Gå til innhold

vegansk/vegetarisk kosthold


Gjest lille pinnsvin

Anbefalte innlegg

Gjest lille pinnsvin

jeg ønsker å gå over til ett mer vegetarisk/vegansk kosthold. jeg finner masse oppskrifter osv osv på nett. MEN jeg finner ingen gode oversikter over hva det er lurt å ha i skapene til enhver tid og hva det er lurt å begynne å kjøpe inn?

er det noen her inne som har en link til en sånn oversikt, eller evt gidder å skrive en for meg? :) jeg er helt grønn og trenger altså en oversikt over det helt grunnlegende tingene en trenger(selv om det er ting som folk normalt har uansett)

på forhånd takk :)

Endret av lille pinnsvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært veganer i mange år, men orker ikke skrive noen avhandling akkurat nå. Sjekk:

Vegetarbloggen og vegetarforeningen på facebook.

http://veg-veg.no/

www.veganfitness.net

..til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linser

bønner

grønnsaker du liker

krydder

tofu

kikerter

ris

sopp

mel

kikertmel

polenta

frø og kjerner

bær

...egentlig spørs det helt på hva du liker. Dette er en liste over ting jeg alltid har i skapene, det er sikkert mer også som jeg glemte i farta. TVP, tofu og quorn er også muligheter dersom du vil ha "kjøtterstatninger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette er de essensielle tingene jeg alltid passer på å ha i skapene (som jeg kan komme på), og som jeg bruker hyppigst:

Ris, makaroni, spagetti, linfrø, tomatbønner, kidneybønner, kikerter, boksetomat, tvp, røde linser, buljongterninger, salt, pepper, hvitløkspulver, løkpulver, paprikapulver, tørket chili, spisskummin, koriander, basilikum, timian, oregano, soyasaus, tomatpuré, sitronsaft, karry av diverse slag på glass, løk, paprika, hvitløk, tahini, olje. I fryseren må jeg alltid ha erter, spinat, brokkoli og bær. Så klart er det en masse andre greier man trenger også, men det kan man kjøpe når man trenger det, så ikke det ligger å blir dårlig. Jeg har også alltid melk og ost, for jeg er ikke veganer, "kun" lakto-vegetarianer, men det finnes jo veganske alternativer.

Bortsett fra de grønnsakene jeg kjøper frossent, og løk, paprika og hvitløk som jeg bruker så ofte at de aldri rekker bli dårlige, så er jo grønnsaker ferskvarer med varierende holdbarhet som man må handle inn når man trenger dem.

Dette er nok omtrent en femtedel av det som fyller matskapene mine, så du vil nok se at du trenger en masse andre greier også, men med alle disse basisvarene har du ihvertfall alltid noe å lage til middag, og det er lite eller ingenting der som vil stå og bli dårlig.

Når forespørselen nå er besvart vil jeg avslutte med å anbefalle deg å se bort fra hele greia og heller handle inn maten etter hvert som du trenger den. Vegetariske kosthold er like forskjellige som kosthold med kjøtt, og det er vanskelig å vite hva noen anndre vil trenge. Man kan så klart også leve fint på frossenpizza og spagetti med tomatsaus fra toro.

Lykke til med livsstilsendringen! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris, pasta, rismelk, risfløte, bønner, salat, avocado, tomater, løk, sopp, chilli, urter, krydder, brokkoli, gulerøtter, appelsiner, gluten/egg/melk-fritt brød.

Egentlig det du ønsker. Jeg er ikke veganer/vegeterianer, men det å se i hyllene hvor det står mat for de som ikke tåler gluten/egg/melk er alltid lurt. Selv har jeg ulike toleranser, og innimellom holder jeg meg unna alt mulig rart. Det blir å gå etter hva du selv liker, og det finnes massevis av produkter du kan erstatte kjøtt med. Det som derimot er viktig er å sjekke at du får i deg alt av vitaminer og mineraler ulike kjøttyper kan gi, slik at du får i deg riktig dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...