal betale neste avdrag, som kommer på ca.3000, så vil jeg da være rentefri? For det er vel renten jeg som jeg har drevet å betalt ned på?

Så den summen som jeg sitter med, er bare gjelden? Så den blir vel ikke større om renta går opp?

Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

Lurer også på dette så dytter litt opp.

• Liker 1
Skrevet

Lurer også på dette så dytter litt opp.

Bra jeg ikke er alene om dette, så da får vi vente spent på noen lure KG-svar :)

Gjest badeand1
Skrevet

Bra jeg ikke er alene om dette, så da får vi vente spent på noen lure KG-svar :)

Jepp! :) *vente spent*

Skrevet

Jepp! :) *vente spent*

Plutselig forsvant alle KG-økonomene :lete:

Skrevet

Nei, du betaler ikke renten først og så lånet. Du betaler forløpende påløpte renter + avdrag.

La oss si 10% rente i 2012. For februar 2012 skal du da betale rente som er 10% av studielånet / 12 + en viss del som er avdrag. Og det til sammen skal være nøyaktig 3000 kr.

Skrevet

Med mindre du har avdragsfrihet på studielånet, så vil det du betaler inn bestå av både renter og avdrag. Avdraget reduserer størrelsen på lånet, mens rentene er det du betaler som en andel av lånet for å "få lov til" å ha det.

Renter vil løpe for hver enkelt periode. Så du blir nok dessverre aldri "rentefri" sånn sett.

Det jeg vil tro er tilfellet for deg er at du har begynt å betale ned studielånet ganske nylig, slik at det løp renter i en periode før du begynte å betale ned. Da vil du i begynnelsen betale kun renter, for perioden etter at du avsluttet studier og før du begynte å betalte på lånet. Om dette stemmer, så vil du begynne å betale selve avdragene nå snart. Sånn sett er du rentefri i den forstand at du har betalt alt av renter som allerede er påløpt, og du fremover vil betale kun fortløpende renter sammen med avdrag på lånet.

Anbefaler forøvrig at du vurderer å binde renten på studielånet. Fastrenten blir nok ikke stort lavere nå. ;)

Skrevet

Som andre sier, man kan risikere å betale bare renter, men det er kun når påløpt rente overstiger terminbeløpet. Jeg er for eksempel nyutdannet, og betaler kun renter det første halvåret. Etter det betaler jeg det som har påløpt av renter siden forrige avdrag og en avdragsdel. Rentefri vil du i praksis ikke være før du har betalt ned hele lånet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...