AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 To butikker som er "sammen". Den ene butikken har 2x100% ansatte . En av de jobber 50% på butikk 1, og 50% på butikk 2. Den andre butikken har 2x100% ansatte(Eier/daglig leder + butikksjef), 1x80% ansatt + h*n som jobber 50/50 + en ekstra-vakt. Nå skal butikk 1 muligens bli lagt ned. Hvordan blir det da med rettigheter osv for de som jobber der? Hva med h*n som jobber 50/50? Det er ikke plass til de 2 på butikk 2, er nok folk som det er. Vil de bli oppsagt/permitert, eller vil de ta stillingen til 80%? Har det noe å si hvor lenge en har jobbet der? De i butikk 1 har begge jobbet lenger enn en av 100% stillingen, og 80% stillingen og ekstravakten. Hvordan blir dette, i følge loven? Hvem har rett på hvilken jobb? Butikken skal legges ned pga den går i dundrende underskudd år etter år, og er bare en utgift for butikken.
Glitnir Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 Hva legger du i at butikkene er "sammen"? Enten så er arbeidsgiver den samme (altså samme org.nr. etc.), eller så er de ikke. I første tilfelle ses på staben i sin helhet, mens dersom det formelt er to forskjellige arbeidsgivere er denne prosessen de ansatte i butikk 2 uvedkommende.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 Arbeidsgiveren er den samme. Samme butikken (samme navn, samme sjef, samme økonomi) bare fordelt på to butikker. En liten og en stor. Den lille skal legges ned fordi vi skal satse stort på den store og den går i 200.000 i underskudd i året.
Gjest Tirkes Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 Dersom det er samme arbeidsgiver, så vil det være som ordinør nedskjæring vil jeg anta. Det varierer jo litt hva de gjør når de velger hvem som må gå, er man organisert så stiller man litt sterkere. Noen bedrifter går på kompetanse, noen på ansenitet og noen på en kombinasjon av disse.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #5 Skrevet 4. desember 2011 Dersom det er samme arbeidsgiver, så vil det være som ordinør nedskjæring vil jeg anta. Det varierer jo litt hva de gjør når de velger hvem som må gå, er man organisert så stiller man litt sterkere. Noen bedrifter går på kompetanse, noen på ansenitet og noen på en kombinasjon av disse. Kun en er organisert (ene i butikk 1) Hva er ordinær nedskjæring?
Gjest Tirkes Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 At ansatte må gå pga ønonomiske grunner. Krav til oppsigelse er rimelig strikse, men ikke dersom det er økonomi og avvikling av stillinger inne i bildet. Hvordan arbeidsgiver velger å forholde seg til dette er veldig vanskelig å si.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #7 Skrevet 4. desember 2011 Du trenger ikke å svare på dette, men jeg spør likevel; Dreier dette seg om butikk(er) på et av Rogalands store kjøpesentre? Grunnen til at jeg spør er fordi beskrivelsen passer til en tidligere arbeidsgiver, og jeg kan ikke si jeg er overrasket om den ene skal legges ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå