AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har sett veldig mange på diverse forum spør om hjelp til diverse pc-problemer, men så får de ofte svar der folk bruker engelske ord for ting i windows når det faktisk finnes et norskt ord for norsk windows. Som for eksempel windows task manager til oppgavenehandling. Men de fleste har jo norsk språk, så hva er greia med dette? Det skaper jo noen ganger forrvirring og det har jeg sett flere ganger at folk kke har forstått. Jeg vet ikke om alt er 100% direkte oversatt eller om det er brukt helt andre ord også, men har vært tilfeller der jeg må google for å finne ut hva det var eller spørre i gjen om det var jeg som spurte. Dette gjleder jo ikke bare meg, sett det flere ganger.. Ikke ment for å klage egentlig, bare lurer.
drosophilia Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har sett veldig mange på diverse forum spør om hjelp til diverse pc-problemer, men så får de ofte svar der folk bruker engelske ord for ting i windows når det faktisk finnes et norskt ord for norsk windows. Som for eksempel windows task manager til oppgavenehandling. Men de fleste har jo norsk språk, så hva er greia med dette? Det skaper jo noen ganger forrvirring og det har jeg sett flere ganger at folk kke har forstått. Jeg vet ikke om alt er 100% direkte oversatt eller om det er brukt helt andre ord også, men har vært tilfeller der jeg må google for å finne ut hva det var eller spørre i gjen om det var jeg som spurte. Dette gjleder jo ikke bare meg, sett det flere ganger.. Ikke ment for å klage egentlig, bare lurer. Tja, jeg sverger til Engelsk. Bruker nett mest på engelsk. Er et slit uten like å finne tech-support på nett på engelsk og skulle ordne i norsk windows med teite ord. :,) 1
babord Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 Har jobbet på it-support, overraskende mange bruker windows på engelsk. Jeg har norsk hjemme og engelsk på jobb.
skrue Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 Bruker alltid engelsk. Årsaken er vane (ord og uttrykk jeg bruker) samt at nesten all relevant hjelp man finner på nett er på engelsk. Jeg vet ikke hva den norske betegnelsen er i mange tilfeller. Det er langt enklere å finne svar (og bedre svar) på et nettsøk ved å bruke de engelske uttrykkene.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #5 Skrevet 4. desember 2011 Har ikke merket meg at hjelpen man får kommer for det meste på engelsk i norske fora. Men jeg har norsk utgave nå, og har brukt engelsk endel også. Mye lettere å finne hjelp om man kan søke på engelske sider også, så det er greit å kunne begge.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har vært databruker i 20 år og alltid brukt engelsk språk. Arbeidsgiveren min har 800 ansatte og absolutt alle bruker engelsk språk. Hjemme har jeg også alltid brukt engelsk språk, både på min MacBook Air, iPad og iPhone. Det føles rett.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #7 Skrevet 4. desember 2011 Jeg bruker engelsk på jobben og da er det lettere å bruke engelsk hjemme også.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #8 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har IT utdannelsen og jobber med IT. Gjennom alle mine 5 år med utdannelsen, og i alle årene på jobb etter det, i 3 forskjellige bedrifter, har jeg aldri brukt verken norsk Windows eller norsk Office. Som andre har sagt, feilsøking er så mye enklere med engelsk Windows. I tillegg mange oversettelser i norsk Windows er bare elendige, og ulogiske. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #9 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har brukt data i 15 år, utdannelse/privat/jobb. Alt på engelsk. Pensumbøkene i min IT utdannelse var på engelsk, all progamvare og operativsystem var på engelsk, og Microsoft sertifiseringene var på engelsk. På min nåværende jobb er arbeidsspråket engelsk, operativsystem og programvare på engelsk, jeg bruker engelsk versjon av nettbank, søker på google på engelsk og har mobilen og laptop`en på engelsk. Det er mest naturlig for meg. 1
FantasDick Skrevet 4. desember 2011 #10 Skrevet 4. desember 2011 Jeg har alltid brukt engelsk - kunne ikke falle meg inn å bruke Win e.l på norsk. Alt virker så mye bedre, mer logisk og rett på engelsk. Når jeg skal fikse noe på en maskin med norsk språk sliter jeg ofte med å finne fram (skal f.eks søke etter noe, så dukker det jo ikke opp fordi jeg husker ikke hva det heter på norsk osv).
Gjest Tirkes Skrevet 4. desember 2011 #11 Skrevet 4. desember 2011 Bruker også engelsk. Bare blitt en vane, alltid hatt det sånn. Utenom en kort periode når jeg hadde vista, og ved et uhell ble det installert norsk. Jeg holdt på å tilte. 2
slask Skrevet 5. desember 2011 #12 Skrevet 5. desember 2011 Jeg har ikke norsk Windows. Slutta med det tullet siden Linux er blitt så bra og stabilt. 1
lilleGrethe Skrevet 13. desember 2011 #13 Skrevet 13. desember 2011 Jeg følte meg litt truffet, jeg svarte nettopp i en tråd her på KG, og brukte engelsk i forklaringen, da det er det PC-en min har. Men jeg kjøpte faktisk PCen i England, så derfor har jeg engelsk operativsystem også. Det er nok en tendens at folk som har litt peiling på PC foretrekker engelsk operativsystem (OS) også. Jeg har erfaring med både norsk og engelsk OS, og synes det fungerer greit på begge, men jeg merker at en del ting er mer logisk på engelsk, rett og slett fordi alle oversettelsene ikke er like gode. Når man skal forklare en operasjon, så er det ikke bare bare å oversette til norsk, hvis man selv har engelsk OS. Da må man gjette seg til hva den norske oversettelsen er, og kan selvfølgelig gjette feil. Men dersom man har samme operativsystem som instruksjonen er ment for (f.eks. Windows 7), vil det være relativt greit for brukeren å skjønne hvor man skal gå, selv om instruksjonen er på engelsk og en selv har OS på norsk. Det meste er ikke så ulikt at det skulle være vanskelig å forstå.
Mynona Skrevet 13. desember 2011 #14 Skrevet 13. desember 2011 Jeg tenker ikke over hvilket språk jeg har faktisk... Er usikker på hva jeg har på jobb, men tror jeg har engelsk Windows og norsk Office. Hjemme har jeg mac på norsk, men forrige PCen tror jeg var på engelsk. Det er ikke noe besvisst valg fra min side, jeg tar det språket jeg får, og tenker ikke over hvilket det er på...
Minya Skrevet 13. desember 2011 #15 Skrevet 13. desember 2011 Har hatt norsk windows én gang, aldri mer! Engelsk windows, alle programmer som er innstallert er engelsk og jeg bruker engelsk på eposten og fjasboka mi. Mye enklere å finne frem til ting og så slipper jeg å irritere meg over teite oversettelser
solkrem Skrevet 14. desember 2011 #16 Skrevet 14. desember 2011 Jeg har alle program og operativsystem på engelsk. Det er som flere her sier mer logisk og uten de rare oversettelsene, i tillegg til at det er lettere å feilsøke om man bruker program på engelsk. Med tanke på responsen her tror jeg nok ikke tittelen på denne tråden stemmer helt
Athene Skrevet 14. desember 2011 #17 Skrevet 14. desember 2011 Bruker engelske innstillinger på PC og Mac, både på jobb og hjemme. Jeg har en internasjonal utdannelse og en internasjonal jobb, der det meste foregår på engelsk. Så for meg er engelsk og norsk nærmest likestilt, selv om norsk er morsmålet. For meg er norsk et begrenset språk. Det er preget av dårlige oversettelser og få nyanser i språket. Det er også lite anvendelig på verdensbasis. Jeg velger derfor stort sett engelsk uansett om det er teknologi, TV eller litteratur.
Ivy Skrevet 14. desember 2011 #18 Skrevet 14. desember 2011 Bruker Engelsk språkoppsett uansett hvilket OS jeg skulle finne på å ta i bruk. Det har seg nå slik at i de fleste tilfeller er det engelsk språk som er brukt på bedriftsmarkedet for å ta høyde for utenlandske arbeidstakere (min oppfattning). Norsk språkoppsett kommer som oftest predefinert på OEM maskiner. (slike du får kjøpt til privatbruk hos elkjøp, expert osv.) I tillegg er de norske oversettelsene kronglete i forhold til engelsk oppsett og er ikke alltid logisk oppbygd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå