Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange kristne hevder at Jesus er Gud selv. Hvor de får denne ideen fra, aner jeg rett og slett ikke. Jesus refererte hele tiden til Gud som sin Far, og han hevdet at han var hans Sønn. Far og sønn kan umulig være det samme individet.

Uansett, begrepet sønn som en posisjon i forhold til Gud er faktisk ikke noe nytt som dukket opp i Det Nye Testamentet. Dette begrepet kan man finne i bruk flere steder i Det Gamle Testamentet, bl.a.:

"Guds sønner så menneskenes døtre, at de var vakre. Blant dem tok de seg koner, dem de selv valgte."

- 1 Mos 6:2

"Det skjedde en dag at Guds sønner kom for å stille seg fram for Herren, og sammen med dem kom også Satan."

- Job 1:6

Det er vel ikke vanskelig å skjønne at Guds sønner refereres til englene? Da blir vi nødt til å spørre oss selv, er Jesus en engel? Vel, ikke en vanlig engel ihvertfall:

"Du har gjort Ham lite ringere enn englene, med herlighet og ære har Du kronet Ham og Du satte Ham over Dine henders verk."

- Hebr 2:7

Legg også merke til at Jesus blir kalt sønn med en stor s, altså Sønn. Det kommer klart frem at dersom Jesus er en engel, så er han plassert mye høyere på rangstigen enn de andre englene.

"For Herren selv skal med et rop, med en overengels røst og med Guds basun stige ned fra Himmelen. Og de døde i Kristus skal først stå opp."

- 1 Tess 4:16

Jesus var også et menneske da han var på jorden, noe som gjør at han med rette kan kalles Menneskesønnen. Han måtte ta på seg menneskets syndige natur for å vinne seier over synden.

"For Han tar seg jo ikke av engler, men Han tar seg av Abrahams slekt. Derfor måtte Han bli gjort lik sine søsken i alle ting, for at Han kunne være en barmhjertig og trofast Øversteprest i alt som angår forholdet til Gud, slik at Han kunne gjøre soning for folkets synder."

- Hebr 2:16-17

Kan alt dette tolkes slik at Jesus var en av Guds engler som lot seg legemliggjøre i det samme syndige kjødet vi mennesker har for å vinne seier over synd, og altså frigjøre oss fra dommen? Jeg mener ikke at jeg sitter på fasitsvarene, jeg bare trekker frem noen bibelsitater og ønsker å starte en debatt omkring hvem Jesus var.

Kan også nevne noe spennende. Jesus virker her som Djevelens motpol. Djevelen (Lucifer) ønsket å bli satt høyt i rang, men ble styrtet ned på bunnen takket være sitt hovmod og oppblåste ego. Jesus var derimot ganske ydmyk, og fornedret seg i et menneskets syndige skikkelse, og ydmykhetens lønn var at han ble satt høyest av Gud.

Skrevet

Mange kristne hevder at Jesus er Gud selv. Hvor de får denne ideen fra, aner jeg rett og slett ikke. Jesus refererte hele tiden til Gud som sin Far, og han hevdet at han var hans Sønn. Far og sønn kan umulig være det samme individet.

Jeg har ikke mye peiling, men de som snakker om Jesus som Gud refererer vel til treenigheten?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke mye peiling, men de som snakker om Jesus som Gud refererer vel til treenigheten?

Ja, de hevder at Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd er tre i en. Dette er fysisk umulig...

Skrevet

Hvis du ikke deler den kristne trosbekjennelsen (og akkurat dette med treenigheten er felles for alle de kristne kirkesamfunnene) så tror jeg du burde endre nicket ditt til noe annet en "En Kristen Kar".

Og en implisitt religiøs person som bruker uttrykket "det er fysisk umulig" når han omtaler noen av Guds verk? Vet ikke, jeg. Du taler som en ateist. Ikke at jeg har noe mot det, siden jeg er ateist selv. Det er bare det, at om man tror på en allmektig Gud, så er ikke "fysisk umulig" et begrep det er lov å bruke. Gud kan gjøre alt, det er det allmektig betyr.

• Liker 3
Gjest SummerJudith
Skrevet

Hvis du ikke deler den kristne trosbekjennelsen (og akkurat dette med treenigheten er felles for alle de kristne kirkesamfunnene) så tror jeg du burde endre nicket ditt til noe annet en "En Kristen Kar".

Og en implisitt religiøs person som bruker uttrykket "det er fysisk umulig" når han omtaler noen av Guds verk? Vet ikke, jeg. Du taler som en ateist. Ikke at jeg har noe mot det, siden jeg er ateist selv. Det er bare det, at om man tror på en allmektig Gud, så er ikke "fysisk umulig" et begrep det er lov å bruke. Gud kan gjøre alt, det er det allmektig betyr.

Det finnes mange kristne retninger som ikke tror på treenigheten, men de like kristne fordet om

Skrevet

men de like kristne fordet om

Hehe, man stikker hånda inn i et vepsebol om man tar opp den diskusjonen der. :fnise:

Skrevet

Hehe, man stikker hånda inn i et vepsebol om man tar opp den diskusjonen der. :fnise:

Sant det. Har blitt kalt for vranglærer, og indirekte truet med evig pine i helvete for å mene annerledes enn den vanlige kristne oppfatningen.

Gjest SummerJudith
Skrevet

Sant det. Har blitt kalt for vranglærer, og indirekte truet med evig pine i helvete for å mene annerledes enn den vanlige kristne oppfatningen.

hvorfor har du kommet til konklusjonen at jesus er en engel?

Skrevet

hvorfor har du kommet til konklusjonen at jesus er en engel?

Vet egentlig ikke helt. Adventistene hevder at Jesus var erkeengelen Mikael (noen hevder også at han er Herrens engel), noe som jeg igrunn slet med å akseptere, så det er litt rart at jeg også kom fram til denne konklusjonen.

Men, det er jo egentlig ikke umulig at han var en engel, siden han flere ganger selv hevdet at verden ble skapt av Gud ved ham (må bare forsikre om at jeg ikke mente av ham). Han sa også til fariseerne: "Før Abraham var, jeg er.", noe som jeg tolker til at Jesus alltid har eksistert(ihvertfall så lenge jorden har eksistert).

Gjest SummerJudith
Skrevet

Vet egentlig ikke helt. Adventistene hevder at Jesus var erkeengelen Mikael (noen hevder også at han er Herrens engel), noe som jeg igrunn slet med å akseptere, så det er litt rart at jeg også kom fram til denne konklusjonen.

Men, det er jo egentlig ikke umulig at han var en engel, siden han flere ganger selv hevdet at verden ble skapt av Gud ved ham (må bare forsikre om at jeg ikke mente av ham). Han sa også til fariseerne: "Før Abraham var, jeg er.", noe som jeg tolker til at Jesus alltid har eksistert(ihvertfall så lenge jorden har eksistert).

Du mener vel at jehovas vitner mener det? adventistene tror på treenigheten. i bibelen står det klart at han ikke er noen engel, det med at han sa har var til før tolker ikke jeg bokstavelig men som ord

• Liker 1
Skrevet

Du mener vel at jehovas vitner mener det? adventistene tror på treenigheten. i bibelen står det klart at han ikke er noen engel, det med at han sa har var til før tolker ikke jeg bokstavelig men som ord

Idag tror adventistene på treenighetslæren, men det gjorde de ikke i begynnelsen. På samme måte som at pinsevennene i begynnelsen visste at den katolske teologien var feil, men på arrangementet Pinse for alle i 2005 ble jomfru Maria lovprist av en katolsk biskop.

Gjest SummerJudith
Skrevet

Idag tror adventistene på treenighetslæren, men det gjorde de ikke i begynnelsen. På samme måte som at pinsevennene i begynnelsen visste at den katolske teologien var feil, men på arrangementet Pinse for alle i 2005 ble jomfru Maria lovprist av en katolsk biskop.

Så teit at de har gått over til treenighetslæren, vet du hvorfor?

Skrevet

Så teit at de har gått over til treenighetslæren, vet du hvorfor?

Jeg antar at det er fordi de ikke ville skille seg ut fra andre kristne trossamfunn. Har også lest at noen adventister ønsker at de ti bud ikke lenger skal være en del av deres teologi, muligens fordi de ikke holder ut å bli kalt moderne fariseere.

Gjest henriett3
Skrevet

Starter med et jeg er kristen slik at du vet det.

Jesus er ikke Gud selv, men han er Guds høyre hånd. Altså "faderen, sønnen og den hellige ånd"

Greia er at Gud på en måte er alle sin far.. At du kan snakke med han som at han er faren din dvs. gjennom bønn.

Skrevet

Starter med et jeg er kristen slik at du vet det.

Jesus er ikke Gud selv, men han er Guds høyre hånd. Altså "faderen, sønnen og den hellige ånd"

Greia er at Gud på en måte er alle sin far.. At du kan snakke med han som at han er faren din dvs. gjennom bønn.

Ja, akkurat det motsatte av hva treenighetslæren hevder.

Skrevet (endret)

Mange kristne hevder at Jesus er Gud selv. Hvor de får denne ideen fra, aner jeg rett og slett ikke.

Ikke? Hva med Det nye testamentet? Johannes evangelium kapittel 1:

"1 I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.

2 Han var i begynnelsen hos Gud.

3 Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Det som ble til

4 i ham, var liv, og livet var menneskenes lys.

5 Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.

6 Et menneske sto fram, utsendt av Gud. Navnet hans var Johannes. 7 Han kom for å vitne. Han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham.

8 Selv var han ikke lyset, men han skulle vitne om lyset.

9 Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden.

10 Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden kjente ham ikke.

11 Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham.

12 Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn,

de som tror på hans navn.

13 De er ikke født av kjøtt og blod, ikke av menneskers vilje og ikke av manns vilje, men av Gud.

14 Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss,og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn

har fra sin Far, full av nåde og sannhet.

15 Johannes vitner om ham og roper ut: «Det var om ham jeg sa: Han som kommer etter meg, er kommet før meg, for han var til før meg.»

16 Av hans fylde har vi alle fått, nåde over nåde.

17 For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.

18 Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er."

Her ser vi dessuten at Den Hellige Ånd er Gud.

Endret av Testosteron
Gjest SummerJudith
Skrevet

Ikke? Hva med Det nye testamentet? Johannes evangelium kapittel 1:

"1 I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.

2 Han var i begynnelsen hos Gud.

3 Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Det som ble til

4 i ham, var liv, og livet var menneskenes lys.

5 Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.

6 Et menneske sto fram, utsendt av Gud. Navnet hans var Johannes. 7 Han kom for å vitne. Han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham.

8 Selv var han ikke lyset, men han skulle vitne om lyset.

9 Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden.

10 Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden kjente ham ikke.

11 Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham.

12 Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn,

de som tror på hans navn.

13 De er ikke født av kjøtt og blod, ikke av menneskers vilje og ikke av manns vilje, men av Gud.

14 Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss,og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn

har fra sin Far, full av nåde og sannhet.

15 Johannes vitner om ham og roper ut: «Det var om ham jeg sa: Han som kommer etter meg, er kommet før meg, for han var til før meg.»

16 Av hans fylde har vi alle fått, nåde over nåde.

17 For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.

18 Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er."

Her ser vi dessuten at Den Hellige Ånd er Gud.

Man må ikke stole på johannes evageliumet

Skrevet

Man må ikke stole på johannes evageliumet

Nå gjør du det igjen. Du siterer et milelangt innlegg, og kommer med én enkelt setning uten begrunnelse.

Det du skriver er en påstand, og når du skriver en påstand må du også skrive en begrunnelse. Begrunnelsen skal være forankret i tolkning av skriften, ikke i dine personlige meninger.

Skrevet

Er dette noe man kan ha "oppfatninger" om?

På hvilket grunnlag?

Skrevet

Nå gjør du det igjen. Du siterer et milelangt innlegg, og kommer med én enkelt setning uten begrunnelse.

Det du skriver er en påstand, og når du skriver en påstand må du også skrive en begrunnelse. Begrunnelsen skal være forankret i tolkning av skriften, ikke i dine personlige meninger.

Eller i det faktum at Aaleyah i andre tråder sier at hun betrakter seg som muslim...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...