Gå til innhold

Får ikke gave fordi jeg ikke har barn


Gjest Julie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 25 år og student. Har litt lite med penger til gaver i år. I forrige snakket jeg med broren min og svigerinna mi og spurte om det var greit for dem at jeg kun kjøper gaver til niesen min i år. Jeg vil heller gi henne 1 eller 2 fine gaver enn å gi ting til broren min svigerinnen min som blir lagt i et skap. De syntes det var en god ide, for de har alt de trenger, mens niesen min mangler litt leker og klær.

På slutten av samtalen sa de at de var veldig glad for at jeg hadde tatt opp dette fordi da slapp de å kjøpe gave til meg i år, og at de skulle begynne å gi gaver til mine barn når de en gang eventuelt kommer. Er det lov å være litt trist for dette? Eller er jeg for nærtagende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja , det er lov å bli skuffet !!! Før min svigerinne fikk barn , ga jeg julegaver til henne , jeg fikk barn først , hun gav til dem. I dag har vi begge barn , og gir gave til barna. Syntes det er litt smålig av din bror å ikke gi gave , du bruker tid og penger på hans familie , han kunne fint gitt noe tilbake! Min mening.....

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Nickless!

Min søster har ikke barn, og hun får gaver av oss. Ungene våre får gaver av henne. Den dagen hun får barn, vil det sikkert bli slik at det er barna hennes som får gaver, uten at jeg egentlig har tenkt på det.

Det er i hvert fall utenkelig for meg å ikke gi henne gave fordi hun ikke har barn (enda?). Skjønner deg godt TS!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smålig. Jeg har en bror som nærmer seg de 50 og ikke har barn. Han får fortsatt julegave av oss søsken. Er jo bare koselig det. Vi bruker ikke en haug med penger på det, men bruker gjerne litt ekstra tid på å finne noe vi vet han vil sette stor pris på. Så ja, jeg skjønner godt at du er lei deg, det har du lov til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med dere alle, dette var litt underlig/smålig. Men hvordan skal man bringe opp temaet uten å virke grådig? Tror jeg ville nevnt saken for min mor el.l., og sagt at jeg ble litt skuffet. Og så satset på at hun nevnte dette i en bisetning til ham kanskje?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med broren din jeg. Om du skal tenke sånn, kan jo de like gjerne tenke "vi får ikke gave fordi vi har barn". I min familie er det også slik at vi slutter å gi hverandre gaver etter vi er blitt voksne, og det er helt uproblematisk at jeg kjøpte gaver til nevøene mine i mange år uten å få noe selv, nå har jeg en sønn, så da får han gave.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:scorpis:

Må si jeg synes dette er toppen av frekkhet. De vil ta i mot gaver til egne barn, men gir ingenting tilbake. Argumentet til Marmot er tynt. Man vet aldri hva fremtiden bringer, kanskje TS ikke får barn senere....

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper "store gaver" til nieser og nevøer + symbolsk til deres foreldre (konfekt eller noe til "Familien Tirkesen"), men de av våre søsken som er barnløse får en "stor" gave induviduelt...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Man vet aldri hva jeg ble tfremtiden bringer, kanskje TS ikke får barn senere....

Særdeles godt poeng.

I min lille familie har dette aldri vært et tema, selv om min søster har to barn og jeg ikke kan få barn.

Det var sårt nok for 20 år siden om det ikke skulle blitt gnidd inn på den måten TS har fått det presentert.

Ja, jeg synes du har all rett til å bli lei deg TS.

- og lei deg er du jo, uansett om noen sier du har rett til å være det eller ikke....

:klem:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er smålig og frekt av din bror og svigerinne å forvente at du kjøper gaver til barna deres uten å gi noe som helst tilbake (for ikke å glemme at du faktisk er student og sannsynligvis trenger ting)!

Ville nevnt det for min mor, som kunne videreformidlet ved en passende anledning at din bror selvsagt skal kjøpe gave til deg (uten at det fremgår at du har snakket med din mor selvsagt). Eksempelvis kan din mor spørre din bror om han har tenkt på gave til deg, og komme med forslag til hva du kunne trenge. I min familie kommer min mor alltid med gode julegavetips til andre familiemedlemmer, for hun har så god oversikt over hva de ulike har bruk for ;)

Hvis dere ikke avklarer dette en gang for alle, risikerer du at du alltid vil måtte bruke masse penger på barna deres uten å få noe tilbake (jada, er klar over at man ikke gir gaver for å få noe tilbake, men det blir da feil at noen alltid er giver og aldri mottager). Lykke til, TS!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosette

Jeg skjønner godt at du er litt sår på dette. Du bruker jo tross alt penger på en gave til din brors barn og derfor indirekte til han og fruen, og da er det helt naturlig at de som en familie gir en gave til deg. Fair and square.

Mine søsken har ikke barn ennå, men samboeren min er onkel til fire. I hans familie er det slik at søsknene er enige om å kjøpe gaver til hverandre så lenge de er barnløse, og så til barna i stedet når de kommer. Samboer er nå den eneste barnløse, og kjøper gaver til nieser og nevøer for sikkert 1500 til jul (det koster med ordentlige ting og klær), og jeg ville blitt litt sår på hans vegne om han ikke fikk en gave fra hver av søsknene med familie tilbake. Det er heldigvis ikke en aktuell problemstilling, da søsknene alltid gir fine gaver tilbake.

Hva hvis den barnløse aldri får barn, da? Og dermed kjøper julegaver i mange år, gjerne til mange nieser og nevøer etterhvert, uten å noengang få en gave tilbake?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:scorpis:

Må si jeg synes dette er toppen av frekkhet. De vil ta i mot gaver til egne barn, men gir ingenting tilbake. Argumentet til Marmot er tynt. Man vet aldri hva fremtiden bringer, kanskje TS ikke får barn senere....

Og så da? Det er jo ikke broren til TS som får gave, det er TS sin niese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver til barn er indirekte en gave til foreldrene. Barna får stort sett noe de trenger, eller ønsker seg, og for hver ting de får i gave, slipper mor og far å kjøpe det samme. Vi har i alle år tipset nærmeste familie om ting barna trenger, eller ønsker.

Skal de som er barnløse sitte hver julekveld resten av livet og ikke få pakket opp en eneste pakke? Det høres utrolig stusselig ut. Men, når man har fått barn, så gleder man seg mer over å se barna pakke opp, enn man nyter å pakke opp selv.

Jeg mener fortsatt at det er dårlig gjort å ikke kunne gi en liten gave til søsteren sin, når hun bruker penger på ungene hans.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det er kjipt gjort. Mtp. at du er student med dårlig råd, trenger du jo mye også. I min familie gir vi gaver til dem som har behov for noe. uavhengig av hvilken livsfase de er i. Jeg får fortsatt en del gaver fordi jeg er student, og gir nå billige og få gaver, men gav dyre gaver da jeg jobbet.

Jeg ville tatt det opp, og sagt at det føles både kjipt og trist, men jeg bryr meg veldig om julegaver siden jeg legger mye i det selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og så da? Det er jo ikke broren til TS som får gave, det er TS sin niese.

Fordi en gave til niesen er en indirect gave til bror, som QueenPenelope skriver. Tar du virkelig i mot gaver til ditt barn uten å gi noe tilbake selv? Enkelte mister totalt gangsynet når de blir foreldre... Nuff said.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ja. Mange vennepar av oss ga gave til sønnen vår sin bursdag, uten at vi har noen vane for å gi hverandre gaver til bursdager. Jeg tipper det blir det samme til jul. Jeg er på ingen måte enig i at en gave til sønnen min er en gave til meg, han er et eget, selvstendig menneske.

De av "venneneparbarna" som er født før vår, har forresten også fått gaver til fødselsdag og jul uten at jeg noensinne har tenkt at foreldrene deres bør gi oss gaver av den grunn. Den tanken må jeg innrømme at er helt fullstendig fjern for meg, og det har den vært både før og etter jeg fikk barn.

Med den logikken må jo søsteren min gi sønnen min fire gaver, siden hun har fire unger som får (minst) hver sin gave av oss.

Endret av Marmot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en gave til niesen er en indirect gave til bror, som QueenPenelope skriver. Tar du virkelig i mot gaver til ditt barn uten å gi noe tilbake selv? Enkelte mister totalt gangsynet når de blir foreldre... Nuff said.

Jupp. Enig der.

Jeg har ikke barn, og merker vel det på samme måten. Min bror har ikke kommet på bursdagen min på noen år nå (tre fire kanskje). De er borte eller sier de skal komme en annen dag. Så kommer de aldri. I etterkant av bursdagen min i fjor, var jeg på besøk til de. Da sa broren min at, hey, nå kan du får bursdagsgaven din. Jeg avslo, og sa i en blid tone at de kan ta den med neste gang de kommer på besøk :) Yeah, for jeg vet jo de aldri kommer på besøk. Er foresten tante til hans tre sønner. Well, litt utav tema men... Jeg kjøper til alle da. Tør ikke ringe å si at 'bare' barna får. Han får derimot bare en liten suvernir i julegave i år. Jeg har vert på reise og synes det bør være bra. Han og dama lager alltid store greier utav jula. Masse pynt, og alt skal være så flott og fint. Jeg vet jo, at det er jo ikke helt slik..Så er det stoore gaver til barn og alle i hennes familie..jaja.

Litt utav tema noe, men litt frustrasjon egentlig. For hvorfor skal vi da som ikke har barn, holdes utenfor så mye som skjer? Annet enn jul også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...