Gjest fortvilt Skrevet 16. desember 2003 #1 Del Skrevet 16. desember 2003 Hei Har vært prøver i 2 år, men blir desverre ikke gravid. Regner med at jeg får mange reaksjoner på denne...... Syntes det er vanskelig å slutte å røyke Vet at mange vil tenke: hvis jeg ønsker å bli gravid sterkt nok er det bare å slutte. Men syntes det er kjempetungt. Får ikke helt så stor motivasjon til å slutte fordi jeg tror det klirrer i bakhodet at jeg må slutte hele tiden, men mange andre blir gravide uten å slutte(vet det er dumt). JA, jeg vet jeg kunne klart å slutte hvis jeg blir gravid....... Hvordan er det med dere andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 16. desember 2003 #2 Del Skrevet 16. desember 2003 Søk hjelp! Det er ingen som sier du skal klare det alene. Det finnes mange røykesluttekurs, du kan bruke naturmedisiner, akupunktur etc. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tinka, ikke innlogget Skrevet 16. desember 2003 #3 Del Skrevet 16. desember 2003 Bare for å ha sagt det, ei jeg kjenner røykte mens hun prøvde å bli gravid og når vi snakket om det var hun 120% sikker på at om hun ble gravid ville hun sluttet. Gjett hvem som er gravid i dag (5 mnd på vei), og røyker like fullt Når du først har blitt gravid kan det være du har mange forandringer med kroppen og tenke på og, kanskje det ikke er så lett som du tror i dag? Et par andre motivasjonsmomenter; å slutte å røyke øker sjansen din for å bli gravid, det minsker risikoen for å bli gravid utenfor livmor og det minsker risikoen for spontanabort. At det er vanskelig å slutte å røyke vet jeg! Men gjør som Tusenfryd sier, søk hjelp! Snakk med legen din om det, kanskje har h*n noen forslag? Selv har jeg brukt Zyban med stort hell, og andre jeg kjenner har anbefalt boka "Endelig ikke røyker" (har ikke lest den selv da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cuddly Skrevet 16. desember 2003 #4 Del Skrevet 16. desember 2003 LES BOKA "Endelig ikke-røyker", og vær tøff! Du må bestmme deg for at du har det bedre som ikkerøyker, og det vil du være for alltid! Jeg syns det var ganske lett å slutte, jeg bare tenkte på alle de som ikke røyker; de klarer seg godt uten røyk så det må da jeg og klare!!! Nå er det ca 1/2 år siden sluttet, og har IKKE lyst på røyk. Det hendte jeg fikk det, men da bare sa jeg bare til meg selv: du trenger ikke røyk, du skal aldri røyke mer, du har det bedre uten... Så gikk det over... Du må bare slutte å innbille deg at du takler ting bedre med røyk! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rioja Skrevet 16. desember 2003 #5 Del Skrevet 16. desember 2003 Hei Tinka! Jeg vet litt hvordan du har det. Da sambo og jeg bestemte oss for å prøve, skulle jeg slutte å røyke. Det var en selvfølge for meg! Men gikk det? NEI! Det var jo under prøving at jeg virkelig hadde behov for røyken, med mye spenning og stress. Men jeg klarte å trappe ned :D , lå på 4-5 om dagen. Og skulle slutte med en gang jeg ble gravid. Da jeg testet positivt, det tok 4 måneder for min del, sluttet jeg tvert! Og jeg har ikke savnet røyken en gang Det var kjempelett!!! Ehm, har bare holdt opp ei uke da men... :oops: Jeg angrer bittert på at jeg ikke klarte å slutte tidligere, og har en liten formening om at jeg kunne ha klart det hvis jeg bare hadde hatt lyst nok! Satt i går og leste i boka "På vei" av Gro Nylander. Anbefales!!! Står mye om svangerskap og røyking der, som muligens kan få "mamma'n" til å forstå! Det er jo det som er vanskelig? "Det er jo mange røykere som blir gravide, så hvorfor ikke meg?" Ønsker deg all mulig lykke med både røykekutt og prøving! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cuddly Skrevet 16. desember 2003 #6 Del Skrevet 16. desember 2003 Ja ikke sant, når man ser etterpå hvor lett det var så skjønner man ikke hvorfor man ikke slutta for leeenge siden... :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siam Skrevet 16. desember 2003 #7 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg anbefaler også "Endelig ikke-røyker". Jeg har alltid sett på meg selv som en røyker, men nå har jeg sluttet. Og det var mye enklere enn jeg hadde trodd. Så lenge man har bestemt seg og ser fordelene ved å ikke røyke. Det er INGEN fordeler ved å røyke, what so ever!! Nå har jeg vært røykfri i 9 måneder og savner ikke røyken (veldig sjelden i alle fall... ) Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne M. Skrevet 16. desember 2003 #8 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg jobber som refleksolog med barnløshet, og nesten daglig møter jeg jenter som er i din situasjon og som er frustrerte over at de ikke får til å slutte å røyke. Dette med røyking og prøving blir som en vond spiral... Man går med dårlig samvittighet hele tiden fordi man VET jo så godt hvordan det skal være. Leste en undersøkelse om dette for en stund tilbake som var gjort på jenter i sin mest fertile alder (20 - 25) år som røkte ca 20 sigaretter om dagen. Fruktbarheten sank med ca 50% i denne gruppen. "Får ikke helt så stor motivasjon til å slutte fordi jeg tror det klirrer i bakhodet at jeg må slutte hele tiden, men mange andre blir gravide uten å slutte(vet det er dumt). " Du er ikke alene om å tenke sånn... det er vanskelig å slutte å røyke, men tenk hva du kan oppnå ved å gjøre det ;-)) Personlig så kjenner jeg mange som har slitt med å bli gravide og har vært gjennom mange IVF forsøk uten å lykkes, som til slutt har lykkes, etter at de har kuttet røyken. Kan godt hende de hadde lyktes uten også, men jeg kjenner til mange slike tilfeller. En sitter i dag med trillinger etter sitt 7. IVF forsøk. Håper dette kan motivere til å slutte. Det er viktig å fokusere på det positvie man kan oppnå ved å slutte. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariann Skrevet 16. desember 2003 #9 Del Skrevet 16. desember 2003 jeg røykte da jeg ble gravid med den første men slutta umidellbart da jeg var gravid. var røykfri helt til amminga var avslutta...da ble fristelsen for stor...begynnte på igjenn ..."slutta" da vi begynnte å prøve for 7 mnd siden...men har sprekt 100 ganger siden d.men holder meg til noen veldi få om dagen og VEIT at den dagen jeg vet jeg er gravid slutter jeg momentant...jeg har nemmlig fullt greie på hvor skadelig det er for fosteret når mamma røyker...har hatt seræmne om dette i skole sammenheng....gjett om du får vite mye fælt da....huff blir like lei og sint hver gang jeg ser gravide røyker...skulle tro folk var mer opplyst en som så nå snart i 2004 :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillen Skrevet 17. desember 2003 #10 Del Skrevet 17. desember 2003 Du er nok ikke alene nei... Jeg har prøvd siden februar (å få barn), men uten hell... I sommer klarte jeg å stumpe røyken (men fest-røyket som en slags trøst i det jeg kalte en overgangsperiode). Trodde med dette at jeg skulle klare å bli gravid tvert! Men det skjedde ikke...så fristelsen ble for stor igjen! :evil: Nå sitter jeg her, og det er like før egget mitt skal feste seg ( ), men klarer likevel ikke... Forstår meg ikke på slike som oss! Vi vil jo bli gravid mye fortere, og med et mye sunnere grunnlag, hvis vi bare stumper røyken! Noen ganger pleier jeg å "leke" at jeg er lungene mine når jeg tar et trekk... Og det motiverer til å slutte! For å være lungene kan ikke være særlig deilig! Men nå skal jeg! ...må bare vente til lørdag, for på fredag vil jeg kose meg med vin... Og da orker jeg ikke røykesuget! Jeg er teit! Lillen, røyker 5 om dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. desember 2003 #11 Del Skrevet 17. desember 2003 Den røyken den røyken... Kjenner meg veldig igjen! Vet jeg slutter når jeg blir gravid, men motivasjonen er på bånn ellers... Jeg tenker på at når jeg er gravid, tar jeg jo liksom et valg for fremtiden til barnet mitt. Men at jeg kan få lungekreft selv, det blåser jeg liksom i. Det hjelper kanskje å tenke på det lange løp. Klart vi ikke skal skade barnet vårt mens det ligger i magen, men kanskje vi burde tenke mer på belastningen det blir for barna våre hvis vi skulle bli syke senere uansett hvor gamle barna er! Vet at jeg sitter i glasshus siden jeg selv røyker nå, men jeg har nå iallefall trappet ned en god del etter at jeg har tenkt på dette. Problemet er ikke at vi røykere har gått glipp av hvor farlig røyken er, problemet er at røyken kun er skadelig over mange års forbruk, som igjen fører til at det er vanskelig å si om røyken var eneste grunn til sykdom. Hadde vært veldig bra hvis man f.eks. ble dødskvalm etter å tatt en røyk! Dessuten er den kampanjen mot røyk som føres nå så tragisk at man nesten kan sette seg på bakbeina av trass! Men, jeg ønsker deg lykke til med forsøket! Både på den ene eller andre måten! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 18. desember 2003 #12 Del Skrevet 18. desember 2003 Det er ikke så rart at det er vanskelig å slutte røyke hvis du bruker mye tanker og energi på å bli gravid. Det er liksom en jobb stor nok bare den ene av delene om du ikke skal gjøre begge deler. det er ganske typisk at å slutte røyke under "tvang" er nesten så godt som umulig. Det bør du jammen meg få forståelse for. Men jeg syns også du skal prøve å lese boka "endelig Røykfri" - prøv å få litt motivasjon for å slutte før du begynner lese den. Kjøp deg en 20 pk, og sett deg ned med kaffe og røyk og les hele boka på en eller to dager. Det vil nok hjelpe deg til å slutte noen dager i vhert fall, deretter er det litt opp til deg hvor sta du klarer være. Men er du klar for det, da klarer du det og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilletrollet Skrevet 18. desember 2003 #13 Del Skrevet 18. desember 2003 Nå er ikke jeg i akkurat deres situasjo,for jeg sluttet å røyke 1 1/2 år før vi begynte å prøve. Men jeg har flere bekjente som ikke klarer å slutte,og som gjerne vil ha barn. Hun ene er gravid og røyker fremdeles :evil: :evil: :evil: Men hun sier at det "bare" er morgen røyk....Ja ja, tenker jeg....Som om det er noe bedre. Flere jeg jobber sammen med har lest boken "endelig ikke-røyker" Som har klart å slutte med disse gift pinnene. Jeg håper du klarer det, og at suget skal gå over like fort som det gjorde hos meg.... Jeg stumpet røyken på dagen, og har ikke tatt et trekk etter det. Kuttet ut fest røyking og alt! Lilletrollet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå