AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 Hei, det koker litt over her nå, lurte på om noen kunne hjelpe meg å sette disse begrepene "påplass"; Egosentrisk: En som bare kretser om "seg og sitt" Etnosentrisk (Motsatte av kulturrelativisme): Det å bruke sin egen kultur som målestokk for møtet med andre kulturer. Ser på sin egen kultur som bedre. Vil det si at egosentrisk = Kulturrelativisme? Hjelper ikke når jeg får denne def i læreboka som strider mot notater fra forelesning: Vi skiller mellom kulturrelativistisk og etnosentrisk kultursyn. Et kulturrelativistisk syn innebærer å forsøke å forstå andre kulturer ut fra deres egne premisser og forutsetninger, uten fordommer og med åpne øyne. Et kulturrelativistisk syn er den beste måten å møte fremmede kulturer på, men kan også være problematisk. Det kan i ytterste fall føre til så stor åpenhet for annerledes normer og verdier at det glir over i likegyldighet. Etnosentrisk kultursyn betyr å sette sin egen kultur i sentrum og vurdere andre kulturer med utgangspunkt i at egen kultur er den beste. Fremmede skikker og tankesett vil da gjerne bli sett på som ulogiske og mer primitive. Sterk etnosentrisme kan føre til rasisme. Hjelp anyone?! På forhånd takk!
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker inn egosentrisk i dette å gjøre i det hele tatt? Egosentrisk og etnosentrisk er jo relativt tett knyttede begreper, forskjellen er hva som står i sentrum (om det er en selv eller ens egen kultur). Men egosentrisk er hverken det samme som eller det motsatte av etnosentrisk, det er litt som å snakke om at melk er det motsatte av brød. Det er to forskjellige sfærer. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå