AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 Hva er laveste forsvarlige innetemperatur? Lever på trygd og har ikke råd til å ha det varmere enn 15 grader inne. Lurer på om dette er forsvarlig både i forhold til min egen helse men også iforhold til bygningsmassen (med tanke på mugg/fukt)?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 Har du bostøtte? Man får vel en ekstra utbetaling med tanke på strømregningen om man har den støtten. Det går vel også ann å søke etter ekstra hjelp med strømregningen. 15 grader er ikke det sunneste å sitte i hele dagen, men unngår du trekk fra både kulde og varme, og kler deg godt så går det fint. Vi har 17 grader i vårt gamle hus som lett får mugg. Så lenge vi lufter, trekker fra gardiner og har ovner under vinduer når det trengs så går det knirkefritt. Ovnene står ikke så høyt på, men den varme luften de sender ut hjelper mot duggen. Eventuelt kan du bare bli flink til å tørke dugg om dugg er et problem i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 Det kan gå helt fint, det kommer an på om du har et problem med fukt. Dersom det er fuktig i leiligheten og lav temperatur vil du også ha mer kondens/mer fuktighet på flater hvor soppen kan etablere seg. Men hvis det er tørt er det ikke noe problem. Vi bodde i et gammelt hus i flere år, hvor det var umulig å få noe særlig høye temperaturer om vinteren. Samtidig var det så luftig (lite isolert, tømmervegger med sprekker + panel) at det aldri var noe fukt eller dugg bortsett fra på soveromsvinduene. Aldri noe problem med sopp der.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 Jeg hadde for det meste 15 grader inne i fjor vinter. Det var i kaldeste laget for meg. Jeg hadde masse ull på meg, fleece, skjerf mm. Ble ikke noe mer syk enn vanlig og var ikke forkjølet i det hele tatt. Eneste negative var at jeg av og til fikk vondt i skuldre og nakke fordi jeg spente meg pga temepraturen. Fikk ingen negative konsekvenser for selve leiligheten.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #5 Skrevet 4. desember 2011 Før vi fikk oppgradert vårt hus, hadde vi ofte bare 10-12 grader i oppholdsrommene. (steg jo mens vi var der, og tente mange stearinlys ) Skrapet is av vinduene hver morgen, og la håndduker i karmene så det ikke ble fuktskader. Ble aldri syk, men tenker med gru tilbake på de vintrene.. Tror ikke det er bra i lengden, akkurat
Gjest NozMonster Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 ikke vet jeg hva svaret er, men jeg har levd i min hybel nå i snart 3 år, og på vinteren har jeg det så kaldt at det er frost, på lik linje med en bilfrontrute, på innsiden av vinduene mine. jeg kommer inn etter å ha vært ute, og må kle på meg mer enn hva jeg hadde på ute. vaskemidlene mine fryser også, så det må jo være på minussiden her inn ja! og jeg lever fortsatt, så du har nok ingenting å frykte enn så lenge
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #7 Skrevet 5. desember 2011 TS her. Det er mye dugg på vinduene (eller is når det er kaldt nok). Hadde en fukt-måler-mann her engang som sa at den relative luftfukigheten er over 60 og det er for høyt. Aner ikke om det har noe å si for verken dugg eller temperaturen.... Har søkt om bostøtte men jeg får ikke fordi jeg "allerede får hjelp" fra NAV. hehe
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #8 Skrevet 5. desember 2011 TS her. Har søkt om bostøtte men jeg får ikke fordi jeg "allerede får hjelp" fra NAV. hehe Det er neppe grunnen til at du ikke får bostøtte. Bostøtte utbetales for det første ikke av nav, men av husbanken. Det de vurderer er hvordan din inntekt er i forhold til boutgifter, så enten får du "for mye" fra nav eller du bor veldig billig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå