AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 Hiv/aids smitter lettere ved analsex enn ved vaginalt samleie. Det er vel en av grunnene til at det er mer utbredt i de homofile miljøene, vil jeg tro.
Ulva Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 (endret) Kopiert fra wikipedia Smitteoverføring skjer lettere fra mann til mann enn fra mann til kvinne eller omvendt, da viruset først og fremst finnes i større konsentrasjoner i sæden hos mannen og i mye mindre grad i kvinnelige vaginalsekreter, og fordi slimhinnen i skjeden er tykkere og mer motstandsdyktig mot rifter og sår under samleie. Ubeskyttet analsex regnes derfor som høyrisiko og betydelig mer risikabelt enn ubeskyttet vaginal sex. Endret 4. desember 2011 av Ulva
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 Så hva med de kvinnene som liker analsex da? Er det allikevel større sjans for at menn smitter menn enn for eksempel menn smitter kvinner ved analsex?
Gjest Cosette Skrevet 4. desember 2011 #5 Skrevet 4. desember 2011 Analsex medfører ofte små sår og rifter i endetarmen, hvilket øker faren for overføring av smitte. Derfor er det mer utbredt blant homofile. En annen grunn er vel også at homofile menn statistisk sett skifter partnere oftere enn heterofile, og miljøene hvor disse partnerbyttene skjer ofte er relativt små. Jeg mener jeg har lest at homofile menn beskytter seg sjeldnere enn heterofile også, uten at jeg husker hvor jeg har dette fra akkurat nu, og uten at jeg vet hvorvidt dette fremdeles gjelder. Dog, det faktum at rekordmange homofile menn har fått påvist smitte i 2011 tyder jo på at det er tilfelle.
Gjest Cosette Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 Så hva med de kvinnene som liker analsex da? Er det allikevel større sjans for at menn smitter menn enn for eksempel menn smitter kvinner ved analsex? Nei, det vil være likt. Men blant heterofile praktiseres analsex sjeldnere, og mest i faste forhold. Homofile menn praktiserer generelt analsex mer (naturlig nok, siden det er dette som er "standard" samleie for de fleste homofile), og utenfor faste forhold såvel som i. 1
Gjest nobilian Skrevet 4. desember 2011 #7 Skrevet 4. desember 2011 *** Forøvrig mener jeg vel å ha lest at HIV smitter lettere fra mann til kvinne enn fra kvinne til mann. Hos heteroseksuelle er altså kvinnen mer utsatt.
Gjest Cosette Skrevet 4. desember 2011 #8 Skrevet 4. desember 2011 *** Forøvrig mener jeg vel å ha lest at HIV smitter lettere fra mann til kvinne enn fra kvinne til mann. Hos heteroseksuelle er altså kvinnen mer utsatt. Det stemmer, da sæd har en høyere konsentrasjon av virus enn skjedesekret.
Inx Skrevet 4. desember 2011 #9 Skrevet 4. desember 2011 *** Forøvrig mener jeg vel å ha lest at HIV smitter lettere fra mann til kvinne enn fra kvinne til mann. Hos heteroseksuelle er altså kvinnen mer utsatt. Det stemmer nok, det er slik for alle kjønnssykdommer mener jeg å ha lest.
Adonis Skrevet 4. desember 2011 #10 Skrevet 4. desember 2011 Svært mange menn som har HIV/AIDS er homofile. Det er ganske mye partnerbytte og tilfeldig sex i det homofile miljøet, noe som bidrar sterkt til dette. Grunnen til dette er vel at begge parter er menn. Hadde heterofile kvinner vært like villige på tilfeldig sex som heterofile menn hadde nok fordelingen vært ganske lik.
Gjest nobilian Skrevet 4. desember 2011 #11 Skrevet 4. desember 2011 Det stemmer, da sæd har en høyere konsentrasjon av virus enn skjedesekret. *** Hm, kjenner at dirtytalken din ikke helt gjør det for meg.. :gjeiper:
Sheherasade Skrevet 4. desember 2011 #12 Skrevet 4. desember 2011 Interessant fakta: I Afrika sør for Sahara er det flere kvinner som har HIV/AIDS enn menn. Dette KAN være forbundet med at mange menn der er omskåret, noe som ser ut til å redusere risikoen for at menn blir smittet. Generelt er det vel også slik at det er større sjanse for at man blir smittet av viruset når det blir sprøytet INN i deg - derav større sjanse for kvinner og homoseksuelle å bli smittet enn for heteroseksuelle menn.
Gjest Cosette Skrevet 4. desember 2011 #13 Skrevet 4. desember 2011 Hvis man har andre kjønnsykdommer allerede, kan det øke risikoen for HIV-smitte betraktelig. Hos kvinner femganges sjansen for HIV-smitte ved klamydiainfeksjon, har jeg lest. Noe å ha i bakhodet, da mange går uvitende rundt med klamydia. (Nei, jeg har ikke HIV selv - men det er et interessant og viktig tema)
Gjest Cosette Skrevet 4. desember 2011 #14 Skrevet 4. desember 2011 Interessant fakta: I Afrika sør for Sahara er det flere kvinner som har HIV/AIDS enn menn. Dette KAN være forbundet med at mange menn der er omskåret, noe som ser ut til å redusere risikoen for at menn blir smittet. Generelt er det vel også slik at det er større sjanse for at man blir smittet av viruset når det blir sprøytet INN i deg - derav større sjanse for kvinner og homoseksuelle å bli smittet enn for heteroseksuelle menn. Angående smitte i Afrika, så har det vel vært slik i en del land og særlig krigsområder at voldtekter av småjenter har vært et utbredt problem og en årsak til smitte. Ved slike voldtekter er det sår, rifter og blod involvert for jenta, hvilket øker risikoen betraktelig for henne. Myten at en mann kan kvitte seg med egen HIV ved å voldta jomfruer har også vært utbredt, og mange HIV-smittede menn har gått på rene voldtektstokter i håp om å bli friske.
Gjest Cosette Skrevet 4. desember 2011 #15 Skrevet 4. desember 2011 *** Hm, kjenner at dirtytalken din ikke helt gjør det for meg.. :gjeiper: Du skulle hørt meg snakke om kjønnsherpes
Gjest nobilian Skrevet 4. desember 2011 #16 Skrevet 4. desember 2011 (endret) Du skulle hørt meg snakke om kjønnsherpes *** Haha, kanskje det. Rart med det, med riktig foreleser kan det meste bli interessant.. Skjønt, dette er vel egentlig en ganske alvorlig tråd, skal holde meg i skinnet. Endret 4. desember 2011 av nobilian
Sheherasade Skrevet 4. desember 2011 #17 Skrevet 4. desember 2011 Angående smitte i Afrika, så har det vel vært slik i en del land og særlig krigsområder at voldtekter av småjenter har vært et utbredt problem og en årsak til smitte. Ved slike voldtekter er det sår, rifter og blod involvert for jenta, hvilket øker risikoen betraktelig for henne. Myten at en mann kan kvitte seg med egen HIV ved å voldta jomfruer har også vært utbredt, og mange HIV-smittede menn har gått på rene voldtektstokter i håp om å bli friske. Det er også en faktor, ja.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå