Gå til innhold

Hodelus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått et skriv fra bhg til datteren min om at det går lus der. Men jeg syns det er så vanskelig å vite helt hva jeg ser etter når jeg sjekker henne. For det første er det utrolig vanskelig å gå en vilter 3 åring til å sitte i ro. Lokket hun med litt sjokolademelk idag så hun satt i ro mens jeg kjemmet håret med sånn lusekam, men hun beveger jo på hodet og sånn. Så jeg lurer på SER man det lett når man greir med sånn kam i rundt i håret? Hun har noen sorte prikker, men for meg ser det mer ut som skorper i hodebunnen, sånn alle har. Og kunne ikke se noe som beveget seg. Men igjen, det er vanskelig å sjekke nøye..tror dere jeg hadde sett det ganske kjapt om hun hadde lus??

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på det samme, synes det er kjempevanskelig å se etter lus. Eldstejenta mi har langt og tykt hår, så jeg føler knapt jeg kommer inn til hodebunnen hennes.

Skrevet

Som en som har hatt lus (for mange, mange år siden, men jeg var "voksen" nok til å huske det), kan jeg fortelle om mine erfaringer: Vet ikke om lusen lurer i hodebunnen, hos meg var de på hårstråene og når jeg ristet på håret, fremover på et hvitt ark eller lignende, kom det mange ut bare der. Lusene var 2-4mm lange og så i grunnen ut som maur på et vis. Jeg brukte aldri lusekam, bare hårristing, -vask og en runde med plukking fra min mor, og jeg ble kvitt plagen innen en uke eller to. (Den siste falt ned på brilleglasset mitt og siden har jeg ikke sett snurten av småkryp).

Skrevet

Det er vanskeleg å sjå før lusa blir ganske store, i alle fall viss ungen har tjukt hår. Men er det levande lus i håret (altså ikkje berre egg), skal du kunne sjå dei viss du greier gjennom håret med lusekam.

Skrevet

Det er vanskeleg å sjå før lusa blir ganske store, i alle fall viss ungen har tjukt hår. Men er det levande lus i håret (altså ikkje berre egg), skal du kunne sjå dei viss du greier gjennom håret med lusekam.

Men lusekammen har jo så trange mellomrom at det nesten er umulig å gre det tjukke (og ofte flokete) håret! Huff, er jo så redd for at hun skal gå med uoppdagede lus. De hadde nettopp lus på avdelingen. Men det skal jo klø også?

Skrevet

Det klør ja, men ungar bryr seg ofte ikkje om det. Men som sagt - ein ser det viss ungane har lus. Etterkvart kan det bli skikkeleg mange :spy: og då ser ein det berre ein tek ein rask kikk på hovudet til ungen...

Skrevet

TS. Jeg KLØR selv. Men det er sikkert bare psykisk.. Har hørt at man ikke begynner å klø før etter 2-3 mnd med lus.. Ugh

Men hun har iallefall ikke mange, da hadde jeg sikkert sett det. Hun har tynt, lyst, glatt hår.

Frister nesten å ta en kur bare for sikkerhetsskyld.

Skrevet

Vi hadde lus i huset for noen år siden. Vesla mi har veldig langt, tykt og mørkt hår, men det var overhode ikke vanskelig å se hverken lus eller egg. Man må dele håret inn i "soner", altså gre bare litt og litt med lusekammen. Det er lettere å få øye på egg hvis håret er vått. Vi ble raskt kvitt lusa med lusemiddel kjøpt på apoteket den gangen. Det verste var i grunnen at vi måtte bruke lusekammen i flere uker etterpå, for å forsikre oss om at lusa var helt borte. Bruk for all del ikke lusekurer hvis det ikke er nødvendig! Lusa begynner å bli resistent mot midlene som er i handelen, nettopp fordi folk tar en kur "i tilfelle". Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men jeg vet at helsesøster her har sjekket barn for lus når foreldrene har ønsket det. Kanskje verdt en telefon, hvis du er usikker?

P.S. Vi ble smittet av søskenbarn på ferie. Selv om begge ungene våre gikk i barnehagen, ble ingen andre smittet. Det er altså ingen grunn til panikk selv om det er oppdaget lus hos noen barn. Forøvrig råder helevesenet oss foreldre til å sjekke ungene med lusekam med jevne mellomrom, uavhengig om vi hører noe fra barnehagen / skolen.

• Liker 3
Skrevet

Bruk for all del ikke lusekurer hvis det ikke er nødvendig! Lusa begynner å bli resistent mot midlene som er i handelen, nettopp fordi folk tar en kur "i tilfelle".

Viktig, viktig!

Gjest snoopy_93
Skrevet

Når jeg hadde hodelus satt lusa fast i kammen. En brun litt avlang ting som er ca 1-2mm lang. Når du kjemmer håret vil du også se eggene om hun har lus.

Husker jeg kjente at noe fløy rundt i håret mitt. Fra den ene siden til den andre. Fikk tak i den og tok den ut av håret. Jævelen var 3-4mm lang. :sjokkert: Da var det lusekur på meg, i sommerferien på camping. Hurra!

Skrevet

TS. Er klar over det med resistens. Men er kommet et nytt lusemiddel på apoteket nå som lusen ikke kan bli resistent mot.

• Liker 1
Gjest lærer og mor
Skrevet

Lusekam er definitiv det beste. Dersom en har lus så kan en kombinere dette med middel, men middelet tar som regel kun lus og ikke egg, så når eggene klekkes....

Ofte så kan lusene gå på rundgang i vennegjengen/barnehagen så det er kjempe viktig at de som oppdager lus på barna sine sier fra til skole/barnehage og venner til barnet slik at alle sjekker seg og tar kur/fjerner lus. Ellers så kan dere få det tilbake. Hele familien må også sjekke seg.

Husk også å vaske/fryse ned sengetøy, hårbørster, kosedyr og støvsuge grundig soffa m.m.

Lusene nå er vanskelige å bli kvitt. Bruk for all del lusekam. De nye med dobbelt kam er de beste. For de med langt tykt hår kan det hjelpe å kamme håret når det er vått. Det finnes også et støvsuger munnstykke i danmark som heter "lusesnapper" eller noe slik som skal være bra for langt hår... men har ikke så mye erfaring med dette.

Mye pes m. lus men det er jo ikke farlig. Dere trenger ikke være flaue heller. De fleste barn har det nå for tiden en eller flere ganger i løpet av barndommen. Det er veldig vanlig og har ingen ting med hygiene å gjøre.

Hilsen lærer og mor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...