AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 Hei. Er det noen her som vet om det er mulig å jobbe som pedagogisk leder i barnehage når man er utdannet allmennlærer?
redchilli Skrevet 6. desember 2011 #3 Skrevet 6. desember 2011 Barnehagen skal ha en daglig leder som har utdanning som førskolelærer eller annen høgskoleutdanning som gir barnefaglig og pedagogisk kompetanse” (barnehageloven 2005:§17). ”pedagogiske ledere må ha utdanning førskolelærer” (barnehageloven 2005:§18
marielle171 Skrevet 6. desember 2011 #4 Skrevet 6. desember 2011 (endret) jeg vet ikke? kanskje du kan spørre forskjellige barnehager om de ansetter folk med en annen utdannelse enn førskolelærer. Jeg vet om ei jente som ble pedagogisk leder uten en utdannelse i det hele tatt (er ikke enig i det da, men prøver bare å si at tydeligvis så ansetter noen også andre enn kun utdannede pedagogisk ledere, selvom annet står i barnehageloven. Endret 6. desember 2011 av marielle171
redchilli Skrevet 6. desember 2011 #5 Skrevet 6. desember 2011 Fikk ikke med hele, "Likeverdig med førskolelærerutdanning er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med videreutdanning i barnehagepedagogikk." Altså du må ta et år med barnehagepedagogikk for å kunne kvalifisere deg som en pedagogisk leder. Men det kan jo hende at de forskjellige kommunene viker litt i fra loven, lurt å sjekke opp:)
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #6 Skrevet 6. desember 2011 Hei Tusen takk for svar. Virker kanskje som om det er litt forskjellig praksis i forskjellige barnehager. Jeg får bare prøve å søke og se hva som skjer. Får jo ikke verre enn et nei
nouveau Skrevet 6. desember 2011 #7 Skrevet 6. desember 2011 (endret) Jeg er allmennlærer, og fikk jobb som ped. leder Første året på disposisjon, og da jeg ville fortsette etter det, ble jeg nødt til å ta 30 stp småbarnsped. og 30 stp barnehageped. Dette er i min kommune da, men tenker dette gjelder på landsbasis. Lykke til med jobbsøkingen! Endret 6. desember 2011 av nouveau
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #8 Skrevet 6. desember 2011 Jeg er allmennlærer, og fikk jobb som ped. leder Første året på disposisjon, og da jeg ville fortsette etter det, ble jeg nødt til å ta 30 stp småbarnsped. og 30 stp barnehageped. Dette er i min kommune da, men tenker dette gjelder på landsbasis. Lykke til med jobbsøkingen! Hei. Hvordan var lønnen da? Fikk du lønn som ped. leder eller som ufaglært. Jeg har hørt en plass at noen av de som ikke er utdannet førskolelærere får lønn som ufaglært hvis de ansettes som ped. ledere.
sunflower87 Skrevet 6. desember 2011 #9 Skrevet 6. desember 2011 Jeg er barnevernsped. og fikk jobbe som ped.leder på disposisjon, så tror nok det gjelder også på landsbasis. Mitt lønnsnivå var noe under en vanlig ped.leder, 321800 før lønnsøkningen nå i år.
nouveau Skrevet 6. desember 2011 #10 Skrevet 6. desember 2011 Hei. Hvordan var lønnen da? Fikk du lønn som ped. leder eller som ufaglært. Jeg har hørt en plass at noen av de som ikke er utdannet førskolelærere får lønn som ufaglært hvis de ansettes som ped. ledere. Blir lønnet som ped. leder. Jeg har ikke vært borti at ufaglærte får jobbe som pedagoger. (men det har sikkert med min relativt korte fartstid å gjøre...) Se hva noen skriver tidligere i tråden, om likeverdig pedagogiske utdanning.
Muscae Skrevet 6. desember 2011 #11 Skrevet 6. desember 2011 Dersom man ikke får tak i utdannet personale, så kan man søke om dispensasjon fra utdanningskravet. Dette får man som regel innvilget, fordi det er stor mangel på førskolelærere for tiden. Man får innvilget dispensasjon for ett år av gangen - etter ett år må en utlyse stillingen på nytt, og dersom man har kvalifiserte søkere må disse gå foran den som tidligere har gått på disp. Dersom du tar barnehageped tror jeg du kan jobbe som førskolelærer, uten å måtte søke om dispensasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå