Snop Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har alltid tålt alkohol tålig greit, selv om jeg kunne bli kvalm dagen derpå i tenårene også. Men plutselig en dag, når jeg var rundt 20 år (er 24 nå) var jeg drøyt dårlig når jeg våknet dagen derpå, og kastet opp. Sånn har det altså vært siden, og jeg kan gjerne ligge i fosterstilling foran doskåla fra jeg våkner klokka 10 og fram til ettermiddagen, og bare kaste opp. Ikke drikker jeg uvanlig mye heller, og jeg har prøvd alle metoder (mat før jeg legger meg, ikke mat før jeg legger meg etc etc etc) Jeg har spurt flere leger, som bare smiler og sier "det er bare sånn det er når man blir eldre", men det er vel ikke normalt å ha det så ekstremt at man kaster opp i timesvis? Er det noen som vet nøyaktig hva det er som gjør at alt vil opp igjen nesten et halvt døgn etter inntak?
spinnwild Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 det er bare sånn det er når man blir eldre Alkohol er gift.
Gjest Surrehodet Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 Bruker du p-piller? Jeg opplevde at jeg ble mer fyllesyk da jeg brukte pillen. Kroppen fikset ikke blandingen av hormoner og alkohol. Prøv å drikke litt den pillefrie uka og se om du blir like dårlig. Men.......jeg skjønner ikke at det er verdt å drikke når man blir så dårlig he he men gjorde det selv i tenårene- lå hele søndagen over do skåla 2
LedigNavn Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 Du kaster opp fordi du er alkoholforgiftet. Like greit å bli kvitt dritten. 1
Snop Skrevet 4. desember 2011 Forfatter #5 Skrevet 4. desember 2011 Bruker du p-piller? Jeg opplevde at jeg ble mer fyllesyk da jeg brukte pillen. Kroppen fikset ikke blandingen av hormoner og alkohol. Prøv å drikke litt den pillefrie uka og se om du blir like dårlig. Men.......jeg skjønner ikke at det er verdt å drikke når man blir så dårlig he he men gjorde det selv i tenårene- lå hele søndagen over do skåla Jeg brukte p-piller før, men merker ingen forskjell på nå og da. Nei, det er ikke verdt det Så jeg drikker gjennomsnittlig en gang i halvåret ved spesielle anledninger. Jeg er bare så nysgjerrig på dette "fenomenet", hvorfor kroppen finner ut 6-12 timer etter inntak at den har blitt forgiftet (jeg merker ingenting ubehag samme kvelden eller når jeg legger meg) og hva det er som gjør at noen får en så sterk reaksjon at man kaster opp i timesvis mens andre ikke gjør det.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har det også slik. Kom plutselig på at det kunne skyldes garvesyren i rødvin, og jeg har deretter holdt meg til hvitvin, og jeg føles nå bedre dagen derpå. Kanskje tilfeldigheter også, jeg vet ikke.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #7 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har en kamerat som er sånn. Bare han drikker 2-3 øl (som jo ikke er så mye for en voksen mann), så spyr han halve dagen etterpå. Han går sjelden ut, men når han først gjør det kan han ikke ha noen avtaler før kvelden etterpå... Vi har filosofert litt over om det er noen som ikke tåler nedbrytningsproduktene av alkohol, og at det er derfor kvalmen kommer dagen etterpå og ikke samme kveld. Det er jo ikke snakk om alkoholforgiftning med såpass lave inntak.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #8 Skrevet 4. desember 2011 Jeg er sånn som kaster opp hele dagen derpå og merker det fortsatt to dager etterpå etter bare tre øl. Jeg begynner alltid å kaste opp om jeg drikker mere enn fem øl også, slår aldri feil, halvveis i den femte ølen så spyr jeg.
Snop Skrevet 4. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har det også slik. Kom plutselig på at det kunne skyldes garvesyren i rødvin, og jeg har deretter holdt meg til hvitvin, og jeg føles nå bedre dagen derpå. Kanskje tilfeldigheter også, jeg vet ikke. Jeg klarer meg også best når jeg drikker hvitvin, faktisk. Øl er for eksempel totalt uaktuelt, for ikke å snakke om sprit Hvitvin og champagne, det går til nøds Jeg har en kamerat som er sånn. Bare han drikker 2-3 øl (som jo ikke er så mye for en voksen mann), så spyr han halve dagen etterpå. Han går sjelden ut, men når han først gjør det kan han ikke ha noen avtaler før kvelden etterpå... Vi har filosofert litt over om det er noen som ikke tåler nedbrytningsproduktene av alkohol, og at det er derfor kvalmen kommer dagen etterpå og ikke samme kveld. Det er jo ikke snakk om alkoholforgiftning med såpass lave inntak. Ja, jeg har tenkt at det må være noe sånn. Mangel på et enzym, kanskje? Hmm, det er rett før jeg sender spørsmål til lommelegen, altså ;P Jeg er sånn som kaster opp hele dagen derpå og merker det fortsatt to dager etterpå etter bare tre øl. Jeg begynner alltid å kaste opp om jeg drikker mere enn fem øl også, slår aldri feil, halvveis i den femte ølen så spyr jeg. Merker du forskjell hvis du drikker noe annet enn øl? Øl er DØDEN for meg, hehe!
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2011 #10 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har det også sånn. Blir dårlig av en øl eller litt mer. Kan spy og spy til jeg tror jeg skal vrenges! Syns det er kjedelig da jeg ikke er ute etter å kunne gå på fylla nødvendigvis, men hadde vært fint å kunne kose seg med litt god vin til mat, eller på venninnekveld f.eks... Jeg tror noen mennesker bare tåler alkohol dårlig, kanskje det samme som at noen er allergiske for gluten og melk osv? Men ja, det er litt merkelig at man ikke merker noe der og da, og først dagen etter!!
Gjest uAnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #11 Skrevet 4. desember 2011 Merker du forskjell hvis du drikker noe annet enn øl? Øl er DØDEN for meg, hehe! Sprit er like ille, hvitvin går bra når jeg drikker det, men det er nok helst fordi at jeg holder meg til èn flaske hvitvin og det er jo samme alkoholprosent som 3-4 øl, blir like fyllesjuk dagen derpå da. Rødvin liker jeg ikke, så det holder jeg meg unna uansett:)
Chiquita Skrevet 4. desember 2011 #12 Skrevet 4. desember 2011 Prøvd en zyrtec når du går til sengs? Vidundermiddel mot slik 'bakfyll' 1
Gjest ms_kwang Skrevet 4. desember 2011 #13 Skrevet 4. desember 2011 Med meg, jeg brukte ikke å bli skikkelig dårlig før, men en dag sa vel levra mi STOPP! og etter den dagen liker ikke kroppen min alkohol, for det første blir jeg full på 3-4 øl, for det andre blir jeg skikkeli fyllesjuk dagen etterpå, så da fant jeg ut at jeg slutter å drikke eller jeg drikker ikke lengre for å bli full, så nå er det 1 øl, og that's it Noen venner jeg hadde dumpet meg, fordi jeg sluttet å drikke Mye venn de var liksom >.<
Snop Skrevet 4. desember 2011 Forfatter #14 Skrevet 4. desember 2011 Prøvd en zyrtec når du går til sengs? Vidundermiddel mot slik 'bakfyll' Jeg har hørt (blant annet fra legen) at det kun er placebo-effekt? (ikke at jeg kan skjønne hvordan noen placebo i verden skal klare å holde magesaften min nede de dagene, haha!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå