Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei!

Har tenkte å ta opp lån.. Har aldri gjort det for å lurer på en del ting angående dette.

Er 21 år og har en fin regning på 4000kr som ca. Historien bak dette er ikke så viktig:D

Saken er at jeg ikke har råd til å betale alt på engang, så jeg lurer på om hvordan kan jeg søke om lånet og hva er de diverse regler rundt dette? Har søkt litt på nett, men det er ganske så lite forklart :S

Hvor er det best å få lån hen (der du betaler minst mulig renter seff)? Og hvordan bank er det trygt å søke i? Min bank nå er spare bank.

Noen som kan hjelpe meg? Vær sååå snill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags lån er det du skal ha? Forbrukslån? Billån? Huslån? Hvilken inntekt har du? Fast jobb? Sparepenger?

Skrevet

Det er ikke særlig lurt og låne penger for og betale regninger blir fort dyrt. Nå spørs det hva slags regning du har fått. Det beste er i så fall og kontakte de du skal betale til før forfall og spør om å få dele opp regningen. Som regel er det ikke problem. Noen plasser kan du dele de i 2 eller 3 avdrag. Da slipper du som regel og betale ekstra gebyr osv. Jeg gjør det selv når store regninger kommer og ikke kan betale alt på en gang. Har aldri hatt problemer med det eller fått anmerkning noen plass. Om du låner på kreditt kort så er fort rentene oppe i 20% og da får du virkelig problemer.

Skrevet

Hva slags lån jeg skal ta opp vet jeg ikke :S

Er student med jobb på siden. (Ny jobb)

Får jo lån og stipend fra lånekassen: 6800

Jobb er jeg litt usikker nå siden jeg er helt ny.. Jobber deltid egentlig, men de vil sette meg opp ganske så ofte da, så det blir en del peng å gå på...

Så jeg har inntekt. Har ikke sparepenger nei. Har ikke fikset meg dette enda:S

Det er en regning fra frisør-skole som jeg ikke å ikke fullført fordi det ikke var noe for meg :( (Dumt valg). Så da sitter jeg med denne regningen.

¨

Jojo! Har snakket med de om og dele den opp, men da må jeg betale 3000kr ekstre med regningen min ... Så jeg tenkte kanskje at det var litt lurt å ta opp lån.

Skrevet

Når det bare er snakk om 4000 kroner må det vel være mulig å få låne fra familie eller venner?

• Liker 1
Skrevet

Om det virkelig er snakk om kun kr 4000 ville jeg først spurt familie om et lite privatlån. Du sier jo du har inntekt, så da bør du kunne betale det tilbake i løpet av et par måneder.

Eventuelt ville jeg vurdert å betale med kredittkort. Det følger med studentkontoene i de fleste banker har jeg inntrykk av, om du ikke har det så er det ikke vanskelig å skaffe gitt at du ikke har betalingsanmerkninger. 20 % årlig rente på kr 4000 utgjør noe sånt som kr 65 på en måned. Det blir jo betydelig billigere enn de kr 3000 som du sier de krever for å la deg delbetale.

Skrevet

Om det virkelig er snakk om kun kr 4000 ville jeg først spurt familie om et lite privatlån. Du sier jo du har inntekt, så da bør du kunne betale det tilbake i løpet av et par måneder.

Eventuelt ville jeg vurdert å betale med kredittkort. Det følger med studentkontoene i de fleste banker har jeg inntrykk av, om du ikke har det så er det ikke vanskelig å skaffe gitt at du ikke har betalingsanmerkninger. 20 % årlig rente på kr 4000 utgjør noe sånt som kr 65 på en måned. Det blir jo betydelig billigere enn de kr 3000 som du sier de krever for å la deg delbetale.

Be om en utsettelse og betal i januar? Du sier jo du får stipend og lån. Jeg ville ALDRI tatt opp lån for å betale en regning! Det kan fort gå galt.

• Liker 1
Skrevet

Hehhe!! Glemte en null der: 40 000kr som skal betales inn :S

Har ikke lyst å spørre familien siden dette her e mitt eget mistake :S

Skrevet

Be om en utsettelse og betal i januar? Du sier jo du får stipend og lån. Jeg ville ALDRI tatt opp lån for å betale en regning! Det kan fort gå galt.

Om de krevde 3000 for utsettelse for et lån på 4000 ville det vært mer økonomisk å ta det på kredittkort og betale det etter en måned. Jeg ville, og har, brukt kredittkort på ekstraordinære utgifter som student med dårlig råd. Kredittkort er ikke farlig når du er bevisst på at det må betales tilbake, problemet oppstår når man ser på det som gratis ekstrapenger.

Selvfølgelig blir problemstillingen en helt annen når det manglet en 0. Gir også mer mening. :P

Når lånet er på 40 000 er ikke 3 000 urimelig å måtte øke beløpet med for å dele det opp og betale ned over tid. Antar at da kommer det ingen rente i tillegg? Isåfall vil det mest sannsynlig være billigere, og betydelig enklere, å gå for denne løsningen. Det mest aktuelle alternativet ditt ville være et forbrukslån, men da er det gjerne effektiv rente på 15 % og oppover.

• Liker 1
Skrevet

Enig med Lilypond, dessuten er det vel heller ikke sikkert at TS vil få et forbrukslån på 40.000.

Skrevet

Oki! Nei, tror ikke det var noen renter nei.

Kanskje jeg bare betaler de der 3000kr ekstra for å bli ferdig med dette.. Skal snakke med de på mandag jeg :)

Tusen takk for alle svare.. Nå vet jeg litt mer. Har lært nå :D (Håper jeg)

Skrevet

Men en ting til!

Hvor er det best å legg sparepenger i? Hva slags bank? Som sagt har jeg spare bank som min bank nå, er det kanskje lurt å spare på min egen bank eller?

tenker kanskje at det er på tide å tenke litt framover nå :P Begynner å bli stor jente :S

Skrevet

Men en ting til!

Hvor er det best å legg sparepenger i? Hva slags bank? Som sagt har jeg spare bank som min bank nå, er det kanskje lurt å spare på min egen bank eller?

tenker kanskje at det er på tide å tenke litt framover nå :P Begynner å bli stor jente :S

Banken din kan opprette en BSU-konto. Den har veldig god rente (tror jeg?) og er bra for skatten. Men husk at disse pengene er "låst" for bolig.

Du kan også ordne en sparekonto. Vanligvis tillater disse bare et visst antall uttak i året.

Jeg har DnB-Nor, og "bestilte" bare disse kontoene i nettbanken. Veldig greit. :)

Skrevet

OKi! Da skal jeg gjøre det.

Tusen takk for alle svarene ....

Skrevet

Ta kontakt med banken din og hør med dem. Det er de som sitter med informasjonen og kompetansen du trenger for å ¨få svar på dine spørsmål. Eventuelt tips og råd for nedbetaling.

Banken min(uten å avsløre hvem) frarådet meg å ta opp et forbrukslån. Jeg spurte om lån hos dem, slik at jeg kunne ha et samlet et sted, for så å betale to andre lån jeg har.

Det ville dem ikke at jeg skulle gjøre, tross dem kredittsjekket meg og jeg var nemlig kredittverdig.

Min erfaring: Jeg er i dag glad jeg ikke tok opp et forbrukslån hos banken! Jeg har betalt ned mye på egen hånd. En annen erfaring er nettopp det at du blir mer bevisst på å spare og holde orden på økonomien. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...