Knirke Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 I tilfelle en Eurokrise eller andre typer kriser.. Hva kan man forvente skjer med rentene for den jevne nordmann? Kan det være lurt å binde nå?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 Jeg vet ikke, men hvis den europeiske sentralbanken begynner å trykke opp penger blir det vel inflasjon i eurosonen i hvert fall, og jeg innbiller meg at det også kan føre til høyere renter (på 80-tallet da det var veldig høye renter her var det samtidig ganske sterk inflasjon), eller har det ikke sammenheng? Dessuten er det mye som tyder på at eksportnæringer i Norge vil slite fordi det europeiske markedet ikke har kjøpekraft, noe som kan føre til noe økt arbeidsledighet her til lands. Uansett er jo rentene lave nå, så jeg hadde ikke nølt med å binde dem egentlig.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 I Norge vil renten etter all sannsynlighet holde seg lav i lang tid fremover. Dette fordi lav rente stimulerer til økt konsum, økte investeringer og dermed økt etterspørsel. Det er viktig for å holde aktivitetsnivået oppe. På grunn av usikkerheten i Eurosonen, og lavere etterspørsel etter norske eksportvarer vil den lave renten gjøre at det er mulig for eksportbedrifter å overleve. Selvom ECB skulle begynne å trykke penger er det langt fra sikkert at det blir inflasjon, nettopp fordi aktivitetsnivået i disse landene er veldig lavt. Økt rente og inflasjon vil derfor være som å helle bensin på bålet. På lang sikt derimot, når aktivitetsnivået forhåpentligvis tar seg opp vil den ekstra pengemengden som er i omløp kunne føre til høy inflasjon. Så det er ingen grunn til å binde renten enda, hvis det går fullstendig gale i eurosonen kan renten her hjemme synke enda mer for at norge skal kunne opprettholde konkurranseevnen.
Knirke Skrevet 5. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. desember 2011 Takk, AB Tror jeg sitter på gjerdet en stund til, og holder mitt eget konsum nede (som vanlig)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå