Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åh, det kribler i magen... Endelig ligger livssituasjonen til rette for å begynne å prøve, jeg og mannen har faste jobber og bolig, og etter planen skal jeg slutte på p-pillen (Yasmin) etter siste brett nå i desember.

Men jeg er så spent! Jeg er 27 år, og har gått på pillen i 10 år... Den gangen jeg begynte, var det fordi jeg hadde voldsomme menssmerter. Jeg er ganske nervøs for at de skal komme tilbake igjen! Jeg er også nervøs for at pillen skal forandre humøret mitt, sexlyst, vekt osv. Det er liksom så lenge siden jeg begynte på pillen at jeg nesten ikke husker hvordan jeg var.

Så nå lurer jeg veldig på hvordan det gikk for andre å slutte etter mange år på pillen? Hva var bivirkningene/konsekvensene?

Og ikke minst, hvor lang tid tok det før du ble gravid??

(Jeg beklager hvis det er laget mange lignende tråder tidligere, jeg er helt ny i dette forumet)

Skrevet

Jeg sluttet på p-piller for en måneds tid siden (ikke pga barn). Jeg har ikke merket så store forskjeller enda. Det er mulig at jeg har fått roet humøret litt, men jeg er usikker. Jeg har ikke fått menstruasjonen tilbake enda, jeg fikk bare den vanlige blødningen rett etter jeg sluttet.

Gratulerer som prøver foresten! :)

Skrevet

Jeg er ikke gravid enda, men sluttet i juli. Har ikke merket noen særlig bivirkninger annet enn mer menssmerter (noe jeg regnet med), og mindre sexlyst kunne jeg vel ikke få, så den har blitt større. Vekta har det heller ikke skjedd noe med, ikke humøret heller egentlig.

Skrevet

Jeg sluttet på p-piller etter 10 år i februar. Hadde ingen bivirkninger av å slutte. Begynte å prøve nå i november og spiren satt på første forsøk (men hadde jo da vært uten p-pille siden februar). Lykke til som prøver !!:):klemmer:

Skrevet

Jeg sluttet på Yasmin da jeg var like gammel som deg, også jeg etter ti års bruk.

Jeg fikk regelmessige sykluser fra første stund. Merket heller ingenting til forandringer i kroppen.

Men etter syv måneder forsvant mensen, og jeg fikk den ikke igjen på ett år. Nå, tre år etter pilleslutt, er vi fortsatt prøvere, og i gang med prøverør. Men dette har nok ingenting med ti år på pillen å gjøre. De fleste blir gravide tidligere enn de trur.

Skrevet

Tusen takk for svar!! Jeg setter stor pris på å lese andres erfaringer. Godt å høre at flere slapp ubehagelige bivirkninger. Kjipt å høre om din situasjon, Athene, jeg ønsker deg masse lykke til! Det er jo en slik situasjon jeg frykter, at det vil ta lang tid å bli gravid. Men jeg må jo bare hoppe i det og håpe på det beste.

Skrevet

Min syklus har forresten vært stabil siden mnd etter jeg sluttet.

Skrevet

Hadde ingen problemer med å slutte på p-pillene etter 8år på dem. Mensen kom som den skulle og kroppen fungerte fint. Menssmertene kom tilbake og lengden på mensen økte litt. Smertene har økt jevnt og trutt i snart 5 år(vi har ikke klart å gjøre meg gravid...) det er vel det som er det verste med å ikke gå på pillene.

Gjest Drodlebrura
Skrevet

For snart et år siden slutta jeg på p-pillene etter cirka 10 år på. Har da ikke gått på pillene hele tiden disse 10 årene, men hatt noen lengre pauser inn i mellom.

Ingen bivirkninger. Mensen kom raskt og stabiliserte seg på 27-29 dager med en gang. Regner med eggløsningen er på plass siden mensen er regelmessig og jeg alltid har det såkallte "el-slimet".

Sexlysten er vel omtrent som før. Ikke noe forskjell ifht vekt. Kanskje litt mer uren hud? Ikke noe voldsomt hvertfall.

Vi har ikke prøvd å bli gravide, men har hoppa av svingen og prøvd å styre unna EL. Så blir spennende å se hvordan det går, nå som vi skal starte prøvingen :)

Skrevet

Jeg sluttet på pillen for snart 4 mnd siden, etter å ha brukt dem i 5 år ca. Det var også Yasmin. Er ikke gravid enda, men d kommer nok.

Syklusen var stabil med en gang og regner med at EL også er i orden. Har mer menssmerter og den er litt lengre enn før. Har nok litt mer uren hud også, men ellers ikke noe spesielt.

Skrevet

Slutta på pillen i august, etter flere år. Hadde tidligere lange og uregelmessige sykluser, men pillene har styrt den lenge.

Tok ca 4-5 mnd før syklusen stabiliserte seg på 29-30 dager :)

Var bortreist til jul, og satte da i gang prøvinga, altså sex uten prevensjon.

Fikk gradvis sterkere menssmerter hver syklus, men ble heldigvis gravid i 7. PP.

Ingen endring i vekt, men kanskje noe mer sexlyst og uren hud.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Jeg brukte hormonprevensjon (ikke kun p-piller, men svarer fordet) i 14 år sammenhengende, p-piller i mange år, så p-sprøyte, så p-stav, så p-ring noen mnd, så sluttet jeg pga at jeg ble så emo av ringen, hadde først en lang syklus, så en normal, og så ble jeg gravid mens jeg hadde mensen, så syklusene var tydeligvis litt rotete. Var på UL for å sjekke om alt var som det skulle pga rotete blødning to uker før jeg ble gravid, fikk da beskjed om at kroppen nok trengte noen sykluser før jeg kunne bli gravid. Rart med tilfeldighetene.

Men jeg rakk å nyte en hormonfri tilværelse noen uker, og det var veldig fint :) Rakk ikke å få tilbake monstermenssmertene jeg hadde før jeg startet på p-piller heller.

ETA: Masse lykke til! :)

Endret av itchii
Skrevet

Jeg sluttet på p-piller for 3 uker siden etter 14 års mer eller mindre sammenhengende bruk. Siden jeg hatt lyst til å slutte på pilla i laaang tid, men ikke har kunnet sluttet før nå pga div praktiske årsaker, følger jeg nøye med på alle symptomer, har fått meg app på mobilen og greier :nigo: Og denne uken tror jeg at jeg har hatt el! Lykke! :bolledeig: Har iallefall hatt en del symptomer som jeg ikke skal gå inn i detalj på her.. :eeeh:

Skrevet (endret)

Jeg sluttet på hormonprevansjon (har gått på p-piller og p-ring, uten pause da jeg byttet) etter 7 år i januar i år. Jeg prøver riktignok ikke, men erfaringene mine med prevansjonsslutt kan jeg jo dele! :)

Det har gått veldig fint, og etter nesten et år merker jeg økt sexlyst, mindre hodepine, jeg sparer litt penger (p-ring kostet totalt 1200 kr i året eller mer), jeg blir lettere våt under sex. Mensen er kortere men mer intens, ikke plaget med menssmerter annet enn murringer.

Syklusen min var helt stabil de første 6-7 månedene, før den plutselig ikke dukket opp som forventet. Testet og dro til lege da testene var negative, men mensen ikke dukket opp. Dagen etter legebesøket kom mensen, to uker senere enn forventet. Nå ser det ut til at jeg har en menssyklus som på "mystisk" vis har blitt lenger enn det så ut til å begynne med.

Jeg har nesten utelukkende positive opplevelser med å slutte, men hva folk opplever er jo helt individuelt. :)

Endret av PecanPie
Skrevet

Jeg sluttet på p.pillen (yasmin) i februar. Hadde da gått på den i ca 9 år. De to første syklusene var ganske lange, men en 35 - 40 dager mellom hver blødning. Fikk eggløsningen tilbake den 3 syklusen, og mnd etter så satt spiren :)

Det tok oss altså en ca 4,5 mnd å bli gravid.

Fikk EL tilbake etter 2 mnd ca.

Bivirkninger av p.pilleslutt: JA! Ble "fjortis" igjen. Sur og sint og følelsesmessig kaos. EN del uren hud i starten og alt var skikkelig drit. Dette ble bedre da jeg fikk eggløsningen tilbake og vanlig hormonbalanse.

Masse lykke til :klemmer:

Annonse
Skrevet

Jeg fikk litt mer uren hud jeg også, og litt vondere mens, og litt mer mens. Jeg hadde gått på piller i minst 15 år, ble gravid etter 2,5 mnd i pp3 :) Lykke til med prøvingen! Kan forresten anbefale period diary (iphone) for å holde styr på mensen og fruktbare perioder.

Skrevet

jeg sluttet på pillen i februar etter 7 år på pillen. fikk mensen tilbake med engang, men litt variabel lengde på 26 - 31 dager. Føler selv at jeg har blitt roligere ifh til humøret, men har fått mer uren hud og fettet hår. Eggløsning har jeg ikke sett noe til og er enda ikke blitt gravid...

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar denne opp igjen jeg :) Har sluttet på pillene nå, og det første jeg har merker er at jeg har vært utrolig trøtt og sliten i tillegg til at jeg har vært plaget med hodepine i ukene etter pilleslutt. Er det en vanlig bivirkning?

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det litt over et år siden jeg slutten på p-plaster. Mensen fikk jeg tilbake etter 3 måneder, med noen stabile sykluser før den klusset seg til igjen. Har nå vært kjempe lenge uten mensen. Hadde mensen sist ca 20 desember.

Startet å prøve aktivt ca fra August.

Menssmertene er kraftigere. Det som er rart, er at jeg har hatt mye menssmerter denne syklusen. Dagene før jeg hadde beregnet å få mensen hadde jeg veldig kraftige menssmerter, men ingen mens... Heller ikke gravid.

Ellers hadde jeg mye uren hud frem til jul, men det har gitt seg.

Pia

Skrevet

Jeg sluttet på pillen i januar i år. fikk ikke min første mens før etter 50 dager! så nå er jeg spent på om det har stabilisert seg mer og ikke tar så lang tid. håper i værtfall det! Vi har ikke begynt å prøve ennå, men begynner vel om en måned eller to. spennende =)

Ikke merket så mye bivirkninger, litt mer uren hud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...