Gå til innhold

Ungdom som ikke vil bli med mor på ferie

Anbefalte innlegg

Gjest Hannemor
Skrevet

Jeg er den som står på utsiden som bonusmor til tre kjekke ungdommer. De bor en uke hos oss og en uke hos moren. Både før min tid og nå etter (4 år) har det vært praktisert lengre ferie kun hos den ene foreldren - annet hvert år. Det vil si at de i fjor var med oss på tur til Hellas, og at de i år skal være med mor på tur.

Grunnet både barnas aktiviteter med sommerleir og mors+fars jobb med skift, lar det seg ikke gjøre å få til 3 uker hos hver. Dette er helt greit for både mor, far og barna.

Problemet er at mor har en særintersse som tilsier at det blir ferie hvert år på en campingplass der dette foregår. Ungene synes det var ok tidligere år, men nå har alle tre ymtet frempå at de IKKE vil bli med moren på ferie. Særlig de to neste nekter helt, de vil heller være hjemme. Yngstemann vil heller ikke, men h*n er for ung til å være hjemme alene.

Nå har saken stilt seg sånn at jeg har arvet litt, og ønsker å spandere Hellasferie på alle tre til sommeren. Det vil si at de da ikke drar på ferie med mor, men kun med far og meg - slik det var nå i sommer som var. Er redd mor ikke vil like dette, og sette seg i mot det. Ikke fordi det er jeg som betaler (dvs for meg og min mann føler vi så klart at det er VI to som betaler)men fordi hun "mister" ferie med barna.

Når dette er sagt, så kan jeg legge til at mor og ny mann har veldig god økonomi, så det er ikke der det stopper, men det at det er særinteressen som trekker. Og med så store barn som er på vei ut av redet, skjønner jeg at de heller vil til syden enn å sitte på en campingplass å følge med på denne interessen. Alle har forøvrig ymtet at det er ønsket, og at de gjerne vil bli med oss.

Det er sikkert mange KG`ere som har vært i samme situasjon, så hva har dere gjort og erfart i slike situasjoner - og hva synes KG`s yngste som kanskje er på den alderen?

Klem fra Hannemor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg litt eldre enn KG's yngste, men det er ikke så veldig lenge siden jeg var ungdom, og camping tur var noe jeg likte som barn. Det er ikke noe for ungdommer etter min mening, og jeg ville dratt til Hellas med stemor (hvis jeg hadde en) over å være med mor til på camping.

Du sier det jo selv, at de ikke vil på camping. Det er jo litt urettferdig at mor skal få bestemme hva de gjør hvert år, når ungene ikke liker det en gang.

• Liker 1
Skrevet

Det at en ungdom ikke vil være med får forldre løse avhengig avtale om hvor ungdom skal være. Nå kan ungdommem bestemme mye selv.

Skjønner mor har denne sommer og det er hennes oppgave i,h,t til avtalen å finne løsningen.

Det at det nærmest er en plikt å reise til syden går ikke, er fullstendig klar over at ungdommer presser foreldre til syden ovs. Det handler også om oppdragelse og da skal en ikke øse ut med penger her og der. Enhver må få velge ferie også mor. Det at hennes nye mann har god økonomi er ikke relevant da han ikke plikter noen forsørgelse over ungdommen. Du må ikke blande han inn og heller ei en billig ferie. (Nå kan campingvogn være dyrt avhengig av vogn).

• Liker 1
Gjest Hannemor
Skrevet

Hei og takk for svar

Jeg nevte dette med god økonomi, fordi jeg vil bare forklare at det ikke er økonomi som hindrer de i å dra andre steder enn til dette opplegget. Om det hadde vært yngre barn, hadde nok dette sikkert vært veldig koselig, men nesten voksne barn har hverken lyst eller interesse av akkurat dette. At mor og hennes mann synes dette er topp, synes jeg er både flott og rett - for dem to.

Er enig at sydenferie ikke er et must, eller folkekrav for den saks skyld, men nå er det nå en gang sånn at både jeg og min mann ønsker å dra, og tar gjerne med oss barna.

Om det hadde vært økonomi som spilte inn, og barna var små, hadde vi aldri vurdert å tilby ungdommene sydentur. Man skal så klart ikke la økonomi hindre den ene foreldren i å ta med barna på ferie. Men som sagt så er det her snakk om nesten voksen ungdomm.

Skrevet

Hvis dette med å være med mor på ferie er noe ungdommene har tatt opp med far, men ikke med mor, så bør dem oppfordres til å snakke med sin mor. så får det bli opp til henne om hun vil stå på egne krav til ferie, eller finne på noe annet med barna.

At du allerede har gitt ungdommene tilbud om syden-tur, synes jeg er dårlig gjort. Du vet at det er mors tur til å ha ferie med ungene, å da burde du bare snurpa att smella.

• Liker 4
Skrevet

La nå mor få sin tid med sine barn.

Jeg har selv vokst opp med særs kjedelige sommerferier, men er ikke skadet av dette. Vil si at jeg er bedre kjent med både meg selv og mine foreldre pga dette.

Så lenge de ikke er myndige så er det de voksne som bestemmer, og ettersom dere har en avtale om annenhver sommer, så skal det være annenhver sommer.

Hvorfor kan dere ikke vente med sydenturen til sommeren etter?

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan dere kan snakke med ungdommene om denne sydentureren, når dere vet at det er mors ferie dere skal ta av. Hva om mor hadde gjort det samme, og ikke brydd seg om å snakke med dere først?

Ungdommer har godt av å lære at alle reiser ikke til syden, og de har godt av å lære at de ikke alltid får være med på det de syns er gøy. Dere har plassert mor i en forferdelig sum situasjon, for enten reiser hun til syden selv med barna eller så mister hun ferien med de?

Som mor selv, hadde jeg blitt fly forbanna hadde noen lovet mine barn noe, før de hadde snakket med meg først om det hadde vært greit for meg. Dere har tatt den feige veien, gått bak ryggen på mor og snakket med ungdommene

• Liker 4
Gjest Hannemor
Skrevet

Vi har ikke luftet dette med ungdommene enda bare så det er sagt, kun snakket oss i mellom fordi vi skal til å bestille billetter.

Skrevet

Vi har ikke luftet dette med ungdommene enda bare så det er sagt, kun snakket oss i mellom fordi vi skal til å bestille billetter.

Dere tar fra mor valget overhodet med å tilby ungdommene tur. Og de burde kanskje ha godt av å lære seg at man ikke bare skipper folk fordi noe annet er gøyere.

• Liker 1
Gjest Hannemor
Skrevet

Dere tar fra mor valget overhodet med å tilby ungdommene tur. Og de burde kanskje ha godt av å lære seg at man ikke bare skipper folk fordi noe annet er gøyere.

Barna har allerede snakket med sin mor om at de ikke har så lyst, og om de kan finne på noe annet. Hvilket ikke kom på tale.

Vi kan så klart tilby barna tur neste sommer, men da vil de to eldste (tvillinger) mest sannsynlig være på flyttefot til utlandet pga studer.

Ser at vi kanskje ikke bør tilby ungdommene tur, ut i fra det som skrives her :tristbla:

Skrevet

Ihvertfall ikke før dere har snakket med mor om det.

Jeg synes det er kjempehyggelig gjort av deg, bare så du vet det:)

Du er jo den som midt oppi det hele tenker på hva ungene vil, og ikke på hva moren eller faren vil.

Håper det ordner seg.

• Liker 3
Skrevet

Her er det snakk om nesten voksne ungdommer. Hva om mor ikke tar med seg barna på ferie (som i mitt eksempel der faren til mine barn ikke gjør det) skal da ikke jeg få tilby mine barn ferie, fordi det er hans tur til å ha ferie med de?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes bio-mor høres ut som en skikkelig ferie diktator. Hvis hun skal tvinge barna med på kjedelig camping fortjener hun å dra alene med mannen sin. Det er ikke bare hennes ferie lissom. Skal barna lide fordi mamma vil på camping hvert år? :sukk:

• Liker 4
Skrevet

Kan dere ikke tilby ferietur på et annet tidspunkt? Feks til våren, eller neste høst/jul igjen? Året er jo så langt, jeg har ikke forstått hvorfor de to ferieturene må havne samtidig?

Synes forøvrig tanken din er god, men nå er det jo slik at det året har dere avtalt ferie med mor - da skal barna slippe å velge.

• Liker 2
Skrevet

Mor må ordne opp med barna først!

Hvis mor og barna blir enige om at de ikke skal være med på camping, da blir det nok far som må ta seg av de i mors fravær - og først da mener jeg det er riktig å si:

Vi planlegger tur til Hellas da, så da må også ungdommene være med hvis de ønsker det.

Jeg er selv stemor, og ville nok at ferien sammen med mor var avklart før jeg/vi tok initiativ til noe...

• Liker 3
Gjest Hannemor
Skrevet

Kan dere ikke tilby ferietur på et annet tidspunkt? Feks til våren, eller neste høst/jul igjen? Året er jo så langt, jeg har ikke forstått hvorfor de to ferieturene må havne samtidig?

Synes forøvrig tanken din er god, men nå er det jo slik at det året har dere avtalt ferie med mor - da skal barna slippe å velge.

Jovisst kan vi tilby ferie på et annet tidspunkt, men saken er at barna (i alle fall de to eldste) heller vil bli hjemme enn å bli med på dette stevnet. Skal altså disse to være hjemme fordi det er mors "ferie" det året, i stedet for at de får tilbud om å være med oss?

Barna kan i så fall velge mellom å være hjemme alene i to uker, eller å bli med oss til Hellas. De har selv (alle tre) gitt sterkt uttrykk for at de IKKE vil bli med på dette stevnet i to uker. Ingen av de tre barna deler mors interesse for dette, og ingen av de tre har lyst å bli med. Som sagt så har mor gitt beskjed om at det også til sommeren blir camping på stevnet.

• Liker 1
Gjest Hannemor
Skrevet

Mor må ordne opp med barna først!

Hvis mor og barna blir enige om at de ikke skal være med på camping, da blir det nok far som må ta seg av de i mors fravær - og først da mener jeg det er riktig å si:

Vi planlegger tur til Hellas da, så da må også ungdommene være med hvis de ønsker det.

Jeg er selv stemor, og ville nok at ferien sammen med mor var avklart før jeg/vi tok initiativ til noe...

Som sagt, barna har sagt i fra at de ikke vil bli med på dette stevnet. Barna er forsåvidt store nok til å bli hjemme alene disse to ukene, noe som er så klart et alternativ - men de har også hintet kraftig om at de heller kunne tenke seg å være hos oss (de vet ikke at vi planlegger Hellasferie, selv om vi har dratt dit stort sett hvert år)

Gjest Hannemor
Skrevet

Jeg synes bio-mor høres ut som en skikkelig ferie diktator. Hvis hun skal tvinge barna med på kjedelig camping fortjener hun å dra alene med mannen sin. Det er ikke bare hennes ferie lissom. Skal barna lide fordi mamma vil på camping hvert år? :sukk:

Mor har nok en veldig stor interesse for det hun holder på med, og dette sommerstevnet er nok høydepunktet for henne. Og kjedelig er det nok ikke for hverken henne eller mindre barn, mens for eldre kan det bli litt kjedelig. Hadde i det minste barna delt litt av morens interesse hadde ting vært annerledes, men det gjør de altså ikke i det hele tatt.

Barna synes nok at camping var greit nok da de var yngre, men nå er de nok litt lei...

De to eldste er 17 år og yngstemann 15 år...

Skrevet

Det lureste er nok å snakke med barnas mor før dere tilbyr å ta med barna på ferie. Det er tross alt hennes tid med barna. Dere kan jo heller prøve å forklare henne hvordan dere ser på saken (at det er bedre om de blir med dere på ferie enn at de er alene hjemme).

• Liker 3
Gjest Hannemor
Skrevet

Det lureste er nok å snakke med barnas mor før dere tilbyr å ta med barna på ferie. Det er tross alt hennes tid med barna. Dere kan jo heller prøve å forklare henne hvordan dere ser på saken (at det er bedre om de blir med dere på ferie enn at de er alene hjemme).

Ja, det er jeg enig i. Er fremdeles usikker på om vi skal si noe, i og med at så mange her er i mot det. :sjenert:

For min egen del, hadde jeg heller foretrukket å dratt på tur en annen gang (storbyferie) enn å hatt med sure tenåringer som blir "tvunget" til å bli med på stevne. Mulig mor også synes dette er å foretrekke, men er som sagt usikker på om vi skal si noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...