Gå til innhold

Tror noen at Jesus ble født 25 desember?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at briter og amerikanere åpner presanger 25 fordi de mener at det er dagen Jesus ble født. Jeg vet jo selvfølgelig at hele julaften bare en dato som vi har funnet på for å ha en dag å feire, men det er litt rart at datoen ikke stemmer med alle da.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jesus ble født på natta 24/25 desember, derfor er tradisjonene litt ulike, det står ikke noe eksakt klokkeslett i bibelen akkuratt, derfor mener noen at han ble født 24 og andre at han ble født 25 :)

men mest går det bare på gamle tradisjoner :)

Skrevet

Julaften er ikke funnet på, det er litt for sleivete å påstå. Den ble innført i Norge av tidlige kristne for å slå sammen feiringen av at solen snur samt Kristi fødsel.

Normale velutdannede kristne er utmerket klar over at Jesus mest sannsynlig ikke ble førdt 24/25 desember men mest sannsynlig på vårparten eller høsten. Påstanden om at Jesus ble født den 25 des er meget gammel, allerede rundt år 336 e.Kr. ble den foreslått som den rette datoen.

Skrevet

Julaften er ikke funnet på, det er litt for sleivete å påstå. Den ble innført i Norge av tidlige kristne for å slå sammen feiringen av at solen snur samt Kristi fødsel.

Normale velutdannede kristne er utmerket klar over at Jesus mest sannsynlig ikke ble førdt 24/25 desember men mest sannsynlig på vårparten eller høsten. Påstanden om at Jesus ble født den 25 des er meget gammel, allerede rundt år 336 e.Kr. ble den foreslått som den rette datoen.

Jeg sa ikke at hele julaften var funnet på, men datoen.

Skrevet

Jesus ble jo født på sommeren. :klaske:

• Liker 1
Gjest ms_kwang
Skrevet

jeg tror ikke han ble født i det hele tatt jeg :fnise:

men men.

Ikke alle har lik tro :)

Skrevet

Jeg tror aldri han ble født jeg, men det er godt vi er forskjellige! :sjenert:

Skrevet

det er bevist at det fantest en mann som hette jesus på den tiden, og at han hadde en litt spesielle rolle i samfunnet. om han var guds sønn eller bare en vanlig karismatisk mann er derimot basert på tro :)

• Liker 1
Gjest ms_kwang
Skrevet

jeg kjenner faktisk en som er født 24des, heter jesus men han er svart og muslim.. jeg finner det litt komisk jeg :fnise:

Gjest ms_kwang
Skrevet

De fleste mennesker som har levd har nok blitt født.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus#Existence_of_Jesus

Men....Jeg tror ikke på Jesus.

Jeg tror ikke på at han har levd, at han har blitt født en gang, jeg tror ikke på noe i kristendommen, eller andre religioner. Gi meg en link til wikipedia om at jesus var virkelig? spar meg.

Ikke alt som står på wikipedia er sant.

Og etter å ha skumlest wiki, på det jeg allerede viste, det er ikke bevis at han levde.

De er enig og uenig alle sammen.

Kom ikke her å fortell meg "de fleste mennesker som har levd har nok blitt født." med en link til wiki, det er ikke nok bevis at han levde.

Go on, bli sint og frustrert på meg at jeg ikke tror, det er mitt valg, ikke ditt, jeg tror ikke.

Jeg bryr meg ikke hva du tror på, fordi det er ditt valg! :)

Gjest lille pinnsvin
Skrevet

Men....Jeg tror ikke på Jesus.

Jeg tror ikke på at han har levd, at han har blitt født en gang, jeg tror ikke på noe i kristendommen, eller andre religioner. Gi meg en link til wikipedia om at jesus var virkelig? spar meg.

Ikke alt som står på wikipedia er sant.

Og etter å ha skumlest wiki, på det jeg allerede viste, det er ikke bevis at han levde.

De er enig og uenig alle sammen.

Kom ikke her å fortell meg "de fleste mennesker som har levd har nok blitt født." med en link til wiki, det er ikke nok bevis at han levde.

Go on, bli sint og frustrert på meg at jeg ikke tror, det er mitt valg, ikke ditt, jeg tror ikke.

Jeg bryr meg ikke hva du tror på, fordi det er ditt valg! :)

jeg gidder egentlig ikke diskutere akkuratt dette så veldig, men å si at jesus ikke fantes blir som å si at du ikke finnes ;) det er ikke bare på wikipedia det står at jesus var en ekte person. det er en del av verdenshistorien. viss du ikke vet det har du gått glipp av en del av historien ;)

det som derimot ikke er bevist er om han var guds sønn eller ikke. det går på tro, og om du velger å tro på det eller ikke er helt og holdent ditt valg :)

• Liker 7
Gjest ms_kwang
Skrevet

jeg gidder egentlig ikke diskutere akkuratt dette så veldig, men å si at jesus ikke fantes blir som å si at du ikke finnes ;) det er ikke bare på wikipedia det står at jesus var en ekte person. det er en del av verdenshistorien. viss du ikke vet det har du gått glipp av en del av historien ;)

det som derimot ikke er bevist er om han var guds sønn eller ikke. det går på tro, og om du velger å tro på det eller ikke er helt og holdent ditt valg :)

Jeg bare tror ikke at denne "Jesus" noen gang har eksistert..

Skrevet

Jeg bare tror ikke at denne "Jesus" noen gang har eksistert..

Men hvis Jesus aldri eksisterte hvem fant han opp? Og hvorfor trodde alle på den personen?

Skrevet

det har nok vært en person som het jesus .Men at han var "guds" barn og at Maria hadde jomfrufødsel tror jeg ikke på.Oppdiktet historie,da Maria mest sansynelig var utro og ble gravid.

Folk har et behov for å legge skyld på ,tro på eller mening i livet,derfor tror mange på gud.

Jeg har nok med å tro på meg selv jeg og trenger ingen oppdikted gudesak

• Hjerte 1
Skrevet

Men hvis Jesus aldri eksisterte hvem fant han opp? Og hvorfor trodde alle på den personen?

som sagt tidligere har han eksistert, det er bare ms_kwang som nekter å innse historiske fakta ;)

om han er guds sønn eller ikke er ett trosspm :)

• Liker 2
Gjest ms_kwang
Skrevet

Menneske har greie med det å tro, håpe på at ting går bra, en leder som de kan se opp til, føle seg trygg rundt.

Tro, en religion, vet dere i det hele tatt hvor mange religioner det er i verden, alle religionene har forskjellige personer, skapninger, objekter.

Det er kanskje en grunn til at noen religioner ikke engang nevner at jesus noen gang har levd, eksistert født.

Med at dere går rundt å prøver å fortelle meg at jesus har eksistert, ditten og datten, osv, beviser bare at dere tror på noe jeg ikke tror på.

er mange av oss der ute, som ikke tror på han, at han noensinne har levd.

Jeg mener at jesus aldri har eksistert.

Det er en ren fantasi.

Hva trodde folk på før jesus?

Var det da gresk mytologi?

Eller var det kanskje noe annet.

Gjest ms_kwang
Skrevet

Men folkens, jeg respekterer, at dere tror at han levde, men jeg står med mitt og sier at han ikke eksisterte, fordi det er det jeg tror...*min tro, ikke din tro, la meg leve mitt liv nå*

Skrevet

Jeg tror heller ikke at Jesus var Guds sønn, på jomfrufødsler eller oppstandelsen. Men det er ganske godt bevist at det levde en mann ved navn Jesus i det aktuelle tidsrommet, han var en politisk rebell, han ble korsfestet.

Hans eksistens ble ikke bare dokumentert av kristne.

Om han er Guds sønn blir et trosspørsmål. Om han levde eller ikke blir vel mer en historisk greie.

Men, for all del. Man kan selvsagt velge å la være å tro på navngitte historiske personer fra så langt tilbake i tid.

• Liker 1
Skrevet

Menneske har greie med det å tro, håpe på at ting går bra, en leder som de kan se opp til, føle seg trygg rundt.

Tro, en religion, vet dere i det hele tatt hvor mange religioner det er i verden, alle religionene har forskjellige personer, skapninger, objekter.

Det er kanskje en grunn til at noen religioner ikke engang nevner at jesus noen gang har levd, eksistert født.

Med at dere går rundt å prøver å fortelle meg at jesus har eksistert, ditten og datten, osv, beviser bare at dere tror på noe jeg ikke tror på.

er mange av oss der ute, som ikke tror på han, at han noensinne har levd.

Jeg mener at jesus aldri har eksistert.

Det er en ren fantasi.

Hva trodde folk på før jesus?

Var det da gresk mytologi?

Eller var det kanskje noe annet.

Jeg tror heller ikke på ham i en religiøs forstand. Jeg tror ikke på diverse klarsynte heller. Men jeg tror nok han var et virkelig menneske.

Jesus selv var født jøde. Før Jesus hadde man ulike religioner i ulike deler av verden. Mye likt i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...