Gå til innhold

Problemer med Kenwood

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått en Kenwood Major. Jeg må si jeg er svært misfornøyd.

Jeg får overhodet ikke til å lage gjørdeiger i den. Jeg liker å bake mitt eget brød, som var grunnen til at jeg ville ha en maskin for det er så kjedelig å elte. Men eltingen fungerer ikke i det hele tatt! Jeg bruker eltekroken, som det står i bruksanvisningen jeg skal gjøre. Nå har jeg prøvd å lage brød med den fire-fem ganger, alle gangene med en oppskrifter som har fungert ypperlig på andre maskiner. Jeg bruker som regel deiger med halvparten sammalt hvete, en del rug, en del kli, og gjerne en del havremel.

Problemet er at eltekroken bare graver seg et lite hull i deigen, og så snurrer den rundt omkring i dette tomrommet midt i, mens deigen ligger ueltet langs kanten. Det ER så irriterende! Jeg prøver å dytte deigen inn mot midten, men det er jo mer arbeid enn å bare elte skitet for hånd. Jeg har prøvd med mer væske, med mer mel, mel annen type mel, alt jeg kommer på, og likevel ender jeg opp med å til slutte elte den får hånd, etter å kastet bort en halvtime på å få maskinen til å gjøre som den skal. I dag prøvde jeg til slutt med k-kroken, som jo er til kakedeiger og slikt, men det gikk jo like dårlig.

Pizzadeig går også dårlig. Der er problemet at deigen er så liten at den fester seg fast i kroken, og bare snurrer rundt og rundt festet til kroken, så den blir jo ikke eltet.

Er det noen andre som har samme problemet, eller noen som har en løsning? Det var en dyr maskin, og den tar stor plass i skapet, så det er så ergerlig når den ikke fyller det behovet jeg har, og som den ifølge bruksanvisningen skal gjøre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen problem med å elte deiger i maskinen min, jeg er tvert i mot veldig godt fornøyd med Kenwooden min og bruker den mye.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror problemet ditt skyldes at du ikke har justert dybden på redskapene slik at de passer perfekt til bollen.

Du kan stille dybden på de enkelte delene (vispen, spaden, eltekroken) slik at de når dypere eller høyere. Hvis redskapene ikke når dypt nok, vil det bli slik du beskriver, deigen legger seg inntil kanten og i bunnen av bollen.

For å justere dybden, må du bruke en skiftenøkkel og løsne mutteren ved stangen. Da kan du justere høyden og feste mutteren igjen ved ønsket nivå. Det skal også stå en beskrivelse i bruksanvisningen til maskinen.

• Liker 2
Skrevet

ts her: Takk for svar.

Det er ikke noe som legger seg i bunnen, så jeg trodde den var langt nok nede. Alt legger seg bare på sidene. Men jeg kan jo prøve å senke den litt. Skal den så langt ned at den skraper i bunnen?

Skrevet

ts her: Takk for svar.

Det er ikke noe som legger seg i bunnen, så jeg trodde den var langt nok nede. Alt legger seg bare på sidene. Men jeg kan jo prøve å senke den litt. Skal den så langt ned at den skraper i bunnen?

Redskapene skal ikke skrape i bunnen. Da vil de sette merker i bollen. De skal nå så langt ned som de kan uten å nå bunnen, altså rett over. Redskapene skrår utover, så når de når dypere ned i bollen, vil de også nå lengre ut mot sidene

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Det er gjerne at dybden ikke er helt riktig innstilt. Ellers har jeg oppdaget at det er greit å ta i all væska, så helle i melet med Kenwooden. Da setter det seg ikke på kantene :)

Gjest Survival
Skrevet

Har ikke samme problem med min Major i det hele tatt. Jeg får perfekt deig hver gang, noe jeg var langt unna når jeg elta for hånd. Men jeg har stilt den inn sånn at kroken kommer litt lenger ned i bollen enn den var da jeg kjøpte maskinen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det røyskatt sa, ha i væska først, og så mjølet. Då trur eg du vil bli fornøgd.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har også kjøpt en Kenwood Titanium Majon (1500 W), og har kjempeproblemer med eltekroken.

Jeg har saumfart nettet, og forsøkt alle tips og råd jeg har kommet over (ha vannet oppi først, ha vannet oppi sist, sku på eltekroken med skiftenøkkelen etc.) Men problemet er akkurat det samme.

For meg er problemet imidlertid ikke et hull som bli laget i deigen, men at all deigen henger seg fast på eltekroken og bare blir snurret rundt og rundt. Selv når jeg lager 4 brød i slengen skjer dette (så jeg nekter å tro at deigen er for liten). Bollen er for øvrig 6,7 liter.

Jeg baker kun relativt grove brød, så det er mulig at det er dette som er årsaken. Samtlige oppskrifter jeg har forsøkt fra Morten Schakenda-boken (grove, sunne brød) får jeg ikke til i Kenwooden. Deigen hever så vidt, og ender opp med å bli tett og flat. Buuuuu!

Jeg er sinnsykt sur for at jeg har brukt så mye penger på denne maskinen. Hadde mye heller lyst på en Kitchen Aid, men etter å ha lest på nettet at "Kenwood slår knockout på alle andre kjøkkenmaskiner" tenkte jeg at jeg skulle gå for denne stålklumpen.

SUPERskuffet :(

(det kan godt være at den er god på andre ting, men jeg baker bare brød og boller så jeg har ikke prøvd andre funksjoner)

Gjest navnelapp
Skrevet

Det kan høyrest ut som om du har litt lite væske i deigen, ja. Hald tilbake litt av mjølet, og sørg for at deigen er ganske fuktig. Ha i meir mjøl mot slutten, slik at deigen vert passe fast.

Du kan godt gjere første gongs heving ferdig med fuktig deig, og så tilsette meir mjøl og heve ferdig med fastare deig.

Skrevet

<3 Kenwood <3

Jeg gjør motsatt av det som anbefales her: Jeg tar alt melet i bollen og tilsetter væske gradvis. Det funker som fjell. Hvis man baker med Ingrid Espelid Hovig-metoden (har all væsken i bollen og tilsetter melet), kan det lettere bli problemer med at noe mel blir liggende igjen. Gode grunner til å gjøre som jeg finner du ellers i bakeboka fra Åpent bakeri. Heter den bare "Brød", tro? Veldig bra, i hvert fall!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...