Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp fått en stilling som assisterende butikksjef. Jeg har ingen ledererfaring, og den butikkerfaringen jeg har er 3 år i en faghandel som deltidsansatt. I faghandelen jeg jobbet i, var det perioder jeg jobbet veldig mye, andre perioder ikke. Jeg jobbet med produkter som interesserte meg, og jo mer selvsikker jeg ble i jobben, jo mer "ledende" ble jeg overfor nyere ansatte. Fikk mer og mer ansvar, som f.eks. displayendring, følge markedsføringsplan, og hadde mye opplæring med nye. Gjorde ikke butikksjefoppgaver som f.eks. budsjett, osv.

Der jeg jobber nå er jeg helt fersk! Ny butikk, nye produkter (dette er også en faghandel) og MASSE nytt å lære. Jeg føler ikke selv at jeg fremstilte meg som et supermenneske på intervju, fortalte bare om mine tidligere erfaringer og at jeg selv mener jeg har evne til å ha personalansvar. Jeg er ikke redd for å ta tak i ting som bør gjøres annerledes, eller å ha "ubehagelige" samtaler med ansatte.

UANSETT, jeg gruer meg litt. Jeg forventer ekstremt mye av meg selv i jobb, og vil jo selvsagt gjøre det best mulig. Hadde denne lederstillingen vært i den første butikkjobben min, hadde jeg ikke gruet meg like mye, siden jeg allerede kan produktene og hvordan ting er der. Sjefene mine nå mener jeg har skikkelig potensiale, og det er jo godt å høre, men jeg må jo bevise at jeg har det!! Jeg har vel kanskje litt prestasjonsangst, jeg går jo til noe jeg ikke har erfaring i. Jeg har heller ikke noe økonomierfaring (budsjett, o.l.), og er vel ikke så glad i det aspektet. Jeg er glad i å nå mål, selge mer enn det som er satt i budsjettet, har veldig konkurranseinstinkt, men jeg vet jo ikke helt hvor mye vi har med budsjetteringen å gjøre! Satser på å få en grei opplæring i dette...

Poenget mitt er at ja, jeg gruer meg. Jeg bekymrer meg for å ikke prestere, og for å skuffe sjefene. I tillegg må jeg lære meg en helt ny jobb, med nytt system, nye produkter, osv. Heldigvis har jeg en interesse for produktene vi selger, men det er så utrolig mye! Jeg VIL jo selv klare det, men jeg tror kanskje jeg setter litt mye press på meg selv nå. Bør jeg kanskje bare slappe litt mer av? Ikke stresse sånn?

Noen tips til en helt fersk ass. butikksjef? Tips til hvordan jeg kan motivere de ansatte? Er selv opptatt at det sosiale aspektet skal være veldig bra, og opplevde selv at når butikksjefen i den gamle jobben arrangerte interne konkurranser at det motiverte VELDIG. Kanskje jeg kan gjøre noe sånt. Uansett, takker for alle tips jeg kan få :) Blir spennende å se hvordan det går! Jeg har jo bare hatt tre vakter, ingen forventer vel at jeg skal være superpro allerede, selv om jeg forventer det selv :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke noe særlig bekymret for servicedelen, da jeg har masse erfaring med det fra før av. Snakker bra med kunder, trives veldig godt med salg. Så, jo fort jeg kan produktene godt, så er jeg nok ganske sikker på at det blir veldig bra resultater!

Skrevet

Jeg tror det viktigste er å være deg selv. I begynnelsen er du fersk - da er det viktig at du lytter og tar læring, både fra den nye sjefen, kollegene, og de du skal være sjef for selv. Vær oppriktig interessert i gode tips fra andre, da får du også et bedre kollegialt forhold, tror jeg.

Som personalleder er det fint å passe på det sosiale, at folk har det bra på jobben. Se kollegene og dine underordnede - først og fremst kan du tenke på dem som vanlige kolleger, men alle setter pris på gode tilbakemeldinger når man gjør noe bra - f.eks. ros hvis noen håndterte en vanskelig kundesituasjon på en god måte.

Hvis du skulle komme opp i en situasjon der du må irettesette en ansatt, er det viktig at det skjer på tomannshånd - ikke foran andre ansatte eller kunder. Fortell hva som ikke var bra, og hvordan de kunne gjort det bedre.

Ellers kan du alltids spille på andre mellomledere i butikken, og selvfølgelig butikksjefen. Dere kan lære masse av hverandre!

Men dette er sikkert en selvfølge - jeg ønsker deg egentlig bare lykke til! Dette klarer du helt sikkert fint!

Skrevet

Jeg tror det viktigste er å være deg selv. I begynnelsen er du fersk - da er det viktig at du lytter og tar læring, både fra den nye sjefen, kollegene, og de du skal være sjef for selv. Vær oppriktig interessert i gode tips fra andre, da får du også et bedre kollegialt forhold, tror jeg.

Som personalleder er det fint å passe på det sosiale, at folk har det bra på jobben. Se kollegene og dine underordnede - først og fremst kan du tenke på dem som vanlige kolleger, men alle setter pris på gode tilbakemeldinger når man gjør noe bra - f.eks. ros hvis noen håndterte en vanskelig kundesituasjon på en god måte.

Hvis du skulle komme opp i en situasjon der du må irettesette en ansatt, er det viktig at det skjer på tomannshånd - ikke foran andre ansatte eller kunder. Fortell hva som ikke var bra, og hvordan de kunne gjort det bedre.

Ellers kan du alltids spille på andre mellomledere i butikken, og selvfølgelig butikksjefen. Dere kan lære masse av hverandre!

Men dette er sikkert en selvfølge - jeg ønsker deg egentlig bare lykke til! Dette klarer du helt sikkert fint!

Tusen takk for kjempefine tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...