Gå til innhold

Fluortabletter

-ida-

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror vi begynte da lillegutt var rundt 2 år! Men han måtte tygge dem!! :roll: Var litt redd for at han skulle sette dem i halsen... :roll:

Ellers skal han få ta dem i mange år fremover - til han har fått alle sine nye tenner og vet å sette pris på dem... :wink: (dvs. klarer å pusse ordentlig!!)

Jeg spurte faktisk min tannlege forrige uke om han syntes jeg skulle ta fluortabletter, men han sa at jeg ikke skulle få nye tenner mere, så for meg var det bedre med tannskylling - med fluor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar, har ikke hørt noe om dette på helsestasjonen og tannlegen skal vi jo ikke til før han er 3 år- Han har jo hatt tenner lenge da, ikke er det så lett å pusse de ordentlig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra ett år.

De bør forresten ikke tygges, da har de ingen effekt.

Det står jo på boksen at de skal suges eller tygges, da må de jo ha effekt på begge måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med fluortabletter tidlig og tar fortsatt innimellom. Har aldri hatt hull - anbefales! Og jeg har både tygget og sugd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min har alltid tatt fluortabletter, og har aldri hatt hull... Selv har jeg bare hatt ett hull, for jeg sluttet med fluortabletter da jeg begynte på skolen. Tror helt og holdent på at tablettene har mye å si for det ass!

Så jeg ga mine små tabletter fra de var ett år gamle. Begge har flotte tenner i dag. Skal ikke slutte før de nekter å ta dem selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluor taes opp i kroppen så det har effekt selv om de tygges, men det er best at de blir suget på.

Det er store variasjoner i Norge når det gjelder fluorinnholdet i drikkevannet, så ring din lokale tannlege og hør hva de sier der. Noen steder er det så mye flour i drikkevannet at det frarådes bruk at fluortilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store variasjoner i Norge når det gjelder fluorinnholdet i drikkevannet' date=' så ring din lokale tannlege og hør hva de sier der. Noen steder er det så mye flour i drikkevannet at det frarådes bruk at fluortilskudd.[/quote']

Mm..

For for mye fluor er ikke bra. Fluor lagres i kroppen for alltid. Mener å ha hørt at skjelettet kan bli "sprøtt" av det.

For litt "eldre" barn, er kanskje fluorskylling bedre. Verken jeg eller søstra mi fikk lov til å ta fluor av mamma. Hun ble advart av tannlegestudenter da hun var ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er stor motstander av fluor. Da mine barn var små kom fluoren. Tannlegen min sa at du må aldri gi barna dine dette.

Jeg fikk mye motstand fra helsesøster ol.

Naboene begynte og de ungene hadde ikke mindre hull, kansje mere.

Mine hadde ikke. Var nøye på tannpuss. Hull fikk de først da de flyttet hjemmefra og mor ikke masa mere.

I dag vet vi at det er mer enn nok i drikkevannet til at vi trenger tislskudd.

Det er delte meninger blandt tannleger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor motstander av fluor. Da mine barn var små kom fluoren. Tannlegen min sa at du må aldri gi barna dine dette.

Jeg fikk mye motstand fra helsesøster ol.

Naboene begynte og de ungene hadde ikke mindre hull, kansje mere.

Mine hadde ikke. Var nøye på tannpuss. Hull fikk de først da de flyttet hjemmefra og mor ikke masa mere.

I dag vet vi at det er mer enn nok i drikkevannet til at vi trenger tislskudd.

Det er delte meninger blandt tannleger om dette.

Dette kommer mye an på hva slags drikkevann man har. Ikke alt drikkevann i Norge inneholder mye fluor.

Minn mann kommer fra et sted med mye fluor i drikkevannet, og han fikk aldri fluor som små. Som 35-åring har han ingen hull.

I min søskenflokk er vi tre. Jeg fikk fluor, og har i dag ett hull i tennene. Mine to søsken fikk (uvisst av hvilken grunn) ikke fluor, og har begge mange hull i tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke mye delte meninger oom dette nei. I en periode var man forsiktig med å anbefale fluor. Den generasjonen har MASSER av hull!!! Jeg kjenner en del tannleger, helsesøstre og leser tidsskriftet til tannlegene. Fluor er VELDIG anbefalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...