Gå til innhold

Trenger å vite om jeg er urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I desember er samværet delt slik mellom oss;

uka 1. desember var i - mor

5-12 desember - far

12-15 desember - mor

15-21 desember - far

21 desember - 2. januar - mor.

Jeg er altså mor.

Venninnegjengen min har sin faste førjulssamling 15. desember, den dagen barnet blir hentet i bhg av far.

16. desember kommer en av mine næreste venner fra Tromsø med sine barn (vi bor på østlandet).

Spurte i dag om barnet kunne komme hit istedet for barnehagen den 16. , hvorpå far foreslår å utsette samværet til den 16. noe jeg sier ikke går da jeg har avtalt noe kvelden 15., men at ellers hadde det ikke vært noe problem (dette vet han, vi tilstreber, trodde jeg, begge å være fleksible til hverandres behov og ønsker)

den 16. den eneste dagen vi kan treffe de fra Tromsø pga jobb og andre ting som også er avtalt fra før.

Er jeg urimelig som mener dette ikke burde være noe problem? Det er snakk om å gi et barn en fridag fra bhg og møte barn vi skyper med 1-2 ganger i uka. Han vet de kommer sørover, dog har jeg ikke sagt noe til han om når vi evt kunne ha møtt dem.

Hvilke synspunkter har dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere har avtale om å overlever barna i barnehagen, for å slippe nærkontakt med hverandre så ja- da er du urimelig. For det kan være ekkelt for far å komme til deg,, og merarbeid kanskje ?

• Liker 1
Skrevet

Ja du er urimelig:)han var jo grei å sa dere kunne utsette samværet en dag

• Liker 1
Skrevet

Vil det plage far om du henter i barnehagen tidlig 16/12 (eller møter han der til hans ønskede leveringstidpunkt) og møter ham igjen på ettermiddagen på samme sted?

Dersom det er vrient for far, så er han kanskje vrien for å være vrien, om jeg har skjønt problemstillingen korrekt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke du er urimelig. Det bør ikke være noe problem at du henter barnet tidlig i barnehagen og har barnet noen timer hos deg sånn at barnet får møte de fra Tromsø. Du kan jo tilby deg å kjøre barnet hjem til far når far er ferdig på jobb f.eks.

• Liker 2
Skrevet

takk for synspunkter.

Et par oppklaringer;

Vi har levering i bhg fordi det bare har blitt sånn, ikke noe problem for noen av oss å hente/levere hjemme hos hverandre hvis det er mer praktisk - noe det jo er av og til. (Jeg og barnet var senest i dag innom for å levere noen ting han hadde laget på juleverksted til faren sin)

Jeg bor på vei til fars jobb, det er ev avstikker på under 500 meter, og jeg nevnte at jeg kunne hente han til den tiden far pleier å dra på jobb om det var greiere for han (vi bor ca 1 km fra hverandre)

At samværet kunne utsettes en dag er forsåvidt en snill tanke, men far vet og utmerket godt at den 15. er en av de to-tre gangene jeg treffer alle mine nære venninner, så han ber meg i realiteten velge mellom en nær venn og venninnegjengen. (Og før noen påpeker det, jeg vet far ikke har ansvar for hva jeg takker ja og nei til, det er ikke det tråden handler om)

Og nei - det er ikke bare å skaffe barnevakt til den 15. - da jeg ikke har familie her og bor her kun pga far.

Skrevet

Vel.. Life sucks.

Skjønner at du skulle ønske du kunne få i både pose og sekk, men det er far sin uke så vil han ikke, så vil han ikke.

• Liker 1
Skrevet

Kan være at far vil at barnet skal føle en viss form for forutsigbarhet, og det å bli kastet fra pappa toi mamma og så til pappa igjen er litt opprivende og rotete.. De beste for barnet er nok barnefarens løsning. Bra du er klar over hvor ansvaret ligger... En kveld mindre med venninne bør du greia å ofre ....... Har man barn ,så har man barn... Det er noe alle må , gifte, enslige eller deltidsforelder som deg ...

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarer ikke å se at det skal være viktigere for barnet å være i barnehagen, enn å få treffe utenbys venner som barnet sjelden ser.

Så lenge du henter og leverer barnet til far innen den tid han ellers skulle vært barnehagen, ser jeg ikke noe problem i at barnet blir med deg.

• Liker 3
Skrevet

Nå er ikke jeg mor, men jeg er tante. En tante med fleksitid og ofte avsparing. Ca. 1 gang i mnd, noen ganger oftere og noen ganger sjeldnere, så henter jeg nieser og nevøer i barnehagen, uten at de er forberedt på det (avtalt med foreldrene først) og tar dem med på shopping, kakebaking, eller hva som helst.

Dersom mine nieser og nevøer ikke tar skade av sånne brudd i rutinene, så skulle man ikke tro at en mindre dag i bhg og en ekstra dag med mor skal forvirre barnet på noe vis.. Men, mulig jeg tenker for simpelt på det.

Hvordan er reglene med samvær og bhg, forresten?

Feks om X og Y har delt samvær og begge jobber fulltid. X har noen uker extra fri. Kan Y nekte X å passe barnet sitt i bhg-tiden? Y vil jo ikke få noe færre tid med barnet og barnet får mer tid med foreldrene sine?

Jeg spør ikke for å være kverrulant, men fordi jeg ikke vet. :)

Skrevet

Nå er ikke jeg mor, men jeg er tante. En tante med fleksitid og ofte avsparing. Ca. 1 gang i mnd, noen ganger oftere og noen ganger sjeldnere, så henter jeg nieser og nevøer i barnehagen, uten at de er forberedt på det (avtalt med foreldrene først) og tar dem med på shopping, kakebaking, eller hva som helst.

Dersom mine nieser og nevøer ikke tar skade av sånne brudd i rutinene, så skulle man ikke tro at en mindre dag i bhg og en ekstra dag med mor skal forvirre barnet på noe vis.. Men, mulig jeg tenker for simpelt på det.

Hvordan er reglene med samvær og bhg, forresten?

Feks om X og Y har delt samvær og begge jobber fulltid. X har noen uker extra fri. Kan Y nekte X å passe barnet sitt i bhg-tiden? Y vil jo ikke få noe færre tid med barnet og barnet får mer tid med foreldrene sine?

Her er det snakk om et barn som kastes mellom mor og far.. Og det jeg har sett er at først dag kan være full av gråt og tårer og de neste er supre.. Om man er en natt hos pappa og så en dag hos mamma og så til pappa igjen , så er det opprivende og forvirrende.. at du henter din niese en gang i mellom og HVER eneste dag ellers hun er m mor OG far, så er det noe HELT annet...

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns egentlig du er urimelig.

Slik jeg ser det, så har dere har en avtale. Du vil endre den, fordi det passer deg. Han gir deg et rimelig tilbud, men du vil diktere de nye premissene og aksepterer ikke det han tilbyr. Jeg syns det virker stressende for barnet å skulle kastes mellom foreldrene på den måten du foreslår, men det er egentlig underordnet det faktum at du bør forholde deg til den opprinnelige avtalen, eller endringen han kan akseptere.

Hvis det er så viktig for deg at barnet møter disse besøkende fra Tromsø burde samvær vært hensyntatt når besøket ble planlagt.

• Liker 3
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?

Barnet skyper med vennene fra Tromsø, han vet dem kommer nedover, har han lyst å møte dem?

Etter hva jeg tenker, så må dette dreie seg om en stor bhg-gutt, sås tor at det går an å snakke med han, så at han skal bli forvirra av å dra til far, for så å besøke mor for å treffe venner?? Kan ikke tenke meg det skulle være noe problem!

Blir vel kanskje verre hvis han får vite at dem har vært på besøk uten at han har fått møte dem pga at han var hos far?

Nei, du er ikke urimelig, ut fra den forutsetning at barnet ønsker å møte vennene.

• Liker 1
Gjest Chickpea
Skrevet

Jeg skjønner ikke at noen kan mene at mor er urimelig når hun ber om noen ekstra-timer med barnet, på et tidspunkt hvor barnet ellers er i barnehagen og far på jobb. Det er ikke som om hun tar tid fra far, han er jo på jobb! At mor ikke ønsker å kansellere planlagte ting dagen i forveien, av den grunn, har jeg full forståelse for. Så nei, jeg synes ikke du er urimelig, TS!

• Liker 1
Skrevet

alt skal passe inn i DINE avtaler, fantastisk altså!

Skrevet

Herregud, ungen blir vel ikke forvirret av å være med mor i noen timer istedet for å være i barnehagen vel? Det er jo mora til ungen!

Jeg syns ikke du er urimelig som gjerne vil ha h*n når dere får besøk, og jeg kan ikke forstå hvorfor faren skulle være i mot dette?

• Liker 1
Skrevet

Syntes ikke det høres urimelig ut jeg. Når dere til vanlig ikke har problemer med å treffe hverandre, og du kan møte dem når faren er på vei til jobb. Jeg ser ikke problemet i at barnet er hos deg istedenfor i barnehagen, når det ikke medfører noe ekstra stress for far og så lenge barnet har lyst. Skjønner ikke helt hvorfor det der skulle være så vanskelig å få til...

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Jeg er imponert over hva folk klarer å lage problemer utav. I min tid med denne problematikken så la vi alltid barnas til grunn for fordeling.

Her er gevinsten at barnet skal få treffe noen det kjenner. Da bør far være grei. På samme vis som jeg mener mor må være grei om barnet i en periode helst vil være hos far.

• Liker 2
Skrevet

Med mindre far har gode grunner for å ikke gå med på ditt forslag, synes jeg han er vrang. Det er jammen ikke store greia du ber om. Neste gang er det han som spør, og du som innvilger. Ved å si nei bare for å si nei, bidrar han ikke akkurat til noe godt samarbeidsklima.

Hvis det derimot for far skaper problemer å endre på opprinnelig samvær, synes jeg han skal trekke det lengste strået denne gangen.

• Liker 1
Gjest jomfrua
Skrevet

I desember er samværet delt slik mellom oss;

uka 1. desember var i - mor

5-12 desember - far

12-15 desember - mor

15-21 desember - far

21 desember - 2. januar - mor.

Spurte i dag om barnet kunne komme hit istedet for barnehagen den 16. , hvorpå far foreslår å utsette samværet til den 16. noe jeg sier ikke går da jeg har avtalt noe kvelden 15., men at ellers hadde det ikke vært noe problem (dette vet han, vi tilstreber, trodde jeg, begge å være fleksible til hverandres behov og ønsker)

Jeg ser poenget til faren her. Han skal egentlig ha barnet fra 15 - 21. desember men så kommer du nå og spør om du kan ha dagen den 16. desember.

Jeg ser helt klart at det vil være uhensiktsmessig for barnet og "flytte" til pappa på ettermiddagen 15. desember for så å være tilbake hos deg 16. desember på morgenen.

Jeg skjønner dere skal være fleksible og ta hensyn til hverandres behov. Men ser dere på ungens behov for forutsigbarhet og stabilitet?

Jeg ser ærlig talt ikke problemet - du har jo valget om å få det til ved at barnet er hos deg frem til 16. desember. Så jeg tenker - ta ett voksen valg ved å ihensynta barnet og ikke fokuser på hva du evnt vil måtte gå glipp av.

Så mitt råd er; enten velger du førjulsmoro med venner eller så har du barnet frem til 16. desember. Jeg for min del kan ikke skjønne at det skulle være vanskelig valg. Man kan ikke alltid få i pose og sekk og det er vel greit?

Jeg synes ikke du er urimelig når du spør - men jeg synes du er urimelig når du ikke respekterer svaret :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...