Chiquita Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 Kommer ann på inntekt det, ikke hvor mye som står på konto 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 Ingenting dersom du skal kjøpe leilighet som er dyrere enn 1 mill, og ikke har inntekt. 2
Inx Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 Vil anta at du kan få ganske høyt lån med såpass innskudd. Bankens lån til deg vil jo være godt sikret i "din del" av boligen. Men banken vil jo se om du har betjeningsevne også - altså inntekten din. Men folks inntekt kan variere over tid, bankinnskuddet ditt er hard cash.. Tipper derfor at du nesten uansett kan få et høyt boliglån.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #5 Skrevet 4. desember 2011 Vil anta at du kan få ganske høyt lån med såpass innskudd. Bankens lån til deg vil jo være godt sikret i "din del" av boligen. Men banken vil jo se om du har betjeningsevne også - altså inntekten din. Men folks inntekt kan variere over tid, bankinnskuddet ditt er hard cash.. Tipper derfor at du nesten uansett kan få et høyt boliglån. Er ikke helt riktig, for selv om banken har sikkerhet i boligen vil de se på inntekten også. Hun kan ikke få 3000 0000 i lån, om hun har 250 000 i inntekt. Banken operer med 2 1/2- 3 ganger inntekten, uavhengig av egenkapitalen. 1
Lilypond Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 Det er lettere å synse om mulig lånebeløp om du også oppgir en omtrentlig inntekt. I teorien kan du få låne maks 5.6 mill, om du ser på din 1 mill som 15 % egenkapital. Trolig er beløpet betydelig mindre, men med så høy egenkapital vil trolig ikke banken forholde seg slavisk til 3 ganger inntekt-regelen sin. Lånet du kan få som en andel av inntekten vil ofte øke når inntekten øker, altså vil du gjerne være begrenset til et lån på 3x inntekt om du tjener 300 000, men mer om du tjener 800 000. I slike tilfeller antar banken en forholdsmessig bedre betjeningsevne.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #7 Skrevet 4. desember 2011 La oss si at jeg tjener 400 000 i året, brutto, og har 1 mill i banken, fordelt på BSU og resten på sparekonto. TS
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #8 Skrevet 4. desember 2011 La oss si at jeg tjener 400 000 i året, brutto, og har 1 mill i banken, fordelt på BSU og resten på sparekonto. TS Det blir vel 3 ganger av 400 000 som blir 1 200 000, og en forutsetning av at jeg har minst 120 000 på bok.
Lilypond Skrevet 4. desember 2011 #9 Skrevet 4. desember 2011 Jeg vil tippe du kan få et lån på omkring 2 mill, forutsatt at du ikke har høy studiegjeld eller andre lån. Det overskrider jo 3x inntekt-regelen betydelig, men samtidig vil det utgjøre under 70 % av verdien om du da ender opp med en bolig til 3 mill. Dette blir jo såklart bare synsing fra min side. Kom gjerne med fasitsvaret etter at du har snakket med banken. 1
Inx Skrevet 4. desember 2011 #10 Skrevet 4. desember 2011 Jeg tror du kan få betydelig mer enn det de ovenfor tror. Særlig om bankinnskuddet ditt er noe du har spart selv og ikke bare arvet eller lignende. Du må nesten snakke med banken, det med 2,5-3ganger brutto inntekt er veiledende.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #11 Skrevet 4. desember 2011 Jeg fikk lån på 2.5 mill og har bare 400.000 i fast inntekt. Hadde ikke mer enn 270.000 i egenkapital. Tror bankene vurderer ganske så individuelt i flere saker. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. desember 2011 #12 Skrevet 4. desember 2011 men uansett hvor mye man har i banken, så må man jo klare å betjene det lånet man faktisk får Det hjelper jo ikke med 1mill i EK hvis man ikke klarer å betale renter og avdrag. 2
Inx Skrevet 4. desember 2011 #13 Skrevet 4. desember 2011 men uansett hvor mye man har i banken, så må man jo klare å betjene det lånet man faktisk får Det hjelper jo ikke med 1mill i EK hvis man ikke klarer å betale renter og avdrag. Renter må en i hvert fall klare å betjene- og på sikt også avdraget selvsagt. Feks. kan det være en student som får et boliglån med avdragsfrihet i 5 år.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #14 Skrevet 5. desember 2011 Dette stemmer ikke alltid... Jeg fikk mer i lån enn 2 1/2 - 3 x inntekten min. jeg fikk 5-6 x inntekt. Jeg hadde ca. 6-700 000 i egenkapital.. Sålenge boligen er en god del mer verdt enn det man har i lån, og man klarer å betale selv med 3-5% renteøkning, så er ikke bankene helt uvillige å låne deg mer.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #15 Skrevet 5. desember 2011 Nettopp, jeg er så dritt lei å lese besserwissere som uttaler seg om banklån. "Man får bare lånt 3x inntekt, ikke mer, basta". Likevel er jeg en av mange som har fått godt over det, jeg har faktisk lånt over 5x inntekten min. Det går an, så lenge man ikke sitter med dyre luksusvaner, for når man setter seg ned med rådgiver i banken, så er det et regnestykke. Jeg satt meg ned, og vi gikk over hva jeg brukte hver måned. Ikke har jeg bil, ikke røyker jeg, er enslig, mobil får jeg mer eller mindre gratis ringeminutter ut av. Det virker som at mange sliter med å akseptere at dette er mulig, og de fortsetter å uttale seg som om de skulle ha vært banken selv, eller jobbet for en bank. 2
SmallTalk Skrevet 5. desember 2011 #16 Skrevet 5. desember 2011 (endret) Nettopp, jeg er så dritt lei å lese besserwissere som uttaler seg om banklån. "Man får bare lånt 3x inntekt, ikke mer, basta". Likevel er jeg en av mange som har fått godt over det, jeg har faktisk lånt over 5x inntekten min. Det går an, så lenge man ikke sitter med dyre luksusvaner, for når man setter seg ned med rådgiver i banken, så er det et regnestykke. Jeg satt meg ned, og vi gikk over hva jeg brukte hver måned. Ikke har jeg bil, ikke røyker jeg, er enslig, mobil får jeg mer eller mindre gratis ringeminutter ut av. Det virker som at mange sliter med å akseptere at dette er mulig, og de fortsetter å uttale seg som om de skulle ha vært banken selv, eller jobbet for en bank. Tidligere i år ble det strammet inn ganske kraftig på bankenes låneregler, nå er det strammet inn enda kraftigere. Nå er det krav om 15% egenandel, en anbefaling om ikke å gi mer enn 3x inntekt i lån og å kreve at man skal takle en renteoppgang på 5%. Da spiller det liten rolle om du klager på besserwissere eller ikke. Dette er felt ned svart på hvitt på papiret og er det bankene skal forholde seg til, uansett om du liker det eller ikke. Endret 5. desember 2011 av SmallTalk 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #17 Skrevet 5. desember 2011 Jeg hadde 1,3 mill på konto, 290 000 i inntekt, kunne få lån på 1,2 mill, ble likevel anbefalt å ikke låne så mye. Jeg lånte derfor mindre. Dette var i 2006.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #18 Skrevet 5. desember 2011 Tidligere i år ble det strammet inn ganske kraftig på bankenes låneregler, nå er det strammet inn enda kraftigere. Nå er det krav om 15% egenandel, en anbefaling om ikke å gi mer enn 3x inntekt i lån og å kreve at man skal takle en renteoppgang på 5%. Da spiller det liten rolle om du klager på besserwissere eller ikke. Dette er felt ned svart på hvitt på papiret og er det bankene skal forholde seg til, uansett om du liker det eller ikke. Og en anbefaling om 3x inntekt er kun det, en anbefaling - enten du liker det eller ikke og helst skulle sett bankene vurderte absolutt alle med milimeterpresisjon.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #19 Skrevet 5. desember 2011 Men hvor mye kan jeg få lånt om jeg har 80 000 på BSU og tjener 200 000 i året?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #20 Skrevet 5. desember 2011 Tidligere i år ble det strammet inn ganske kraftig på bankenes låneregler, nå er det strammet inn enda kraftigere. Nå er det krav om 15% egenandel, en anbefaling om ikke å gi mer enn 3x inntekt i lån og å kreve at man skal takle en renteoppgang på 5%. Da spiller det liten rolle om du klager på besserwissere eller ikke. Dette er felt ned svart på hvitt på papiret og er det bankene skal forholde seg til, uansett om du liker det eller ikke. En anbefaling, det med 3x inntekt er fortsatt KUN en anbefaling, og jeg fikk over 5x min inntekt senest i mai, og jeg kjenner en som nylig fikk et stort lån godt over 3 ganger hennes inntekt, det var 5 eller så var det 6. Dette var via sparebank1, men som vanlig uttaler du deg om ting du ikke har snøring på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå